4227
Sök

Gnissel vid start på 1:ans växel

262 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Hej, jag märke här om veckan att min bil har börjat gnissla ibland från stillastående och precis när man rullar igång med 1 växel. Det är inte alltid, utan bara ibland det sker, det har nu varit tyst i 3 dagar men jag hörde det i morse igen.

Bilen är en Volvo V70 2003.

Jag vet att det är svårt o säga med så liten info, men för er som kan så kan ni säkert med hjälp av beskrivnningen förstå vad det har att göra med.

Jag tror att det kan vara att lamellerna är slitna, jag har inte märkt något med kopplingen, den tar lika bra som den alltid har gjort.

Jag har vart o läst lite på internet om det och många säger det är lameller eller att kopplingen börjar bli sliten. 

Vad tror ni?
Senast redigerat av Hixxey (6 maj 2011)

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 maj 2011
O vad får dig att tro att det är kopplingen, låter det från motorutrymmet? Jag hade ett liknande gnissel på min bruxis, i det fallet var det dels ett bromsok som gick aningens trögt (beläggen låg på liiiiiite) i kombo med att det var lite för stort spel i hjullagret. Spände upp hjullagret så glappet försvann, renoverade oket o ljudet är borta.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

262 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
O vad får dig att tro att det är kopplingen, låter det från motorutrymmet? Jag hade ett liknande gnissel på min bruxis, i det fallet var det dels ett bromsok som gick aningens trögt (beläggen låg på liiiiiite) i kombo med att det var lite för stort spel i hjullagret. Spände upp hjullagret så glappet försvann, renoverade oket o ljudet är borta.

Tja, jag vet inte, min far tycks tro att det är urtrampningslagret, Men vi skall undersöka saken vidare. Det låter högre ju mer bilen får dra, alltså det låter mer i uppförsbackar än på slät mark.

Du kan säkert ha rätt, mina skivor är relativt slitna och oken ser dåliga ut, jag ska byta dem nästa vecka och hoppas på att det kanske kan vara det som är problemet,

Ljudet kommer och går, men försvinner när man rullat en 400 meter.

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

Sök