2888
Sök

Golf -83 rycker och dör.....

4 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Har en Golf 83:a som går kanonbra.....när jag har full tank, men ju mindre bensin i tanken då börjar den hacka. Redan när det är kvar 3/4 delar av tanken börjar bekymmren.
Startar jag den på morgonen och kör till jobbet så fungerar den kanonbra ca 10 minuters körning. Men kör jag lite längre 20 minuter så börjar den rycka och inom kort dör den, då får jag stå still i ett par minuter sen startar den och går ca 300 meter för att börja rycka och sedan dö igen... sedan 200 meter...100 meter och tillslut startar den  men går ej att köra dör direkt. lämnar den då i vredesmod, knallar tillbaka ett par timmar senare och då går den helt ok i kanske 10 minuter för att sedan samma procedur skall upprepas. Men vid full tank har jag inga bekymmer....
Har varit inne på vatten i tanken, misstänker att grabben tankat med en dunk där det kan ha funnits vatten, men, men... testat redline anti  water removment utan resultat. Bytt alla de slangar jag hittat under huven...
Provat slanga bensinen men kommer ej åt tanken via röret och har ingen aning om det finns någon tappskruv, eller hur besvärligt det är att skruva lös tanken..,..om det nu är vatten?
Förgasarn?
Har någon klók någon idé. Och jag är riktigt usel på att skruva, men vore gott att ha något att gå på så man ge kompisarna något att gå på i denna felsökning. Tacksam för alla svar.

Hasse

583 Inlägg
6 maj 2011
Båda två sakerna du säger känns det ytterst osannolikt i mina öron.

Vatten i tanken:
Ifall du skulle ha fått in vatten i tanken skulle problemet bara bli bättre och bättre helatiden varje gång du tankar iome att mängden vatten blandar sig med mer och mer bensin. Nästintill försvunnit ifall du fyllt tanken helt.

Precis när du tankat går bilen bra:
Testa isåfall att köra puttrandes in på en bensinstation när bilen knappt går. Tanka med motorn igång (oavsett mängd vet jag ej men testa med 20liter eller liknande). Sedan kör du därifrån, ifall bilen fungerar kanon därifrån kan jag inte hjälpa dig då jag inte alls kan förstå detta fenomen. Ifall bilen fortfarande fungerar som skrot är det därimot en annan femma.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 maj 2011
En 83:a...Bilen har en gammal hederlig förgasare, korrekt? Hade ett liknande fel på en Ascona 1.9 -79. Bilen gick klockrent i ganska exakt 4 mil, därefter började den konstra o dog vid 5 mil. Starade ej, men om man väntade typ 1 timme så startade den o proceduren upprepades...Efter många om och men hittade jag felet. Förgasaren (Solex/Zenith dubbelport) bestod av 3-delar. Packningen mellan den översta o mittersta tätade ej pga att bulten som höll luftfilterhållaren hade dragit isär de så att säg...Monterade en Weber-förgasare o efter det funkade bilen "hur länge som helst". Med andra ord: Kolla så förgasaren sitter ihop ordentligt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Båda två sakerna du säger känns det ytterst osannolikt i mina öron.

Vatten i tanken:
Ifall du skulle ha fått in vatten i tanken skulle problemet bara bli bättre och bättre helatiden varje gång du tankar iome att mängden vatten blandar sig med mer och mer bensin. Nästintill försvunnit ifall du fyllt tanken helt.

Precis när du tankat går bilen bra:
Testa isåfall att köra puttrandes in på en bensinstation när bilen knappt går. Tanka med motorn igång (oavsett mängd vet jag ej men testa med 20liter eller liknande). Sedan kör du därifrån, ifall bilen fungerar kanon därifrån kan jag inte hjälpa dig då jag inte alls kan förstå detta fenomen. Ifall bilen fortfarande fungerar som skrot är det därimot en annan femma.

Mvh
Anders

Har testat köra in på macken, tom bogserat dit den. Och efter full tank gick den som en klocka.......
Så Dawwe... jag kör på ditt spår förknasar´n....

Avstängd
46 Inlägg
7 maj 2011
hassegu skrev:
Har en Golf 83:a som går kanonbra.....när jag har full tank, men ju mindre bensin i tanken då börjar den hacka. Redan när det är kvar 3/4 delar av tanken börjar bekymmren.
Startar jag den på morgonen och kör till jobbet så fungerar den kanonbra ca 10 minuters körning. Men kör jag lite längre 20 minuter så börjar den rycka och inom kort dör den, då får jag stå still i ett par minuter sen startar den och går ca 300 meter för att börja rycka och sedan dö igen... sedan 200 meter...100 meter och tillslut startar den  men går ej att köra dör direkt. lämnar den då i vredesmod, knallar tillbaka ett par timmar senare och då går den helt ok i kanske 10 minuter för att sedan samma procedur skall upprepas. Men vid full tank har jag inga bekymmer....
Har varit inne på vatten i tanken, misstänker att grabben tankat med en dunk där det kan ha funnits vatten, men, men... testat redline anti  water removment utan resultat. Bytt alla de slangar jag hittat under huven...
Provat slanga bensinen men kommer ej åt tanken via röret och har ingen aning om det finns någon tappskruv, eller hur besvärligt det är att skruva lös tanken..,..om det nu är vatten?
Förgasarn?
Har någon klók någon idé. Och jag är riktigt usel på att skruva, men vore gott att ha något att gå på så man ge kompisarna något att gå på i denna felsökning. Tacksam för alla svar.

Hasse

Min far hade en jetta med det där felet för massa år sen och den hade rost flagor i tanken som satte igen bränsle filtret, då var det bara att lossa soppa slangen i motor rummet blåsa baklänges så gick bilen några mil till.
ett annat fel kan vara vakum i tanken? har du provat att köra bilen utan tanklock det kan hjälpa
kan även vara rost hål i bränsleröret som sitter i tankarmaturen, då blir bilen att suga med luft.

Fattig student
1 282 Inlägg
7 maj 2011
Prova spruta startgas runt förgasargummit, det gummi som sitter under foten på förgasaren.. Hade samma bekymmer på en golf när jag var yngre, doch värst vid gaspådrag eller aktiv körning i kurvor..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Sök