2761
Sök

Slutstegsproblem, Protectionlampan. GAS Alpha X4.

8 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Jag har i dagarna kopplat in mitt slutsteg och baslåda i ny bil och nu har ett problem uppstått.

Jag kan spela musik till en viss gräns, sen lägger steget av och protectionlampan börjar lysa.
Dock är det så olika på hur högt jag kan spela, en stund hade jag volym 30, sen lite senare kunde jag inte spela över 24.
Jag bytte placering på jorden och felet kvarstår, jag kollade även om steget slukade ström när jag ökade volym, men det var inget märkvärt.
Jag tycker även basen låter svajig och spelar väldigt konstigt ibland, dock vet jag inte om detta är inbillning bara.
Kan det helt enkelt vara värmeproblem bara? steget ligger bara ner och är inte fastmonterat, fast i bilen den satt i innan hade jag den monterat på baksidan av baksätet, och hade aldrig några liknande problem.
Eller är det jordningen som glapp eller "för dålig"?
Jag har även kollat alla säkringar och det är inga fel där.

Tacksam för svar.
Senast redigerat av 7th (4 augusti 2006)

21 761 Inlägg
4 augusti 2006
Har du kollat högtalarkablarna? Eftersom protectionlampan börjar lysa så kan det vara något strul med dem.

Sedan tycker jag att om du drar på volymen mycket så ska ju strömmen till steget öka märkbart. Har du provat att mäta spänningen direkt på kopplingsplintarna på steget när du drar på för att se om spänningen sjunker mycket?

8 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska kolla dom?
Jag kör bara 2x10" basar på steget, så det är 4 bryggkopplade kablar att kolla, men det ser inge konstigt ut?

Jag satte ena "mätstickan" på skruven till strömkabeln, och den andra på jorden, och strömmen hoppade väl runt mellan 11-13V medans höjningen. låter det konstigt?

21 761 Inlägg
4 augusti 2006
Hur hög volym hade du när det gick ner till 11V? På ett ungefär alltså, var det hyffsat högt eller nästan järnet på stereon. Jag tycker att 11V är ganska låg spänning med tanke på att ett vanligt mätinstrument reagerar ganska långsamt och inte hinner visa topparna och dipparna i spänningen.

Ett annat alternativ är att du får hjälp av en polare så att den ena kan mäta på batteriet och den andra samtidigt mäter på stegets kopplingsplintar, då kan ni jämföra om det blev skillnad på mätvärdena. Om det är en hel del skillnad mellan era mätningar så tyder det på dålig kontakt antingen i jordningen(mest troligt) till steget eller plusmatningen till steget.
Senast redigerat av Drönirettab (4 augusti 2006)

8 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
Jag hade hyfsat högt, inte alls så stereon var nära att explodera eller något.
Jag får mäta imorgon bak på steget och höja stegvis och kolla hur det ligger till med strömmen.

Jag får försöka fixa fram ett till mätinstrument och pröva det du säger, men jag tycker inte jorden borde vara problemet, för den sitter på ett ganska bra ställe nu tror jag.

757 Inlägg
5 augusti 2006
kolla så inte sladdarna som sitter på membranet på hägtalarna ligger imot varandra.
Ja jag vet det är ovanligt fel men jag råkade ut för det och fick samma fel.

Sök