3424
Sök

Billigt eftermarknadssprut för sugmotorer?

5 111 Inlägg
8 maj 2011
#21
mk2_power skrev:
varför dividerar ni med killen om varför han ska och inte ska byta till eftermarknadssprut? svara på hans fråga istället för att gnälla på honom.

Läs resten av hans trådar och du förstår......kolla även de som är skrivna av VA, BowserQ och Diesel_77... roll


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 maj 2011
#22
Volvo544special65 skrev:
mk2_power skrev:
varför dividerar ni med killen om varför han ska och inte ska byta till eftermarknadssprut? svara på hans fråga istället för att gnälla på honom.

Läs resten av hans trådar och du förstår......kolla även de som är skrivna av VA, BowserQ och Diesel_77... roll

hans andra trådar är ju fullkomligt ointressant här eller hur? dumt att tjaffsa istället för att hjälpa.
jag hade gärna hjälpt men har tyvärr ingen erfarenhet av em-sprut


Volvo850-92
1 678 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#23
Vad säger ni? Ska man köra på megasqurt ändå?


Volvo850-92
1 678 Inlägg
smurfidunder
327 Inlägg
8 maj 2011
#25
Jag tror du kan klara dig fint med standardsprutet. Inget klabb och billigt. Jag kör etanol i isbilen en vanlig 740gl, gröna turbospridare, den går som en klocka. Nu har den extraspridare och turbo också men som vanlig sugbil i vardagskörning går den tokfint.

Låt den helt enkelt gå så snålt det bara är möjligt och så ser du om den går billigt. Gör den inte det så höj soppatrycket en smula och testa igen. Finessen med etanol är att det är inte skadligt att köra snålt, det som händer är just att motorn tappar ork. Vrid på lite extra tändning också.

Om du verkligen snålställer den så den precis går, kommer den bli svårtstartad. Montera en extraspridare innan spjället som du kan öppna med en knapp en vanlig standardspridare borde funka

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Volvo850-92
1 678 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#26
dundersmurfen skrev:
Jag tror du kan klara dig fint med standardsprutet. Inget klabb och billigt. Jag kör etanol i isbilen en vanlig 740gl, gröna turbospridare, den går som en klocka. Nu har den extraspridare och turbo också men som vanlig sugbil i vardagskörning går den tokfint.

Låt den helt enkelt gå så snålt det bara är möjligt och så ser du om den går billigt. Gör den inte det så höj soppatrycket en smula och testa igen. Finessen med etanol är att det är inte skadligt att köra snålt, det som händer är just att motorn tappar ork. Vrid på lite extra tändning också.

Om du verkligen snålställer den så den precis går, kommer den bli svårtstartad. Montera en extraspridare innan spjället som du kan öppna med en knapp en vanlig standardspridare borde funka

Ja, visst klarar man sig, men vill man få ner bilen lite så är det bra. Sen verkar det inte vara så dyrt 891 kr.

Det är en person som ska hjälpa mej att mappa. Han kör 740 själv så. Fast han köpte sitt för 19 tusen, men då var det för många många år sedan sen så är den på 280 hk.

Det kan man ställa min med MS.

Min mappare säger också att man ska ha lite varmare termostat för det drar lite mindre.
Plana 2.5mm, mappa, dieselbakaxel, vanlig service, ta bort innehållet katalysatorn, 92-termostat och lite ekonomikörningsmetoderna.
Kan man slå under liter milen blandad körning på vinter på etanol?


smurfidunder
327 Inlägg
8 maj 2011
#27
Jo men jag menar att du kan ställa soppan tillräckligt utan nytt sprut. Fast ett riktigt sprut är aldrig fel. För 900 så är ett fungerande sprut ett kap. Kör hårt!

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Volvo850-92
1 678 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#28
dundersmurfen skrev:
Jo men jag menar att du kan ställa soppan tillräckligt utan nytt sprut. Fast ett riktigt sprut är aldrig fel. För 900 så är ett fungerande sprut ett kap. Kör hårt!

Jo, men fördelen med detta sprut (du såg länken) så kan man modifiera efter sina egna behov och gör det mer optimerat.
Det var något som min mappare sa. Han sa att på långkörning så kan sprutet fungera så att den sprutar bara på vissa cylindrar så det går riktigt snålt.


460 Inlägg
8 maj 2011
#29
rätta mig om jag har fel men borde inte skicket på motorn avgöra bränsleförbrukningen avsevärt? Men du har en fin kanske?

Lite poänglöst projekt kanske men de e ju kul att göra nått eget så lycka till! wink


Volvo850-92
1 678 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#30
emil_92 skrev:
rätta mig om jag har fel men borde inte skicket på motorn avgöra bränsleförbrukningen avsevärt? Men du har en fin kanske?

Lite poänglöst projekt kanske men de e ju kul att göra nått eget så lycka till! wink

Jag vill bara försäkra mig om att MS kommer dra ner förbrukningen om man mappar den snålt.


612 Inlägg
8 maj 2011
#31
Volvo740-88 skrev:
http://www.glensgarage.com/catalog/megasquirt-i-ecu-kit-v22-p-29.html
891 kr för MS 1 ?

Plus minst 200kr frakt, och risk för tull (okänt belopp) och 25% moms.

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 maj 2011
#32
om du ska få bilen å gå lika billigt som med orginal sprut fast med ms monterat så räkna på många sköna timmmar framför datorn. gå ut å hålla på med kallstartsmappning efter vilken årstid de är osv.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#33
Xuri skrev:
om du ska få bilen å gå lika billigt som med orginal sprut fast med ms monterat så räkna på många sköna timmmar framför datorn. gå ut å hålla på med kallstartsmappning efter vilken årstid de är osv.

Tolkar som det är fullt möjligt att få ner bränsleförbrukningen med MS.
Sitta vida datorn i många timmar gör jag ändå så det skulle nog inte bli någon skillnad. wink


612 Inlägg
10 maj 2011
#34
Men nu skulle det bli frågan om att sitta i bilen med en laptop i knät, provköra, justera lite, provköra igen och se om det blev bättre eller sämre...

2 024 Inlägg
10 maj 2011
#35
Icke att förglömma, det brukar gå åt mängder med soppa under en mappning. Kommer ta tid att spara igen den kostnaden. Bättre att köpa en bil som går snålt från början.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Volvo850-92
1 678 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#36
G-sson skrev:
Men nu skulle det bli frågan om att sitta i bilen med en laptop i knät, provköra, justera lite, provköra igen och se om det blev bättre eller sämre...

Ja, det är jag beredd på. Får även hjälp från en som har mappat förut.


Expoze skrev:
Icke att förglömma, det brukar gå åt mängder med soppa under en mappning. Kommer ta tid att spara igen den kostnaden. Bättre att köpa en bil som går snålt från början.

Jo, visst är det bäst att köpa en liten japsare än att hålla på att optimera att gammal system som sitter på en gammal motor.
Men då ger det inget heller att trimma en Volvo 850 eller en Mercedes 300 till 500 hk. Man kan ju lika gärna köpa en bil med 500 hk wink


672 Inlägg
10 maj 2011
#37
jag gillar ditt sätt att tänka, tro inget annat.... är även en smula miljö (omtänksam) trots jag kör 745
och vill man meka, så ska man absolut meka  8-)

"Väx inte upp! det är en fälla"

Volvo850-92
1 678 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#38
Power-krille skrev:
jag gillar ditt sätt att tänka, tro inget annat.... är även en smula miljö (omtänksam) trots jag kör 745
och vill man meka, så ska man absolut meka  8-)

Sen är det ett roligt projekt också : ) Om man nu lyckas så kommer det vara en förbannat billig bil att äga/köra.


One Man Clan
4 287 Inlägg
10 maj 2011
#39
G-sson skrev:
Men nu skulle det bli frågan om att sitta i bilen med en laptop i knät, provköra, justera lite, provköra igen och se om det blev bättre eller sämre...

Jo men tro mig innan du har justerat allt så fint att den drar mindre sås än orginal. då har du lagt bra många timmar kan jag säga dig.

att justera å mappa finliret tar tid..

Jag skiter i vilket nu jag gasar 2 gånger så har jag ändå förstör allt med ekonomi ändå.

de tar lång tid innan du lärt dig mappa å kanske för lång tid för din mappare att få den å gå så bränslesnål å med så bra kallstartsegenskaper en orginal bil har. Jag tror nån av er kommer tröttna faktiskt.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#40
http://autospeed.com/cms/A_111511/artic … larArticle

Är det här något att satsa på? Vet inte dirket vad den gör.



Sök