4022
Sök

Antal Passagerare man får ha?

1 019 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
Kanske låter lite dumt men jag fattar inte hur det är..

På vägverkets hemsida står det på tex en Toyota Celica - 91 att "antal passagerare= 1" Men det finns ju 3 passagerar bälten? Får man bara ha en person med sig i bilen eller hur funkar det?

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
skriv in tex. ama808 (en celica)

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

Nknn
5 augusti 2006
vad jag hört får man ha hur många som hellst, bara alla bälten används.

282 Inlägg
5 augusti 2006
Du får inte ha hur många som hellst me dig, har märkt att många import bilar har blivit reggade till en passagerare.. Men är nog inga problem om det åker folk bak o använder bälten..

1 019 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
N0kan skrev:

OKej.. Men vad innebär det där som står på Vv då?
står ju "antal passagerare=1" ..

50 Inlägg
5 augusti 2006
N0kan skrev:

detta e vad jag har hört också...

1 019 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
m_benz skrev:
N0kan skrev:

detta e vad jag har hört också...

Okej Hoppas det är så smile ska nämligen kolla på en bil på söndag, men upptäkte att det stod "antal passagerare=1", men måste väl kolla upp det med nån bilfirma eller nått imorrn..

Nån annan som vet nått?

/Davve

Muttley
5 augusti 2006
Det är så att de är nya regler sen siste juli, Du får endast ha så många passagerare som det står i regpapprena. Helt ny lag kolla själva ska väl stå på vv.
Har även kollat de med poliserna. Inte kul för mig om polisen tar mig när jag har fullt i celican smile

1 854 Inlägg
5 augusti 2006
tkd_rille skrev:
Det är så att de är nya regler sen siste juli, Du får endast ha så många passagerare som det står i regpapprena. Helt ny lag kolla själva ska väl stå på vv.
Har även kollat de med poliserna. Inte kul för mig om polisen tar mig när jag har fullt i celican smile

Exakt står det max 1 pers så gäller det tyvärr.. helt sjukt om man har 4 bälten, man måste ju kunna regga om den lr?

555 Inlägg
5 augusti 2006
Sorry om jag snor tråden lite men kollade på denna länk: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ och jag skrev in mitt reg nr och fick fram Fordon status: i trafik sen att det var 11 år gammalt. Vad innebär detta? skrev in ett annat reg nr och fick fram ett datum för i år..

282 Inlägg
5 augusti 2006
lanred skrev:
Sorry om jag snor tråden lite men kollade på denna länk: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ och jag skrev in mitt reg nr och fick fram Fordon status: i trafik sen att det var 11 år gammalt. Vad innebär detta? skrev in ett annat reg nr och fick fram ett datum för i år..

Det är sen senaste gången den blev påställd.

231 Inlägg
5 augusti 2006
tkd_rille skrev:

Helt rätt. Lagen ändrades i år...  http://www.vv.se/templates/page3____16636.aspx

Muttley
5 augusti 2006
onej84 skrev:
tkd_rille skrev:

Exakt står det max 1 pers så gäller det tyvärr.. helt sjukt om man har 4 bälten, man måste ju kunna regga om den lr?

Jag frågade även polisn om vad jag skulle göra för jag kör alltid med full bil, och de sa han att de får jag bestämma själv:S
Dock ska min besiktigas i början av nästa år och då tänker jag tala om för de att de ska skriva om i mitt reg papper så jag har passagerare:3 istället för att baksätet måste användas sad

460 Inlägg
5 augusti 2006
tkd_rille skrev:
onej84 skrev:
tkd_rille skrev:

Jag frågade även polisn om vad jag skulle göra för jag kör alltid med full bil, och de sa han att de får jag bestämma själv:S
Dock ska min besiktigas i början av nästa år och då tänker jag tala om för de att de ska skriva om i mitt reg papper så jag har passagerare:3 istället för att baksätet måste användas sad

Beställ en regbesiktning i så fall

1 019 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
carawelle skrev:
tkd_rille skrev:
onej84 skrev:

tycker det är löjligt att man ska behöva göra det överhuvudtaget.. Men men om lagen säger så så är det väl inte mycket att göra åt..

Muttley
5 augusti 2006
Davv3 skrev:
carawelle skrev:
tkd_rille skrev:

tycker det är löjligt att man ska behöva göra det överhuvudtaget.. Men men om lagen säger så så är det väl inte mycket att göra åt..

tycker inte man ska behöva en regbesiktning för de, tycker de bara borde kolla baksätet så bältena och sätet sitter fast, de tar 5 minuter. varför slänga mer pengar i onödan tycker jag .

1 019 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Davv3 skrev:
carawelle skrev:

tycker inte man ska behöva en regbesiktning för de, tycker de bara borde kolla baksätet så bältena och sätet sitter fast, de tar 5 minuter. varför slänga mer pengar i onödan tycker jag .

Precis...

Svindåre
1 433 Inlägg
5 augusti 2006
Davv3 skrev:

På vägverkets hemsida står det på tex en Toyota Celica - 91 att "antal passagerare= 1" Men det finns ju 3 passagerar bälten? Får man bara ha en person med sig i bilen eller hur funkar det?

det står i papprena att man bara får ha en passagerare i min bil! men det e ju baksäte i, dock så får ingen plats med fötterna i mitt baksäte!

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Muttley
5 augusti 2006
ErskPersk skrev:
Davv3 skrev:

det står i papprena att man bara får ha en passagerare i min bil! men det e ju baksäte i, dock så får ingen plats med fötterna i mitt baksäte!

tror att de är så att alla sådana liknande sportbilar endast har för 1 passagerare tråkigt nog .

Muttley
5 augusti 2006
japp jag gissar på att jag har rätt med sportbilarna, för kolla upp någon calibra 200 celica, supra och de stod en passagerare :S

1 019 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
Men på tex en Hyundai Coupe så är det ju olika.. Även fast det är exakt likadana modeller så får man ha 1 passagerare i vissa står det, och 3 i andra.. fast de är samma modell? ^^

Sök