3180
Sök

Tillverka egna framlysen klar glas?

10 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Vilket är lämpligaste materialet? plexi eller lexan? Vad är det som är på nyare bilars framljus och på "stylings" fram och och bak ljus som man kan köpa på tex hova? är det helt vanligt plexi eller?

10 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
blir inte lexan gult med tiden? hört att det är svårare att forma också(?)

2 024 Inlägg
9 maj 2011
Ett större problem är väl att utforma en reflektor som fungerar med klarglas.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

10 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
på vilket sätt blir det problem?

2 024 Inlägg
9 maj 2011
Om du har tänkt dig tex framljus på bilen, då kan du inte ta en vanlig strålkastare, ta bort det slipade glaset och sen sätta dit ett klarglas. Ljusbilden blir helt enkelt förstörd och du kommer ha ett ljus med karaktär av ett extraljus. Färdiga strålkastare med klarglas har själva reflektorn utformad för att sprida ljuset till rätt ljusbild.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
10 maj 2011
Vad hindrar att man tar reflektorer färdigt då?
Gammalt original-hus för passform, egenbyggt klarglas, begagnade reflektorer från nån annan bil big_smile

/Mattias

2 024 Inlägg
10 maj 2011
matteeee skrev:
Vad hindrar att man tar reflektorer färdigt då?
Gammalt original-hus för passform, egenbyggt klarglas, begagnade reflektorer från nån annan bil big_smile

Hindrar och hindrar.....tar du ett par begagnade reflektorer så har du ju redan klarglas på dem. Ofta är ju huset och reflektorn samma del på äldre bilar så det kan vara svårt att pyssla ihop nåt där oxå.

Samarbetspartners:

2 976 Inlägg
10 maj 2011
Men om man har en bil det inte finns klarglas till, men tillverkar själv med det gamla huset och reflektorer från en helt annan bil har man ju löst problemet?

Trodde reflektorn va "lös" på de flesta bilar dock, eftersom man måste kunna justera ljusbilden?

/Mattias

2 024 Inlägg
10 maj 2011
matteeee skrev:
Men om man har en bil det inte finns klarglas till, men tillverkar själv med det gamla huset och reflektorer från en helt annan bil har man ju löst problemet?

Trodde reflektorn va "lös" på de flesta bilar dock, eftersom man måste kunna justera ljusbilden?

Det borde inte vara något bekymmer sålänge man får till allt så ljusbilden hamnar rätt.

Finns det inte klarglas att få tag på och bilen har hus med separata reflektorer så är det enda utvägen, kan dock bli bekymmer hos sbp om de skulle vara riktigt griniga då en egengjord lykta kommer att sakna en E-märkning. Dvs, det gäller att bygga så pass bra att de inte får ögonen på dem.

Många äldre bilar justerar man hela lykthuset på, började väl ändras nån gång på 80-talet skulle jag tro.

Samarbetspartners:

2 976 Inlägg
10 maj 2011
Ja, SBP lär inte godkänna något, men det får ju va en annan sak smile

Nu menade jag ju att man skulle ta reflektorn från nyare bilar, sådana med klarglas. Så gamla bilar har ju sällan klarglas och då är det ju inte den reflektorn nåt att ha ändå. Så, på de bilar man vill ha reflektorn från är det ju nästan garanterat lös reflektor.

/Mattias

10 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
funderade på ett altenativ, men går det att köpa nytt bara de delarna eller måste man köpa ny hel lykta och slakta: alfa romeo style eller projektor links med rör?

10 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
ingen som visste svar på det??

Sök