3354
Sök

Volvo V70N AWD 2,4t -02 Svajande och lågt laddtryck

60 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Det är så här att jag har lite problem med mitt ladd.
Ibland när jag ger fullt så känns det som att den inte laddar alls och ibland så svajar den rejält så man åker fram och tillbaka i stolen till och med.

Installerade en laddmätare igår för att kolla hur mycket den svajar och när ja var ute och provade idag så visade det sig att när den svajar pendlar jag mellan 0,2 och 0.6 hela tiden upp och ner upp och ner, riktigt drygt.
Sen märkte jag att när jag väl får stabilt ladd så vägrar den kliva över 0.2 i ladd vilket jag tycker låter väldigt lite?

Har funderat på om det kan vara magnetventilen som spökar eller rent av turbon som är hel slut?
Hur kollar jag om det är magnetventilen som spökar utan att köpa en ny? Kan tillägga att den har blivit besiktad med detta problem utan anmärkning, och dom kollar väl felkoder på besiktningen om inte jag missminner mig? Så nån felkod lär ju inte finnas isåfall.

MVH// Dennis

4 822 Inlägg
11 maj 2011
#2
ja det låter som att det är magnetventilen som spökar.
när den bara laddar 0,2 så låter det som att den bara går på grundladdtryck vilket är det trycket som wastegaten är inställd på, resten regleras via magnetventilen där programvaran i styrenheten bestämmer hur mycket mer den ska ladda utöver det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

60 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#3
Christian S skrev:
ja det låter som att det är magnetventilen som spökar.
när den bara laddar 0,2 så låter det som att den bara går på grundladdtryck vilket är det trycket som wastegaten är inställd på, resten regleras via magnetventilen där programvaran i styrenheten bestämmer hur mycket mer den ska ladda utöver det.

Finns det nått bra sätt att kolla om det är den eller lär Jag köpa en ny och testa?

Kicker
163 Inlägg
11 maj 2011
#4
Kasta den å stoppa i MS  slarva=)

See you sideways!!

60 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#5
Perzz0n skrev:
Kasta den å stoppa i MS  slarva=)

Nej det har jag ingen vidare lust med nu MP smile

20 Inlägg
16 maj 2011
#6
e väll snart gjort å slänga i ms! tongue


60 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#7
Så nu har jag bytt magnetventil men det vart inte så mycket bättre, eller joo lite men den svajar fortfarande.

Nu svajar den bara vad jag märkt på 3an och uppåt, men nu imellan 0,4 till 0,7 inte 0,2 till 0,6 som innan...
Dock vart det en förbättring när jag väl får jämt ladd, då ligger jag konstant på ca: 0,4 +- 0.05 så det vart ju bättre iaf.

Trots förbättringarna vill jag fortfarande lokalisera felet ang det svajande laddtrycket.

Nån ide någon?

3 860 Inlägg
20 maj 2011
#8
Du har inte läckge på nån slang också då?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

60 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#9
spokenratt skrev:
Du har inte läckge på nån slang också då?

inte vad jag har hittat iaf...

3 860 Inlägg
23 maj 2011
#10
ett läckage kan ju vara litet och märks då inte föräns du får tryck i systemet..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

60 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#11
Borde jag inte då få antingen för lite eller för mycket laddtryck?

Har nu börjat se ett mönster i svajandet, om jag åker ca:70 på 3an och get fullt så svajar den en liten stund sen stabiliseras laddet för att sedan vid ca: 4500rpm och upp börja svaja igen. det gäller även 4an och 5an

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
21 augusti 2011
#12
Har du kommit på vad det är? Har liknande på min.
Tappar all kraft vid 4500 rpm men den ligger kvar på samma laddtryck. Samt lite svajande ca + 0,2 bar. Jag laddar visserligen 1,2 från början men det ska den göra.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

60 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#13
jok3 skrev:
Har du kommit på vad det är? Har liknande på min.
Tappar all kraft vid 4500 rpm men den ligger kvar på samma laddtryck. Samt lite svajande ca + 0,2 bar. Jag laddar visserligen 1,2 från början men det ska den göra.

Nej inte hittat vad som var fel men nu efter chip och grejer så funkar den, tror jag.

Nu svajar den bara när jag ligger under 3500rpm men så fort jag kommer på 3500rpm så blir det stabilt.
kan tänka mig att det ska vara så, så att man inte har mycket ladd och lite varv det är väl då stakarna blir krokiga.

3 860 Inlägg
3 september 2011
#14
NEJ! Den ska inte svajja... då är något fel! Mapparna, oavsett bsr eller autotech, är gjorda så att man ska ha jämn gång över hela registret så den ska inte svajja trimmad och inte orginal...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök