Mitt slutsteg nånting att ha? + Tips på bas/basar och någon fråga.

Skurte
12 maj 2011 · 13 Inlägg

Hejsan!

Just nu har jag ett MTX Thunder TA8502 slusteg. ( http://www.mtx.com/caraudio/products/am … er8502.cfm ) Funker det slutsteg bra att driva någon bas på? Och är det ett bra slutsteg, har hört att det var bra förrut iaf.


Sedan vill jag ha tips på en bas/basar som funkar bra till det där slutsteget, 10-12" max får det bara, det ska sitta i en Audi 80 som har tanken bakom ryggstödet i skuffen.

EDIT: Bas/basarna har jag tänkt mig kunna lägga ut max 3000 kr på.


Och nu till sista frågan, vad gör det för skillnad på stereon om man har 1volts lågnivå eller mer, är det nånting som blir sämre om man har lägre volt på lågnivån?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Skurte (12 maj 2011)

Sputnix
19 maj 2011 · 5 Inlägg

Steget tror jag kommer funka bra att driva en bas på, MTX är ett bra märke smile

Rigan
20 maj 2011 · 451 Inlägg

"Signal-To-Noise Ratio (1 Watt) 74 dB"
Det var med råge det absolut sämsta jag sett... Hoppas att någon skrivit fel eller att de mätt upp det på annat sätt än det andra tillverkare gör för det där är helt åt helvete. Men om du inte satsar på välljud så funkar det väl antar jag...?

I övrigt håller jag väl med Sputnix.

Kollat upp lite försiktigt och det verkar som att vissa mäter vid max watt och får då "bättre" resultat så det är väl inget större fel på detta, men jag tycker att det bör ligga över 80 dB för att vara riktigt nice. Men detta är inget man förmodligen hör skillnad på ändå.

Angående lågnivå - har man hög spänning ut behöver inte steget gaina lika mycket för att "basa på" max. Ifall man har kass signal-to-noise ratio på steget skall man se till att stegets gain står på i princip noll och gaina upp signalen från annat håll med bättre S/N. Ex direkt från HU eller med en ljudprocessor mellan HU och steg.

Senast redigerat av Rigan (20 maj 2011)

Skurte
20 maj 2011 · 13 Inlägg

Sputnix, Okej, vad bra då kommer nog detta steg fungera fint för mig smile

Rigan, Jaha tackar! Nu förstår jag lite mer iaf smile
Har en Kenwood KDC-5047U med 3 x 2,5 volts lågnivåm hoppas det räcker smile


Sen nästa fråga, finns det någon bas/basar som kan fungera bra med detta steg? Min musik jag spelar är blandad, är en allätare.

Tack på förhand!

Frippe_L Gladen Audio
21 maj 2011 · 2 388 Inlägg

Här är en bas som spelar bra till det mesta man skickar in i den och som inte kostar skjortan heller samt den behöver inte jäkla massa effekt för o spela bra.
http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

En sån här och bryggkoppla ditt steg så ska du se det poppar på tillräckligt, sen om du väljer sluten låda eller portad är upp till dig.
Är man inte ute efter att spela högst på byn så hade ja valt en sluten låda, dem spelar trevligt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Skurte
22 maj 2011 · 13 Inlägg

Frippe_L,  Tackar, det kanske blir den där då smile
Ska jag köra med ritningarna till lådan som finns på sidan, eller är det någon som har provat med någon större/mindra låda? Lutar åt att köra sluten som Frippe_L säger smile

Tack på förhand!

Frippe_L Gladen Audio
22 maj 2011 · 2 388 Inlägg

Skurte skrev:
Frippe_L,  Tackar, det kanske blir den där då smile
Ska jag köra med ritningarna till lådan som finns på sidan, eller är det någon som har provat med någon större/mindra låda? Lutar åt att köra sluten som Frippe_L säger smile

Tack på förhand!

Jag kör med 4st av deras 8" i den serien i min saab och det öser på bra som f-n i portad låda men så är jag ute efter att spela högt med så det är inte byggt efter att få "korrekt bas" eller va man ska säga. cool
Runt 30L sluten brukar funka bra som allround-låda till 12".

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Skurte
22 maj 2011 · 13 Inlägg

Frippe_L skrev:
Jag kör med 4st av deras 8" i den serien i min saab och det öser på bra som f-n i portad låda men så är jag ute efter att spela högt med så det är inte byggt efter att få "korrekt bas" eller va man ska säga. cool
Runt 30L sluten brukar funka bra som allround-låda till 12".

Okej big_smile Satt precis och kollade in dina bilar lite, det där röret med 8" i Sabben såg jävligt fränt ut :p

Men då blir det nog som du säger, 30L sluten + jag kommer ha kvar lite utrymma i bagaget, kommer bli perfekt smile

Men om jag vill testa spela "högt" då är det portad som gäller?

Tackar!

Frippe_L Gladen Audio
22 maj 2011 · 2 388 Inlägg

Skurte skrev:
Okej big_smile Satt precis och kollade in dina bilar lite, det där röret med 8" i Sabben såg jävligt fränt ut :p

Men då blir det nog som du säger, 30L sluten + jag kommer ha kvar lite utrymma i bagaget, kommer bli perfekt smile

Men om jag vill testa spela "högt" då är det portad som gäller?

Tackar!

Jo jag kom på det bara att har du en sedan är det inte säkert mitt tips blir bra ändå iom ljudet har svårt att komma in i kupén om nu tanken sitter mot ryggstödet (som i gamla mercedes osv?)

Då brukar man rekomendera att använd sig av bandpasslåda med porten upp genom hatthyllan, men såna ger ja mig inte gärna in på att räkna ut/tipsa om storlekar.

Drönirettab här på forumet är duktig på att klura ut vad som kan funka i din bil med BP-låda.
(iaf har jag inte hört nån som varit missnöjd med hans förslag)

Men testa sluten låda och flytta runt lådan lite, låter det apa oavsett hur du gör, kontakta Drönirettab.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Sputnix
14 juni 2011 · 5 Inlägg

Fel tråd

Senast redigerat av Sputnix (15 juni 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang