5 augusti 2006
Trådstartare
Jag har efter en del letande på internet satsat på chiptrim steg 1 från BSR med tillhörande sportluftfilter till min Volvo s70 T5 årsmodell 2000.
Det tog dock bara sju mil innan jag fick motorstopp. När jag sedan vrider på tändningen så startar motorn men stoppar igen så fort man släpper gasen.
När man lyfter på motorhuven är det något pipljud under 15 sek mitt i motorrummet (under grenröret)som avslutas med ett ljud som låter ungefär som en flottör eller relä som stängs.
Är det någon som vet vad som kan vara fel/trasigt ?
Jag har provat att lyfta av batterikabeln +15 min och då startar bilen och går som vanligt ända tills tändningen stängs av. Då startar den inte igen.
Jag noterade att färddatorn redovisar felaktiga värden för bränsleförbrukningen när man kör. 0,2 -0,3 liter/mil för körning i 80-90 km/h är lite väl låga värden för en chiptrimmad T5:a va ? :-)
Jag kan tyvärr inte få tag på återfösäljaren som utfört trimningen eftersom han har semester. Är det någon som vet/tror att de vet vad som är felet och orsaken till felet.
Jag har läst lite om sportluftfilter inte är bra ihop med bilar som har luftmassemätare. Men detta är något som BSR dementerar å det bestämdaste på sin hemsida. Min återförsäljare monterade det ju också så jag förutsätter att det är riktigt gjort.