3012
Sök

Steget överhettar

102 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Tja har ett magnat black core four steg, som ibland kommer upp över 70 grader o slutar då spela tills den kommer ner i temp, jag har jordat i karossen på ren plåt så de borde inte vara de ?
Behöver jag sätta in fläktar eller något som kan kyla?

MrCap Jönköping

6 851 Inlägg
14 maj 2011
Vad har du kopplat till det och hur sitter det monterat? Vad har du för ström kabel?

102 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Steget driver 2 st 12" gas o två kicker 6*9or, steget är monterat bak på baslådan.
Ska dock slänga i ett enkanal för basen o driva alla högtalare på fyrkanalet

MrCap Jönköping

21 761 Inlägg
14 maj 2011
Är steget bryggkopplat till basarna?
Hur är basarna kopplade, parallellt eller i serie med varandra eller en per kanal?

6 851 Inlägg
14 maj 2011
Antar att du dragit alla plus från basarna till ett bryggat steg då. Isf ska du vara glad att det stänger av sig, annars hade det gått sönder ist. Koppla bort baslådaö så ska du se att det funkar. Vart har du köpt det, hos oss eller mm?

102 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Antar att du dragit alla plus från basarna till ett bryggat steg då. Isf ska du vara glad att det stänger av sig, annars hade det gått sönder ist. Koppla bort baslådaö så ska du se att det funkar. Vart har du köpt det, hos oss eller mm?

Jag ska göra en skiss på hur de är kopplat, men 6*9orna är ju kopplade till egna portar sen går de en ljudkabel mellan basarna o sen en kabel från ena basen till steget?

MrCap Jönköping

21 761 Inlägg
14 maj 2011
mackehaal skrev:
sen går de en ljudkabel mellan basarna o sen en kabel från ena basen till steget?

Det är just de kopplingarna vi är intresserade av, är det kopplat som vi tror så innebär det överbelastning av steget. smile

Visserligen har du ju tänkt att använda monosteget till basarna istället, men det skulle ändå vara bra att få reda på hur det är kopplat för att kunna utesluta eventuellt fel på slutsteget.

6 851 Inlägg
14 maj 2011
Fast går det bara en kabel från ena basen till steget är det felkopplat,paralellkopplat. Skulle det vara seriekopplat skulle en kabel från var bas gå till steget. Koppla ur basarna så ska du se att det kommer funka för dej.

102 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Fast går det bara en kabel från ena basen till steget är det felkopplat,paralellkopplat. Skulle det vara seriekopplat skulle en kabel från var bas gå till steget. Koppla ur basarna så ska du se att det kommer funka för dej.

Asså de funkar! De är bara om man spelar högt o länge som detta händer?

MrCap Jönköping

6 851 Inlägg
15 maj 2011
Ja.det är för att du har fel belastning på steget. Det funkar på låg volym, men blir för tungt när du vrider upp volymen. Då du till 99% säkerhet har paralellkopplat basarna så blir det fel.

102 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Ja.det är för att du har fel belastning på steget. Det funkar på låg volym, men blir för tungt när du vrider upp volymen. Då du till 99% säkerhet har paralellkopplat basarna så blir det fel.

Kan du fixa fram en skiss på hur jag ska koppla rätt?
vore awesome om du kunde smile

Sen kanske du vill hjälpa mig montera dit mitt andra så allt blir korrekt?

mvh haal

MrCap Jönköping

6 851 Inlägg
15 maj 2011
Att koppla rätt med dem lådan du har idag och med det steget, blir det aldrig helt rätt. Går att koppla så det funkar,men kommer inte bli rätt tyvärr. 
Ja,jag kan hjälpa dej med andra steget. Skicka ett pm ist.

3 466 Inlägg
15 maj 2011
Asså jag har för mig att det fanns GAS Alpha-lådor med dubbla 8ohm-element parallellkopplade i 4ohm. Detta för att man skulle kunna driva dom med ett normalt bryggat flerkanalssteg..
Om det är en sådan låda så skulle det ju alltså inte vara några problem för de steget.

Ta en multimeter och resistansmät baslådan i högtalarterminalen, får du då ett värde runt 4ohm så är det inga problem. Får du runt 2 ohm så måste du seriekoppla basarna istället och köra steget i 8ohm bryggat.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök