2721
Sök

Extraktorgrenrör till Volvo kommer i svängning och skapar oljud?

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Ja som sagt, har märkt ett skramlande ljud på min Volvo B20 som kommer och går beroende på varvtal, hurvida motorn är varm eller ej verkar också ha inverkan. Kolvskrammel finns, men detta ljudet känns inte som det hänger med som kolvskrammel borde göra, och efter lite letande kom tanken att det kanske är extraktorgrenrörets rör(4-1 rör) som slår emot varann vid vissa motorvibrationer och skapar ett skramlande ljud, kan nästan jämföras med om man har en lös värmeplåt under bilen.

Har någon råkat ut för detta, eller låter det rimligt? Ljudet förstärks under bilen, vilket får mig att tro det isåfall ekar vidare i avgasröret. Bör också tilläggas att 0,05mm bladmått inte gick att få in mellan rören när det var varmt. Ljudet blev även mycket högre efter ett byte från dubbla Weber till dubbla SU, vilket också får en att undra.

Röret i fråga, tanken är att det slår emot varann där rören går ihop och sedan blir ett..

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-30b038de60ffb5d3b3b241bbe43301cd.jpg

Tack för svar!!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Du kan ju testa och linda extraktorröret och se om det blir nån skillnad..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
16 maj 2011
den tanken har då aldrig slagit mig att det skulle kunna orsaka sånt ljud, själv har jag dock haft en lös rörstump i första ljuddämparen som skramlade endast vid motorbromsning & det var svårt som fan att hitta det felet. hördes inte alls att det var i ljudämparen när man körde med bilen, kom på det först när det blev värre & värre så jag tillslut kunde hitta det genom att bara gasa&släppa vid stillastående.

men som föregånde sa ta & linda röret, eller bara ta en slangklamma som når runt alla fyra rören & dra åt & ut & provkör & lyssna....

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

6 509 Inlägg
16 maj 2011
jag tänker även på om det kan vara nåt med vipparmsbryggan... har för mig jag hört om nån som haft problem med skrammel i den.

3 292 Inlägg
16 maj 2011
farbrorbozze skrev:
jag tänker även på om det kan vara nåt med vipparmsbryggan... har för mig jag hört om nån som haft problem med skrammel i den.

Nu när du säger det.. har åxå för mig nåt liknande faktiskt.. den som startade denna tråden tycker jag ska kolla upp det åxå faktiskt.. värt ett försök.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

6 509 Inlägg
16 maj 2011
som en början (även om nu felet kanske hörs mest vid körning?) Ta den största skruvmejsel med hårdplasthandtag du kan hitta, sätt handtaget mot örat & tryck mejselspesten mot ventilkåpa,grenrör,motorblock mm & gasa, har du tur kan du komma närmare felet på det viset wink

P.S
fastnar du i fläktremmen så får du skylla på nån annan än mig wink
Senast redigerat av farbrorbozze (16 maj 2011)

1 266 Inlägg
16 maj 2011
Jag har haft samma problem tongue linda röret så fungerar det smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Man tackar för svar! smile Kom på tanken på väg hem att sätta en slangklämma runt bara för att testa om det är felet smile Skall göra en ventiljustering med, och då passar det ju sig bra att ta en extra kik på vipparmsbryggan wink

Ljudet hörs också stillastående vid varvning, men det är "någonstans" runt motorn, längre har jag inte kunnat höra.

Men skall prova dessa två saker, och även kolla så inget annat sitter uppenbart löst, kan ju ha (o)tur att det inte ens är något med motorn wink

MVH

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Sök