3293
Sök

Byta motor saab 9000

Saabmeck
233 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Hejsan!

Jag är i full gång och tänkte köpa en saab 9000 från 95 med en 2,0 insugsmotor.

Men sen har jag en saab 9000 2,3 turbomotor från 92 som jag tänkte renovera, någon som vet om det då går o kasta ner 2,3an i den bilen utan några större problem?

Tänkte mer på typ motorfästen, kabelhärva osv.

Det jag vet är ju att jag måste föra över Apc-kablarna från 92an till 95an. men måste jag ta med hela styrboxen från 92 an då också eller hur är det.

Vad säger ni blir det för mycket jobb (kanske lättare att köpa en ny turbobil isf) eller kan det vara värt ett försök?

Tacksam för snabba svar!

Mvh

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

3 292 Inlägg
17 maj 2011
Det är fullt möjligt att byta motor.. men du måste flytta över all el från den nyare turbo motorn för att det ska stämma med insprutning osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 maj 2011
Problemet är ju el-härvan, blir en del löda osv, men allt är ju möjligt. Frågan är om du kan och vill samt har pengar till det. Lättast o billigast är alltid o ha en lika dan motor o stoppa i eller köpa ny bil smile

1 498 Inlägg
17 maj 2011
Det är rätt mycket jobb då både sprutet och växellådan.

Saabmeck
233 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Okej, det är alltså lättare att köpa en bil med en 2,3a (eller 2,0?) turbo och byta motor då?

Men är det ngn skillnad på motorerna om vi säger att jag köper en 95a 2,3 turbo, passar då min 92a 2,3 turbo motor utan problem? smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 maj 2011
Som ascona-tic säger så passar inte blocket på lådan, så ny låda måste du ha. Det är mer än vad man tror! Vill du behålla bilen o vill ha t5.5 så köp ifrån en skrotbil med turbo o lägg in i din bil eller behåll den med LH systemet o bara byta motor till en identisk smile

Saabmeck
233 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Nej passar ej mot lådan.

Nej men jag flyttar ju självklart med växellådan till 92an.. tongue

Så vi gör om frågan.. Passar motor + växellåda från en 92a i en kaross från 95a utan o ändra kabelhärva osv..? tongue

Saabmeck
233 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
Som ascona-tic säger så passar inte blocket på lådan, så ny låda måste du ha. Det är mer än vad man tror! Vill du behålla bilen o vill ha t5.5 så köp ifrån en skrotbil med turbo o lägg in i din bil eller behåll den med LH systemet o bara byta motor till en identisk smile

Den bilen som jag hade med LH e skrotad nu... :p lång historia.. Men det ända av värde på den var ju motorn för den e ju rejält timmad o ompysslad därför vill jag bara ha en kaross som jag kan kasta ner den motorn + växellåda i smile

Som förövrigt gärna är Lite nyare så man slipper rosten... smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 maj 2011
aha, då förstår jag! Dock skulle jag sälja den, för o ha en LH motor i en t5 bil är ju liksom ingen mening tongue t5 är ju de finaste styrsystemet orginal du kan ha wink

Saabmeck
233 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
aha, då förstår jag! Dock skulle jag sälja den, för o ha en LH motor i en t5 bil är ju liksom ingen mening tongue t5 är ju de finaste styrsystemet orginal du kan ha wink

Okej, va e det för skillnad på den här motorn och en motor från en t5a då? tongue

Tycker bara det är tråkigt o göra sig av med den när den är så pass ompysslad tongue Men å andra sidan så finns det fler motorer i världen smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 maj 2011
den har kortare slaglängd o lite annat smått, även fast den gamla är bra så är styrsystemet till den gamla så mycket bättre! Dock kan du ju iof ha t5.2, dvs att du får bytta om lite i motorn, men då får du ha en bil från -93 så funkar det utan problem smile

Saabmeck
233 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Okej tongue

Sök