3284
Sök

Hjälp vilken topp tycker ni man ska ha på en b230f om man ska bygga motor?

692 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#1
hej ni  jo har tänkt o börja med ett bygge på en b230f tänkte byta topp

men vad rekomenderar ni ? 531 topp eller 405 topp eller en 16v topp

vad skiljer dessa toppar från varandra ? .

tack på förhand  mvh:Jimmy

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

3 292 Inlägg
17 maj 2011
#2
Skulle verkligen inte satsa på nån 16V topp iaf..

531 och 405 är nog det bästa alternativet.. dessa satt ju i både turbo modellerna samt vissa GLT.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

glad
493 Inlägg
17 maj 2011
#3
Danne_1977 skrev:
Skulle verkligen inte satsa på nån 16V topp iaf..

531 och 405 är nog det bästa alternativet.. dessa satt ju i både turbo modellerna samt vissa GLT.. big_smile

satt väl på 940 sugisar?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

3 292 Inlägg
17 maj 2011
#4
Ekan_1 skrev:
Danne_1977 skrev:
Skulle verkligen inte satsa på nån 16V topp iaf..

531 och 405 är nog det bästa alternativet.. dessa satt ju i både turbo modellerna samt vissa GLT.. big_smile

satt väl på 940 sugisar?

Ja det åxå.. 405 satt ju åxå på äldre 240 turbo och GLT...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

glad
493 Inlägg
17 maj 2011
#5
men åter till tråden, är det lönt att trimma en b230f? hur mkt hade du tänk komma upp i? asså i hk väg?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

3 292 Inlägg
17 maj 2011
#6
Ekan_1 skrev:
men åter till tråden, är det lönt att trimma en b230f? hur mkt hade du tänk komma upp i? asså i hk väg?

För lätt trimning/budgettrim så är det helt klart värt det.. och jag skulle satsa på 531 eller 405 top.. i alla andra fall så skulle jag välja en helt annat bottendel och göra ett seriöst bygge från grunden med andra kolvar och allt sånt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

glad
493 Inlägg
17 maj 2011
#7
Danne_1977 skrev:
Ekan_1 skrev:
men åter till tråden, är det lönt att trimma en b230f? hur mkt hade du tänk komma upp i? asså i hk väg?

För lätt trimning/budgettrim så är det helt klart värt det.. och jag skulle satsa på 531 eller 405 top.. i alla andra fall så skulle jag välja en helt annat bottendel och göra ett seriöst bygge från grunden med andra kolvar och allt sånt..

vad kan man få ut som mest? 130-140hk?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

3 292 Inlägg
17 maj 2011
#8
Vad menar du nu. ?  få ut som mest av vaddå.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 344 Inlägg
17 maj 2011
#9
Danne_1977 skrev:
Ekan_1 skrev:
Danne_1977 skrev:
Skulle verkligen inte satsa på nån 16V topp iaf..

531 och 405 är nog det bästa alternativet.. dessa satt ju i både turbo modellerna samt vissa GLT.. big_smile

satt väl på 940 sugisar?

Ja det åxå.. 405 satt ju åxå på äldre 240 turbo och GLT...

GLT ja, men Turbosarna hade nog hellre 398-topparna.

Till topic: hade nog kört på en 405 eller 531-topp.
Finns lite i motordatatråden att läsa om dem om du kollar i forumet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

692 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#10
Ekan_1 skrev:
men åter till tråden, är det lönt att trimma en b230f? hur mkt hade du tänk komma upp i? asså i hk väg?

jadu bra fråga tänkte bygga en riktig motor av den

portning planing turbo bra med ladd störra spridare  större ventiler extraktor o balansering och andra kolvar o stakar.  så hade tänkt o få ut rätt många häst runt 400 till 500 hk skulle vell ja kunna få ut .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#11
ett gammalt rödblock går hur fint som hellst att bygga på dom är starka men man behöver byta kolvar stakar  o kanske vev sen kommer det hålla utan problem

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

78 Inlägg
17 maj 2011
#12
GTCOUPE skrev:
ett gammalt rödblock går hur fint som hellst att bygga på dom är starka men man behöver byta kolvar stakar  o kanske vev sen kommer det hålla utan problem

behöver inte byta veven.. ett par riktiga stakar o kolvar sen balansera allt så har du en stabil botten! wink

glad
493 Inlägg
17 maj 2011
#13
ska du bygga turbo är det bättre du börjar bygga på ett FT/FK block ju?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

415 Inlägg
17 maj 2011
#14
Det är i princip samma block på en senare b230f och b230ft/fk. De saknar oljereturen, oljekylning av kolvar och olja till turbon. Ids man borra upp ett returhål, leva utan oljekylning och sätta ett t-kors vid oljetrycksgivaren så tycker jag det är en bra idee då kolvar och stakar ändå ska bytas. Angående topp så skulle jag ta 531 ifall man ska köra med lh-2.4 eftersom motortempgivaren till databoxen har en annan gänga än vad 405:an har. Går att göra en adapter men svårt att få bra och gängan är ovanlig så en gängtapp kostar nog mer än att leta upp en 531:a på en gång. Ska man köra nått annat sprut på en gång spelar det ingen större roll.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

78 Inlägg
17 maj 2011
#15
Vilken tur du har att jag har ett komplett B230FK block ligger då wink

Ring mig imorgon efter 16.30 då har jag slutat. Så kan vi snacka lite om blocket osv smile

1 758 Inlägg
17 maj 2011
#16
Turbo eller sug?
Vad vill du ha ut av motorn? Hög toppeffekt? Låg bränsleförbrukning? Lite rappare vardagsbil?
Budget?

78 Inlägg
17 maj 2011
#17
schnauz skrev:
Turbo eller sug?
Vad vill du ha ut av motorn? Hög toppeffekt? Låg bränsleförbrukning? Lite rappare vardagsbil?
Budget?

Han ska bygga turbo. Siktar på 400-500 Hk i slutänden.  smile

692 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#18
schnauz skrev:
Turbo eller sug?
Vad vill du ha ut av motorn? Hög toppeffekt? Låg bränsleförbrukning? Lite rappare vardagsbil?
Budget?

na 400 -500 hk
bränsleförbrukning under 2 l om det går vid lugnköring smile men visst en trimmad bil drar soppa men det fixar sig smile

mjo rappare så klart smile hade tänkt o åka kvälls strippen wink

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#19
krille_johansson skrev:
Vilken tur du har att jag har ett komplett B230FK block ligger då wink

Ring mig imorgon efter 16.30 då har jag slutat. Så kan vi snacka lite om blocket osv smile

mjo det fixar sig hör av mej smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

78 Inlägg
18 maj 2011
#20
GTCOUPE skrev:
schnauz skrev:
Turbo eller sug?
Vad vill du ha ut av motorn? Hög toppeffekt? Låg bränsleförbrukning? Lite rappare vardagsbil?
Budget?

na 400 -500 hk
bränsleförbrukning under 2 l om det går vid lugnköring smile men visst en trimmad bil drar soppa men det fixar sig smile

mjo rappare så klart smile hade tänkt o åka kvälls strippen wink

hahahah ''kvälls'' strippen wink


Sök