3950
Sök

Tips rekonditionerings-paket

255 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Hejsan, jag håller just nu på att starta upp en rekonditioneringsfirma.
Har hållt på i ca 5-6år ett par gånger om året fixa mina egna bilar och vissa polares bilar
och dom har blivit väldigt nöjda. så nu när jag gått arbetslös ett tag och har valt att
ge mig själv ett jobb eftersom ingen annan ger mig det. Företaget i sig ska först startas
upp hemma tills företaget står på stadiga ben till att hyra en större lokal med parkering osv.

Tänkte be om lite hjälp vad man kan göra för paket.
Kommer utföra allt utvändigt och städning av bilen invändigt.
Vad jag kommer erbjuda är:
Tvätt
Grov tvätt (krävs för polering oftast)
polering
waxning
glasvård (invändigt rengörning, utvändigt rengörning + medel för att vatten lätt ska falla av)
fälgpolering, chromepolering, metall koppar osv.
läder behandling
Odor borttagning.
Dammsugning + torka av ytorna i bilen från damm.
Motortvätt

Jag kommer använda mig helt och hållet av meguiars produkter då jag testat mig fram till att dom ger bäst resultat. endast bilshampoo kommer vara från sonax guldshampo & även mekonomens miljöklassade kallavfettning.

Ge mig lite tips på utbud, paket, pris på paket?, och även lite allmänna tips och råd om just rekonditionering. Blir det lockande för en kund om man har allt hemma eller blir det "motbjudande"?
Står ju arbetslös så måste ha upp ekonomi i företaget innan en lokal hyrs ut till mig och/eller företaget.

Har säkert glömt något i listan, som jag inte kommer på just nu, har allt nerskrivet på andra inloggningen på datan.

Mvh
Mattias

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

227 Inlägg
17 maj 2011
Om du har tänkt att tvätta bilarna hemma så är det olagligt... skulle även rekommendera att du går utbildning så du blir certifierad. kolla med bank för lån så du kan köpa maskiner och medel, regga dig hos PRV, skaffa f-skattesedel, kolla med ngn som tar hand om bokföring om du nu inte gör det själv. Sen är det nog en massa annat som jag inte kan komma på just nu...

624 Inlägg
17 maj 2011
man får inte plocka blåsippor ..det är olagligt!!

vilken omsättning tror du killen får egentligen..,kom igen!

who´s the man?

255 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
DavidSan skrev:
Om du har tänkt att tvätta bilarna hemma så är det olagligt... skulle även rekommendera att du går utbildning så du blir certifierad. kolla med bank för lån så du kan köpa maskiner och medel, regga dig hos PRV, skaffa f-skattesedel, kolla med ngn som tar hand om bokföring om du nu inte gör det själv. Sen är det nog en massa annat som jag inte kan komma på just nu...

Jag tvättar båda mina bilar 3-4 gånger i veckan minst, minst 1 gång varanan vecka så passerar polisen, dom har aldrig sagt något! Detta är tillfälligt 1-2 månader tills jag fått lokal endast! Lån blir jag inte beviljad utan borgensman och det vill jag inte. utifall det går åt skogen med företaget. Medel har jag redan, så det behöver jag inte. Maskin är påväg, en oscilerande maskin från Meguiars. Bokföring sköter jag själv med ytters lite hjälp av en granne som sköter hela ekonomin på ett företag. F-skattesedel ansöker jag om samtidigt som jag reggar företaget. Prv är jag redan regristrerad hos. (vill notera att jag har ca 50meter till en godkänd tvättplats)

255 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
guwib skrev:

Vad menar du? (förstår att första är ett skämt)

1 Inlägg
17 maj 2011
Bilrekonditionering är en tuff bransch. Man måste vara beredd på att jobba 24/7 och 365 dagar om året... I G-ved med omnejd finns redan väl etablerade rekondfirmor med fullfjädrade anläggningar! Hos de firmor med mest att göra vet de knappt vad ledighet innebär. Vill man vara på topp så är det bara o ligga i som dem gör. Kör hårt o lycka till!

8 886 Inlägg
17 maj 2011
Ett tips är ju att kolla vad andra rekondfirmor har för utbud (paket).
Lycka till och glöm för allt i världen inte att ha försäkringar många glömer tyvärr den biten.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

255 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Simba_85:Jag har "lagt" upp ett arbetschema, 6dagar i veckan, timmarna får ju bli som dom blir. Ingen lön plockas heller ut från företaget dom första 6 månaderna, minst!
Hamilton: Yes, har kollat på olika försäkringsbolag för att få bästa försäkring, och inte pris.

624 Inlägg
18 maj 2011
MattiasHedberg skrev:
guwib skrev:

tyckte det var så löjligt bara att direkt kasta ut att det och det är olagligt etc etc....

who´s the man?

255 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
guwib skrev:
MattiasHedberg skrev:
guwib skrev:

tyckte det var så löjligt bara att direkt kasta ut att det och det är olagligt etc etc....

Jaha då förstår jag. Ja jag vet ju redan vad som är lagligt och inte lagligt när det gäller tvättningen av bilen, eftersom det rinner av så mycket skit från alla vägar. har en plats 50meter ifrån där det är en tvättplats där man får använda avfettning och alla sotters medel! Kommer inte alltid tvätta där då det blir jobbigt att dra med sig alla medel och springa och hämta en massa saker. lättare att stå 10meter ifrån garaget och tvätta sedan bara köra in och torka den!

255 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Har jagat kommunen nu i veckan efter att få prata med någon som har hand om uthyrningen utan resultat..
Man blir lite sur på sånt, j*vla telefonister!!!!! hehehe

255 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
guwib skrev:

Medel vid Rekondtvätt, alltså innan polering....

Ca 1 liter avfettning
ca ½ liter fälgrengörning
Minst en hink med schampo, starkt schampo.....

Att låta dessa medel åka ner i marken är varken smart eller lagligt. Kan leda till dryga böter.
Speciellt om man gör det professionellt som företagare. Sen måste man ha skugga om man ska tvätta utomhus, vilket inte alltid är så lätt.

Har som sagt en plats med avfallshål i backen för detta.
Och skugga finns alltid, bara till att vända på bilen om solen är framme wink (A) haha
Nej men skämt och sido. Till en början har jag bra möjligheter att starta upp och testa verksamheten hemma. Frågan är bara vad personen som kommer och lämnar bilen tycker att man har det hemma? det är min största fråga.

255 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Det är ett riktigt fint område jag bor på och här är inte skitigt för fem öre, varken på trädgården eller i garage eller förråd, så här är ju inte direkt motbjudande utseendemässigt smile Jag har gjort endel bilar, och jag är inte klar förens jag tycker att bilen ser bra ut:) Sen ska ju självklart kunden ha sina krav och önskemål, är inte kunden nöjd, så görs det ju självklart om också, helt kostnadsfritt:) Men då ska det ju vara något specielt att anmärka på med:)

Forummoderator
18 178 Inlägg
18 maj 2011
Farsan har bla. en Rekondfirma och kör med Autosmart:s produkter. De erbjöd även en 2-dagars kurs vi fick gå (dyr men bra)

Vi hade mycket bekymmer med "billiga" högtryckstvättar. Satsa på en rejäl maskin från början. Självklart görs allt i garaget (avlopp osv) och på vintern är det ju ett måste. Elräkningarna kan dra iväg om det är en större lokal!

EDIT: Kom på att luktborttagaren som man ställer in i bilen var långt ifrån gratis men den fixar även inrökta bilar. Många bilhandlare skriver "rökfri" i sina annonser och då har en sån stått i bilen över natten. Fungerar 100%
Senast redigerat av Dieselsmurfen (18 maj 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

255 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Farsan har bla. en Rekondfirma och kör med Autosmart:s produkter. De erbjöd även en 2-dagars kurs vi fick gå (dyr men bra)

Vi hade mycket bekymmer med "billiga" högtryckstvättar. Satsa på en rejäl maskin från början. Självklart görs allt i garaget (avlopp osv) och på vintern är det ju ett måste. Elräkningarna kan dra iväg om det är en större lokal!

Ska kontakta Meguiars för att höra om samma sak i princip. Fråga lite om samarbete, kurs osv.
Högtryckstvätt har jag en idag som är från black & decker, funkar hyffsat bra, men så fort det kommer
lite små inkomster så blir det att köpa en kärsher tvätt, dom är riktigt bra. Senast vid höst så ska jag ha skaffat en lokal, så från och med då så sköts allt i en och samma lokal med värme osv. Har hittat lokal som är för en bilverkstad med avlopp osv, som finns plats för ca 2 bilar max och sedan toalett och "kontorsdel"..
så den är tillräckligt stor för mig. till den dagen man kanske anställer någon.

Forummoderator
18 178 Inlägg
18 maj 2011
Man kan få det hemtrevligt i garaget!
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1294136

Garaget har vi kvar men rekonden nästan nerlagd. Lönade sig för dåligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök