Dieselsmurfen skrev:
Subaru är ju driftsäkra bilar. Som Rquired skrav så var det även min tanke. Du vill ju inte bli stående vid vägkanten! Dessutom talar ju 4-hjulsdrift för det hela. Så slipper du kanske bli stående i nån backe när snön kommer igen. Ska du ha bilen i 9 år så faller ju Saab,
BMW och franska bilar bort direkt.
Mvh
Alexander
Var tvungen att hänga upp mig på det
fetstilade, som både nöjda kunder och diverse statistik vittnar om hör BMW tillsammans med Subaru och Toyota (Lexus) helt klart till de bilar som generellt håller ihop bäst. Sedan är allting förstås relativt, en fullutrustad Lexus LS kommer troligen krångla lika mycket som en basutrustad Peugeot och detsamma gäller välutrustade BMW´s (Som i många fall innehåller väldigt mycket elektronik och utrustning).
Jag lät dock bli BMW här för att de inte bygger några direkt praktiska bilar och ibland är dyra att försäkra på yngre samt Subaru för att fyrhjulsdrift är dyrt och onödigt, tror en Toyota kan bli ett bra alternativ. Sedan började andra användares alternativ hagla in och jag kände att jag vill också tipsa om roliga(re) bilar!
Börjar då med Subaru, Legacy är som tidigare nämnts dels pålitlig men har även fina köregenskaper. Vill du sitta lite högre? Då finns det en Legacy Outback, enkelt förklarat en höjd variant av samma bil. Exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_ … 20&w=3Sedan vill jag som revansch ha med en BMW, gissa vilken modell som mest sällan stannar på Autobahn? Nej inte Corolla eller något annat japanskt, BMW X3! Nu när jag gör en Garaget-klassiker och rekommenderar vad man själv kör så ligger X3 även i topp i Svensk Bilprovnings statistik, en av ett litet antal bilmodeller med noll modellspecifika fel.
En riktig slitvarg har den visat sig vara, dessutom är den billig i drift. Ok en SUV blir aldrig billig, men den är billigare än många småbilar att serva och underhålla. Ex:
http://www.blocket.se/lund/BMW_X3_2_0i_ … 20&w=3Trevligt insteg, går som tåget i snö och lättare terräng och en storservice (Insp.2, var 10.000 mil) på BMW kostar 4000:-.
Och så har vi tidigare nämnda Lexus, om TS vill sväva fram på moln. I en RX sitter man högre än genomsnitts-SUVen samtidigt som den med luftfjädring går att höja och sänka för ett enklare insteg eller en lägre lasttröskel. Pålitlig, men törstig:
http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_r … 20&w=3Sådär! Fyra speciella bilar som är lite roligare att äga än en Toyota minibuss, alla fyrhjulsdrivna och lite onödiga men det kanske är intressant?