4454
Sök

Startmotor problem Saab 9000

123 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Bil (Saab 9000 2,3T-1994)

Det händer ibland att bilen inte startar när jag vrider på nyckeln, har ett nytt batteri i bilen. Allt fungerar när jag vrider på tändningen, electriniken i bilen sätts på och man här pumparna under motorhuven.
Det händer när jag precis har haft bilen och bilen är genomvarm, aldig när bilen har varit stillastående ett tag. Vad kan problemet vare ? Bilen startar alltid när man då springerigång den eller tar hjälp från en annan bil med kablar mellan batterien. Det klickade till i solenoiden/relät,

Byta startmotor? Dålig kontakt mellan batteri och startmotor? Dåligt tändningslås?

Vad kan problemet beror på? vill kunna lita på att bilen startar när jag har haft den, detta händer bara ett fåtal av gångerna som bilen startas. Men för ofta för att inte göra något åt det
Senast redigerat av Poonta91 (18 maj 2011)

274 Inlägg
19 januari 2012
Hejsan jag har tyvärr också samma fel på min Saab 9000. Och skulle hemskt hjärna veta de med om du hör nåt.

Mvh Marcus

I'm with you till the end of the line

saab nisse i målilla
41 Inlägg
19 januari 2012
det är tändlåskontakten som börjar bli fel på

renoverar upp gammla saabar

5 710 Inlägg
20 januari 2012
För att få veta om det är startmotorn eller tändningslåset kan man dra en separat kabel från solenoiden.
När bilen inte startar via nyckel testar du att lägga solenoidkabeln direkt mot batteriet. Funkar startmotorn då är det tändningslåset som felar.

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Jag bytte startmotor, räle till startmotor samt tändingslås. Nya el kablar från batterit till startmotor samt nya jordkablar. Problemet var fortfarande kvar, men hände bara två gånger efter att alla var bytt. Så mitt problem var tändsningslåset. Men tyvärr passar inte tändningslåset från Speedparts utan modifiationer, tråkigt nog.

Sök