2863
Sök

Trim till volvo 142 , råd o tips!!

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#21
Danne_1977 skrev:
Nu förstår jag inte mycket.. ?  skulle du köpa B20 eller byta till B23 ?  eller  ?

köra på orginalmotor alltså b20 med brytarlöst tändsystem wink

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#22
Ok.. ja du surrar om så mycket så det är svårt att veta vad du har tänkt... och inte tänkt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
18 maj 2011
#23
Jag har en B20 i min 142a nu, med 8 bultade veven som du lär ha om du köper en 74a(ger inte mer effekt, men ska tydligen hålla bättre vid högre trimning)
På denna är receptet 2,5" sportsystem från Simons(köpt på KG-trimning), extraktorgrenrör 4-1, en portad och planad topp med standardventiler, och dubbla SU sportförgasare. Utöver detta standard tändning, orginal bensinpump m.m.

Hoppas ju att man hamnat över 115 hästars sträcket iallafall lol Men detta är väldigt bekvämt att köra med tycker jag (om man då har en motor som inte kolvskramlar och massa andra tråkiga ljud) då motorn är väldigt stark, effekt finns att hämta om man gasar(om man jämför med orginal), och det går jämt och fint.

Är ju inget värsting, men en bra start, bara ett tips wink
Senast redigerat av Volvo1968 (18 maj 2011)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

65 Inlägg
18 maj 2011
#24
ville bara tillägga att från 73 så bytte de plåt i 140 vilket slutar med att rosten äter upp dom. skulle vara lämpligare att köpa lite äldre kanske? tongue

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#25
johnpokemon skrev:
ville bara tillägga att från 73 så bytte de plåt i 140 vilket slutar med att rosten äter upp dom. skulle vara lämpligare att köpa lite äldre kanske? tongue

den jag kollat på är de lite rost på bläckplåten så den är fin.

tänkte till att börja med köra med k kam, extraktorgrenrör och 2,5 helsystem vilket borde ge kanske 100 hk ? är de dyrt att plana och porta?! är su bättre än weber? men tack volvo1968 för goda tips och råd! ska kommas ihåg!

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#26
joncho skrev:
johnpokemon skrev:
ville bara tillägga att från 73 så bytte de plåt i 140 vilket slutar med att rosten äter upp dom. skulle vara lämpligare att köpa lite äldre kanske? tongue

den jag kollat på är de lite rost på bläckplåten så den är fin.

tänkte till att börja med köra med k kam, extraktorgrenrör och 2,5 helsystem vilket borde ge kanske 100 hk ? är de dyrt att plana och porta?! är su bättre än weber? men tack volvo1968 för goda tips och råd! ska kommas ihåg!

Plana kan nästan vilken mekanisk verkstad som helst göra.. ofta för typ en 500:- eller nåt om du känner nån som kan göra det åt dig eller nåt sånt..

Karva ur toppen kan du göra själv om du vet vad du pysslar med.. och du måste polera den åxå så den blir blank och fin.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#27
Danne_1977 skrev:
joncho skrev:
johnpokemon skrev:
ville bara tillägga att från 73 så bytte de plåt i 140 vilket slutar med att rosten äter upp dom. skulle vara lämpligare att köpa lite äldre kanske? tongue

den jag kollat på är de lite rost på bläckplåten så den är fin.

tänkte till att börja med köra med k kam, extraktorgrenrör och 2,5 helsystem vilket borde ge kanske 100 hk ? är de dyrt att plana och porta?! är su bättre än weber? men tack volvo1968 för goda tips och råd! ska kommas ihåg!

Plana kan nästan vilken mekanisk verkstad som helst göra.. ofta för typ en 500:- eller nåt om du känner nån som kan göra det åt dig eller nåt sånt..

Karva ur toppen kan du göra själv om du vet vad du pysslar med.. och du måste polera den åxå så den blir blank och fin.. big_smile

hehe okej ska kolla vidare då smile blir väldigt sugen men bara pengarna som styr sad men om man portar o planar behöver man då en annan kam? har inte så jättestor koll men vill lära mig wink
Senast redigerat av joncho (18 maj 2011)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
18 maj 2011
#28
Inte för att låta negativ, men tips ett är nog att först köpa bilen och kolla skicket på den big_smile Du kan ju ha otur och åka på lite bromsbyten och kanske chassidelar, och laga rost, och har man lite kärv ekonomi så kan sådant slå väldigt hårt, har själv varit där så hmm

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#29
Jasså han hade inte nån bil än.. ?  ajdå.. det måste jag har missat.. ja det måste du ju göra.. kolla skick, bromsar.. allt sånt.. kan försvinna många tusen på bara sånt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#30
Volvo1968 skrev:
Inte för att låta negativ, men tips ett är nog att först köpa bilen och kolla skicket på den big_smile Du kan ju ha otur och åka på lite bromsbyten och kanske chassidelar, och laga rost, och har man lite kärv ekonomi så kan sådant slå väldigt hårt, har själv varit där så hmm

jo..jag känner han som äger den och han är pedant och har ägt den i 28 år.. !  så wink men ska kolla nog ändå!

5 111 Inlägg
18 maj 2011
#31
johnpokemon skrev:
ville bara tillägga att från 73 så bytte de plåt i 140 vilket slutar med att rosten äter upp dom. skulle vara lämpligare att köpa lite äldre kanske? tongue

Om man köper en 40 år gammal bil så är nog det allmänna skicket just nu mer avgörande för hur rostig den är, än huruvida vissa årgångar har bättre plåtkvalitet än andra.

Om man köper en 40 år gammal bil som är frisk i karossen, varför skulle den då rosta upp mellan fingrarna på en medans den är i ens ägo om man fortsätter sköta den?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2011
#32
Det finns ju hur mycket som helst till B20, det beror precis på vad man är villig att betala.
Ett beprövat budgetrecept är, portad E-topp, K-kam, Weber 36/36, och gjutjärnsgrenrör med dubbla utgångar.
Toppen du ska ha är antingen från en -74-75 eller en insprutare, det är större ventiler i dem. Att byta till extraktor är ofta meningslöst då de flesta som sålts till B20 suger och har halvdan passform. Om du har djupare plånbok och vill ha mer effekt så finns det ju som sagt hur mycket som helst.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

612 Inlägg
19 maj 2011
#33
Inget fel på B20, men ska det trimmas såpass att du måste regga om bilen ändå hade jag satsat på en nyare motor. B23-familjen ska ju passa relativt enkelt, tror man får använda oljetråg & pump från B20 för att få det att sitta rätt. B23E har över 130hk original, 1978-79 ligger på 141hk, och även om man utgår från någon av förgasarmotorerna så går det hitta effekt hyfsat enkelt (även om jag skulle skippa weber - underbara förgasare, men dyra att köpa och ställa in). Megasquirt kanske kan vara nått för framtiden?

5 111 Inlägg
19 maj 2011
#34
Ännu enklare om man vill ha B23 är ju att skaffa en 240 som är en rätt så likvärdig bil fast bättre, där det redan sitter en sådan i och för sig...


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2011
#35
Värt att tänka på, Amazoner är lätta bilar med grymt roliga köregenskaper om man gjort rätt. smile En småfilad B20 räcker långt när det kommer till körglädje.
Om valet stod mellan Amazon & 240 är det alltid Amazon som är rätt. Jag har en 164 som vinterbil nu, den är inte heller så tokig, viktfördelningen är lite halvdålig men annars rolig som fan på vintern.
Volvo var helt enkelt roligast före -75 big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 111 Inlägg
19 maj 2011
#36
Jo, en Amazon är trevlig men nu var det ju 140-serien det gällde...


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2011
#37
Volvo544special65 skrev:
Jo, en Amazon är trevlig men nu var det ju 140-serien det gällde...

Jag vet, 140 är faktiskt ett par pinnhål tråkigare än amazonen och 240 har bättre motorer. En 140 är nästan lite tung för en B20 egentligen. Klart att det går att få fin snurr i en 140 också men det är 150-200kg mer bil att släpa på än tex amazon.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

joncho
19 maj 2011
Trådstartare
#38
RD_87 skrev:
Volvo544special65 skrev:
Jo, en Amazon är trevlig men nu var det ju 140-serien det gällde...

Jag vet, 140 är faktiskt ett par pinnhål tråkigare än amazonen och 240 har bättre motorer. En 140 är nästan lite tung för en B20 egentligen. Klart att det går att få fin snurr i en 140 också men det är 150-200kg mer bil att släpa på än tex amazon.

jag övergav 140 tankarna, kollar på en 740 nu i helgensom är ett bättre projekt för förgasasre osv!

5 111 Inlägg
19 maj 2011
#39
RD_87 skrev:
Volvo544special65 skrev:
Jo, en Amazon är trevlig men nu var det ju 140-serien det gällde...

Jag vet, 140 är faktiskt ett par pinnhål tråkigare än amazonen och 240 har bättre motorer. En 140 är nästan lite tung för en B20 egentligen. Klart att det går att få fin snurr i en 140 också men det är 150-200kg mer bil att släpa på än tex amazon.

Exactly my thoughts...
Därför jag vägrar blyslädar som 140 och Amazon och går på den riktiga Volvon. wink


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 maj 2011
#40
joncho skrev:
RD_87 skrev:
Volvo544special65 skrev:
Jo, en Amazon är trevlig men nu var det ju 140-serien det gällde...

Jag vet, 140 är faktiskt ett par pinnhål tråkigare än amazonen och 240 har bättre motorer. En 140 är nästan lite tung för en B20 egentligen. Klart att det går att få fin snurr i en 140 också men det är 150-200kg mer bil att släpa på än tex amazon.

jag övergav 140 tankarna, kollar på en 740 nu i helgensom är ett bättre projekt för förgasasre osv!

740 är ännu tyngre, då behöver du ännu mera effekt. Vikten är din fiende wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök