Gurkaegott skrev:
Tack för svar!
Vill bara säga att en bekant har erbjudit oss att köpa en toyota carina -92 nybesiktad för 7000 kr. Fick anmärkning på ojämn bromsverkan baktill vilket nu är åtgärdat. Ägaren verkar ha varit nöjd med bilen genom åren. Inte mycket rost, lite kring dörrar, och drar ca 0,7 säger han. Låter det rimligt? Den har btw gått 36 000 mil!!! Hur dåligt är det?
Skulle va så j*vla skönt att köpa av nån man känner till för en gångs skull. Var ju lite billigare/äldre än vi tänkt oss, men ändå. Låter detta som ett heltokigt köp?
Att köpa av en bekant är ingenting man brukar rekommendera eftersom det kan sluta med bråk, är ni däremot båda överens om att
"Det är en begagnad bil som rullat 36´, vi är beredda på att den kan rasa när som helst även om den sannolikt inte kommer göra så" är det förstås enklare.
36.000mil är egentligen inte hela världen, tvärt om låter det som att den rullat mycket långa sträckor? Korta körningar och mycket start/stopp tar död på en bil, sedan kan man räkna i timmar också: En bil som körs långa sträckor hinner fler mil... per timme säger vi än vad en som körs korta sträckor gör.
Drivlinan i en bil som rullat 36´ mil kan alltså ha varit igång lika många timmar som motorn en bil som rullat mest i Stockholm (Storstad) men där mätaren bara står på 20.000mil. Och då är sannolikt långmilaren mycket fräschare, för att ligga i konstant hög fart sliter mycket mindre på bilens delar än acceleration, inbromsning och alla de moment som används i staden. Skicket är allt!
Carina är en pålitlig modell, men jag tycker faktiskt 7000:- är för mycket. För 10.000:- minus prut (Alltså troligen nära 7000:-) finns några Carina på Blocket, de flesta av dessa har rullat runt 25.000mil istället och då tog jag inga bilar från storstan enligt ovan. Visst skicket är det viktiga, men så tänker nästan ingen utan 36.000mil betyder "slut" i de flestas ögon vilket gör hans bil svårsåld och därmed inte värd så mycket.
En fråga är dock viktig, är det den gamla 80-talsmodellen av Carina eller den nya "Carina E" som kom 1992? Är det den nyare modellen är 7000:- inte för billigt men absolut inte dyrt heller!
Hade jag varit er hade jag dock tackat nej och köpt en modernare bil oavsett, varför inte en:
Toyota Avensis, Mazda 626, Mitsubishi Galant, VW Passat, Volvo 855, Mercedes E-klass eller BMW 3/5-serie? En samling bra bilar, vilken som är bäst beror på vad ni vill ha och vad ni är beredda att offra för att få vad ni vill ha. Till exempel: Lite vardagslyx i form av en BMW eller Mercedes behöver definitivt inte kosta mer i drift än en Toyota, men en sådan för 20.000:- är förstås 5-6år äldre än en Toyota för samma pengar. Och så vidare.
Men antingen en så ny modell som möjligt av typen "A-B bil" eller en lite äldre kvalitétsbil, det är vad jag köpt om jag var er.