2468
Sök

HJÄLP!! Vilken bil ska vi köpa??

8 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#1
Hilfe, hilfe!! Vi är värdelösa på bilar i vår familj. Seriously värdelösa. Vilken bil kommer närmast dessa kriterier: Prisklass ca 20 000 kr, kombi alt halvkombi, drag, ska starta på vintern, så klart så bensinsnål som möjligt (ej diesel). En bil som man känner sig hyffsat trygg med trots prisklassen liksom.
Senast redigerat av Gurkaegott (19 maj 2011)

5 111 Inlägg
19 maj 2011
#2
Tänker spontant på någon 90-tals Golf eller japansk bil i samma storlek...även om jag inte har erfarenhet av varken eller?

Då är ju frågan hur stor bil ni behöver också? Hur tungt släp har ni tänkt dra?

En Micra tar ju lite bränsle men går ju säkerligen bort med tanke på att jag läser "familj" och "dragkrok"?


8 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack för svar!
Vill bara säga att en bekant har erbjudit oss att köpa en toyota carina -92 nybesiktad för 7000 kr. Fick anmärkning på ojämn bromsverkan baktill vilket nu är åtgärdat. Ägaren verkar ha varit nöjd med bilen genom åren. Inte mycket rost, lite kring dörrar, och drar ca 0,7 säger han. Låter det rimligt? Den har btw gått 36 000 mil!!! Hur dåligt är det?
Skulle va så j*vla skönt att köpa av nån man känner till för en gångs skull. Var ju lite billigare/äldre än vi tänkt oss, men ändå. Låter detta som ett heltokigt köp?

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
23 maj 2011
#4
toyota gör bra bilar vet inte hurvida priset är bra eller dåligt
men man får nog en ganska driftsäker bil för pengarna åtminstånde

milen är väll nackdelen men går den bra drar inte några mängder med olja och den är relativt fri från rost varför inte?

Kör fort så hinner inget hända...

Trucker
2 710 Inlägg
23 maj 2011
#5
Av erfarenhet kan jag rekommendera en Toyota Corolla! Hjälpte pappa o köpa en sån för en vecka sen. Dom kriterier du vill ha ska vara en japanare o inget annat ( i den prisklassen då)

Fart missbrukare

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
23 maj 2011
#6
Varför inte kika några årsmodeller nyare.
http://www.blocket.se/stockholm/VW_Pass … =7&w=3
Är betydligt bekvämare och framför allt säkrare än en toyota carina från 92.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2011
#7
Gurkaegott skrev:
Tack för svar!
Vill bara säga att en bekant har erbjudit oss att köpa en toyota carina -92 nybesiktad för 7000 kr. Fick anmärkning på ojämn bromsverkan baktill vilket nu är åtgärdat. Ägaren verkar ha varit nöjd med bilen genom åren. Inte mycket rost, lite kring dörrar, och drar ca 0,7 säger han. Låter det rimligt? Den har btw gått 36 000 mil!!! Hur dåligt är det?
Skulle va så j*vla skönt att köpa av nån man känner till för en gångs skull. Var ju lite billigare/äldre än vi tänkt oss, men ändå. Låter detta som ett heltokigt köp?

Att köpa av en bekant är ingenting man brukar rekommendera eftersom det kan sluta med bråk, är ni däremot båda överens om att "Det är en begagnad bil som rullat 36´, vi är beredda på att den kan rasa när som helst även om den sannolikt inte kommer göra så" är det förstås enklare.

36.000mil är egentligen inte hela världen, tvärt om låter det som att den rullat mycket långa sträckor? Korta körningar och mycket start/stopp tar död på en bil, sedan kan man räkna i timmar också: En bil som körs långa sträckor hinner fler mil... per timme säger vi än vad en som körs korta sträckor gör.

Drivlinan i en bil som rullat 36´ mil kan alltså ha varit igång lika många timmar som motorn en bil som rullat mest i Stockholm (Storstad) men där mätaren bara står på 20.000mil. Och då är sannolikt långmilaren mycket fräschare, för att ligga i konstant hög fart sliter mycket mindre på bilens delar än acceleration, inbromsning och alla de moment som används i staden. Skicket är allt!

Carina är en pålitlig modell, men jag tycker faktiskt 7000:- är för mycket. För 10.000:- minus prut (Alltså troligen nära 7000:-) finns några Carina på Blocket, de flesta av dessa har rullat runt 25.000mil istället och då tog jag inga bilar från storstan enligt ovan.  Visst skicket är det viktiga, men så tänker nästan ingen utan 36.000mil betyder "slut" i de flestas ögon vilket gör hans bil svårsåld och därmed inte värd så mycket.
En fråga är dock viktig, är det den gamla 80-talsmodellen av Carina eller den nya "Carina E" som kom 1992? Är det den nyare modellen är 7000:- inte för billigt men absolut inte dyrt heller!

Hade jag varit er hade jag dock tackat nej och köpt en modernare bil oavsett, varför inte en:
Toyota Avensis, Mazda 626, Mitsubishi Galant, VW Passat, Volvo 855, Mercedes E-klass eller BMW 3/5-serie? En samling bra bilar, vilken som är bäst beror på vad ni vill ha och vad ni är beredda att offra för att få vad ni vill ha. Till exempel: Lite vardagslyx i form av en BMW eller Mercedes behöver definitivt inte kosta mer i drift än en Toyota, men en sådan för 20.000:- är förstås 5-6år äldre än en Toyota för samma pengar. Och så vidare.

Men antingen en så ny modell som möjligt av typen "A-B bil" eller en lite äldre kvalitétsbil, det är vad jag köpt om jag var er. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#8
Oj shit, tack för svaren! Nu fick jag en del att tänka på. Lite äldre kvalitétsbil känns som min grej. Dock känns det helt hopplöst när man är amatör att bedöma skicket på en bil, vilken det än är. Carinan är helt klart en långdistansare. Ägarna verkar ha pendlat den en längre sträcka från och till.

Länken till VW Passaten lät ju klockren. Drygt bara när man bor 30 mil därifrån!

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
23 maj 2011
#9
Gurkaegott skrev:
Oj shit, tack för svaren! Nu fick jag en del att tänka på. Lite äldre kvalitétsbil känns som min grej. Dock känns det helt hopplöst när man är amatör att bedöma skicket på en bil, vilken det än är. Carinan är helt klart en långdistansare. Ägarna verkar ha pendlat den en längre sträcka från och till.

Länken till VW Passaten lät ju klockren. Drygt bara när man bor 30 mil därifrån!

30 mil är väl ingen fara om det är en bra bil. Se det som en dagsutflykt smile
Men jag skulle ändå försöka kika på nått lite nyare om jag vore dig. Framför allt med tanke på säkerheten.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

827 Inlägg
23 maj 2011
#10
daviper har en fin och billig corolla till salu kontakta honom om det är intressant

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

388 Inlägg
23 maj 2011
#11
Titta på Honda Accord (finns även som kombi men lite ovanlig) driftmässigt vill jag säga att dom är lika bra om inte bättre än Toyota,dom är tysta och fina och åka i går billigt billiga i försäkring och rätt pigga.Akta dig för rostiga exemplar bara kolla skärmkanter dörrar,hittar du ett bra ex. har du bil länge jag har haft 2 st och det är dom bilarna jag haft minst problem med av alla jag ägt.
(I England gjorde man 2008 tror jag det var en undersökning om mest nöjda bilägarna i 9 olika bilklasser från småbil till suv Honda hade dom nöjdaste ägarna i 7 av 9 klasser)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2011
#13
Gurkaegott skrev:
http://www.blocket.se/gavleborg/Honda_Accord_33806223.htm?ca=5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … =5&w=1

http://www.blocket.se/gavleborg/Mitsubi … =5&w=1

nån av dom här typ?

Det är bra bilar, jag hade dock snarare gått efter till exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3
Eller:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_518 … amp;last=1

Nu var det två exempel jag tog, det finns billigare MB än den ovan och så vidare. Det råder lite delade åsikter om vad som är bra eller inte, men vågar av erfarenhet påstå att ovanstående bilar håller lika bra som en japansk modell om inte bättre i fallet Mercedes. Dessutom kostar de lika mycket i drift, tyskarna är dyrare inom vissa områden och japanare inom andra. I fallet BMW kan försäkringen ibland bli lite dyrare, men det är vettigt att kolla upp detta innan köp. Oavsett vad ni köper.

Mercedes W124 (Modellen i annonsen ovan) anses av många vara världens mest välbyggda/överdimensionerade modell och BMW E34 (Enligt annonsen ovan) anses vara BMW´s mest välbyggda modell men MB är strået vassare.

Men ovanstående är troligtvis lika pålitliga, men mycket mer bil på alla sätt och vis. Bekvämare, tystare och stadigare längs vägen; Jag vet vad jag hade valt åtminstone. Är dem intressanta finns mer värt att nämna, men är de inte aktuella känns det onödigt. smile
Senast redigerat av Rquired (23 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#14
För mig är modellen eg oväsentlig bara det är en bra bil. Många rekommenderar japanska därför harjag snöat in på det.

En till fråga, hur stor skillnad gör det här med abs-bromsar och fyrhjulsdrift?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2011
#15
Gurkaegott skrev:
För mig är modellen eg oväsentlig bara det är en bra bil. Många rekommenderar japanska därför harjag snöat in på det.

En till fråga, hur stor skillnad gör det här med abs-bromsar och fyrhjulsdrift?

Jo japanska bilar är i mångas ögon vettiga bilar, tyska bilar sticker mer i ögonen på folk och "en så vräkig bil kan aldrig vara vettig" tänker folk trots att de är lika pålitliga. Ville bara lägga fram lite alternativ!

ABS gör en enorm skillnad tycker jag, det är en skön säkerhet att ha vintertid. Fyrhjulsdrift är skit samma, visst rätt fyrhjulsdriven bil har markant bättre framkomlighet men i övrigt är trygghetskänslan en fyrhjulsdriven bil ger falsk. Kör du bara på vanlig, allmän väg vintertid är det en onödig utgift i form av högre förbrukning året runt och högre drift/reparationskostnader.

Något jag däremot tycker du skall leta efter är dels ett passivt antisladdsystem ("Antispinn") eller ännu hellre ett aktivt antisladdsystem: Det är utrustning som dokumenterat räddar liv (Till skillnad från 4WD) och är en stor trygghet att ha vintertid. smile
Senast redigerat av Rquired (23 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#16
grymma råd! tackar!

abs lär vi ha känner jag. antispinn verkar inte stå med i annonserna vad jag kan se. är det ett nyare påfund än min prisklass?

388 Inlägg
23 maj 2011
#17
Ett tips är att hålla dig ifrån mitsubishi modeller med gdi motor då dom inte alls tycker om etanol och ökningen etanol inblandningen i bensinen är ju ett faktum.Volvo har gdi motor i s/v40 och detta är den enda bil i deras program som dom säger kan få problem med den nya E10 bensinen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2011
#18
Gurkaegott skrev:
grymma råd! tackar!

abs lär vi ha känner jag. antispinn verkar inte stå med i annonserna vad jag kan se. är det ett nyare påfund än min prisklass?

Jag tror det är ett mycket vettigt val med ABS, antispinn går helt klart att hitta i din prisklass. BMW, Mercedes, Volvo och Saab hade det som tillval till sina modeller vid den tiden i alla fall men hur japanarna hade det vet jag ej. Men antispinn är också något jag tror du skall prioritera högt, inte nog med att bilen blir stabilare en del av dessa system reglerar också kraften för att få grepp.

Antisladd är däremot svårare att hitta, Mercedes A-klass är en liten, praktisk och väldigt säker bil som hade antisladdsystem som standard. Helt klart värd en titt, är den intressant så säg till för det finns lite saker som är bra att veta med modellen. smile

Och visst den är liten, men den är säkrare än många stora bilar att krocka i och stadigare än många stora bilar (Ex på stor bil: Nissan Primera eller Toyota Avensis) att köra i hög fart. Och eftersom den är byggd som en minibuss kan man fälla sätena och få ett utrymme stort som i en Volvokombi att lasta.
Senast redigerat av Rquired (23 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

53 Inlägg
23 maj 2011
#19
När jag läste trådstarten tänkte jag spontant på en Carina, sen hade du en bekant med en till salu, perfekt. Förstår inte de som rekommenderar dig att åka 30 mil för att titta på kanskebilar i skrotbilsklassen. Du har en bil med känd historik för struntpengar runt hörnet som du dessutom kanske kan få ner priset på ytterliggare. Inget snack om vilken väg jag hade valt.
Du kanske t.o.m kan få 'låna' den ett par dagar för att prova den ordentligt, beroende på vilken relation din bekant och du har.

Lycka till iaf!

1 327 Inlägg
23 maj 2011
#20
Om du hittar en fin opel astra f kombi med lite rost så har du en billig bil att äga.

Drar lite bensin, billig i skatt, försäkring och det finns mycket delar att köpa på biltema.



Sök