2942
Sök

Allmän felsökning, tips

11 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Hej allihopa!
Jag har i princip ingen erfarenhet av bilmek, har bara bytt batterier och lampor och olja tidigare. Men nu vid 34 års ålder har jag av någon anledning blivit sugen på att lära mig fixa de fel jag har istället för att lämna in bilen och betala dyra pengar för det. Jag är en allmänt ganska händig person och när jag nu på sistone har gett mig på de fel jag haft på bilen har det gått ganska bra. MEN, detta är när jag har vetat vad felet är. Det stora problemet är ju att göra en bra felsökning. Forum i all ära, men efter att ha varit ute på diverse svängar på nätet så verkar det som om man med lite otur kan hamna helt fel om man litar för mycket på vad som skrivs.
Nu till frågan: Är det någon som känner till någon bra bok eller hemsida som handlar om felsökning i allmänhet? Har man t ex nån litteratur på fordonsprogrammet som handlar om detta? Än så länge är jag inte så intreserad av motormek, desto mer av chassiproblem, missljud osv.

552 Inlägg
19 maj 2011
Mr Haynes har bra böcker som är guld värda i ditt fall.

11 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Ja, han har hjälpt mig en hel del, han är den mekarfarsa jag inte har. Men han är inte så bra på just felsökningen tycker jag. Har t ex ett ljud i framvagnen nu som jag tagit upp i en annan tråd. Jag skulle vilja ha en bok eller internetsida där jag kan slå upp t ex fjäderbenslager och hitta de vanliga symtomen och de vanliga differentialdiagnoserna (är läkare och så kallas de alternativa diagnosförslag man har), och hur man rent praktiskt går tillväga för att verifiera att det t ex en dålig inre styrled. Det blir så dyrt att gissa fel...

1 171 Inlägg
19 maj 2011
När det gäller felsökning handlar det ofta om att vara ihärdig och genuint intresserad av vad det är för fel. Det finns mekaniker som jobbat hur länge som helst som inte är bra på felsökning trots att de får betalt för det. Ofta kan man själv fundera ut och ta reda på saker mycket bättre för att ringa in felet. Sedan kan mekanikern fixa det väldigt lätt och fort men det är en annan typ av jobb.

Det är inte alltid erfarenhet som hjälper när det gäller felsökning utan man behöver vara lite vetenskapligt lagd och nyfiken för att fixa det. En bredare kunskapsbas om fysik, mekanik och el/elektronik hjälper också mycket.

På ett sätt är det ju ofta konstruktionsbrister man letar efter, saker utöver det vanliga snarare än regelbundna planerade servicepunkter.

Sök