2251
Sök

Skrotnisses Volvo V70 Tdi -97 uppdaterat 19mars

29 Inlägg
14 juni 2011
#21
detta projektet skall bli grymt kul att följa!

161 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#22
Eftersom intresse verkar finnas så skickar jag upp en bild på ny avgas med smile
http://forumbilder.se/images/6d4201190248P3308.jpg

Ska in med bilen på Volvo verkstad imorgon, Då jag bytt pumprem idag pga va dags för det och man ska göra en pumpinställning efter det smile  Mer bilder kommer i veckan


Mvh Andreas


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
14 juni 2011
#23
audis 5 cylindriga turbo diesel 2,5 är samma motor i grund och botten så den borde passa smile  att laddtrycket svajar brukar betyda att wastegaten börjar bli sliten...


3 292 Inlägg
14 juni 2011
#24
Mog1 skrev:
audis 5 cylindriga turbo diesel 2,5 är samma motor i grund och botten så den borde passa smile  att laddtrycket svajar brukar betyda att wastegaten börjar bli sliten...

Tror att blocket skiljer lite på utsidan och hålen för motorfästen osv osv skiljer.. men så mycket mer än så är det väl inte tror jag... är inte så haj på V70tdi om det sitter vajer till gasen eller elektriskt som på dom flesta tdi audi.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
14 juni 2011
#25
Andyxa skrev:
Eftersom intresse verkar finnas så skickar jag upp en bild på ny avgas med smile
http://forumbilder.se/images/6d4201190248P3308.jpg

Ska in med bilen på Volvo verkstad imorgon, Då jag bytt pumprem idag pga va dags för det och man ska göra en pumpinställning efter det smile  Mer bilder kommer i veckan


Mvh Andreas

Ser grymt jävla bra ut tycker jag.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

R1 driver!
5 128 Inlägg
14 juni 2011
#26
Riktigt kul med ett dieselprojekt till! Ska heeelt klart följas! smile


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
14 juni 2011
#27
Danne_1977 skrev:
Mog1 skrev:
audis 5 cylindriga turbo diesel 2,5 är samma motor i grund och botten så den borde passa smile  att laddtrycket svajar brukar betyda att wastegaten börjar bli sliten...

Tror att blocket skiljer lite på utsidan och hålen för motorfästen osv osv skiljer.. men så mycket mer än så är det väl inte tror jag... är inte så haj på V70tdi om det sitter vajer till gasen eller elektriskt som på dom flesta tdi audi.. ?

Det kan nog stämma.. smile , och det där med gasen har jag inte en blekaste om..


534 Inlägg
15 juni 2011
#28
olika toppar med ! tydligen störe ventiler på den i volvon


3 292 Inlägg
15 juni 2011
#29
cheva_raggare skrev:
olika toppar med ! tydligen störe ventiler på den i volvon

Det ante mig... med viss eftertanke så är det nog en hel del grejer som inte är samma.. förutom att dom är baserade på samma motor som audi..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

161 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#30
I grunden är det ju samma motor, Folk brukar ju ta vev från en diesel till sinna 2.2liters 5or för att få 2.5l.

Block är nästintill samma , Dock toppen är enbart samma på 10v 5orna eftersom det är insug och avgas på samma sida, Inte som 20v som är crossflow. Men går ju inte att ta en bensintopp för den delen, För finns inge hål för spriddare och glödstift. Men i gruden är det samma motor så att säga


Ang gasen så är det helt elektriskt.

Motorbygget tar farten mer till vintern då jag försöker fixa annat som känns viktigare just nu

Men har hitta ställen att beställa saker på alla fall smile

Stakar = Autoverdi
Kolvar =cp kolvar
Topppackning finns på en sida i usa.
Spridare= Findiesel
Cam slipas om av en motorfirma i stan
Toppen får 2mm större ventiler, portas och även andra ventilfjädrar (spm motor)
Veven ska balanseras
Kolvar och stakar ska viktas
Svänghjul blir ett lättat från en d24 (enkelmasse) Eller om ska testa och se om ett s2 svänghjul passar Så fall blir det en sån med värre tryckplatta och lamell.
Sen ska diff i lådan givetivs så slipper man spinna bort sig.


Ja mer kommer det bli med tiden som vanligt, Flyttar in i garage nu vid månadsskiftet så har någonstans att ha bilen alla fall



Mvh Andreas


161 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#31
Då motorn rasade ikväll efter att pumpremmen har kuggat över så att kamremmen har släppt efter eller något cp så ventiler slår i kolvarna nu sad, Men det ser jag som en BRA sak, För då har jag en anledning att ställa in denna i garaget och börja riva den totalt inför 2012 då nya motorn och allt ska vara i !

Så dags att börja riva bilen, Ska bort 1vecka nu så blir dåligt med update men efter det så smile


4 146 Inlägg
16 juni 2011
#32
Trevligt när ett motorras leder till motivation istället för självmordstankar:)


161 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#33
Jo men visst nu har man ju en anledning till att riva allt smile, Dock så kommer det gå segt över sommaren då det finns planer på semester och allt big_smile


Allt så länge


161 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#34
Bilen är nu inställd i garage, Och ska börja rivas ner totalt, Beställt hem Ipd kränghämmare samt lite polybussningar till framvagnen, Hela framvagnen ska gås igenom så allt kommer bli i nyskick eller vara helt nytt!, Så Nästa år är det ut med den


Bilder kommer under nästa vecka


Mvh Andreas


Resande CNC-servicetekniker
71 Inlägg
5 augusti 2011
#35
Ska bli jävligt kul att följa! Och intressant om inte annat smile

85 Inlägg
5 augusti 2011
#36
Roligt bygge ska följas! Såg dit Fjäderbensstag bak från ultra racing... Hittade bara ett sådant som passar sedaner. Vart hittade du dit fjäderbensstag bak? kan man använda baksätet om man har ett sånt?

Gör som Kina köp Volvo!

161 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
#37
ANg fjäderbensstaget bak så är detta från sedan, Bara gå på med vinkelkapen och kapa bort fästet som håller i baksätet , Du behöver inte kapa bort det helt men en bit så passar det wink

Nästa vecka lämnas subframe in på blästring sen ska det börjas lackas upp,
Mvh Andreas


294 Inlägg
7 augusti 2011
#38
Vad tänker du köra för dimension på downpipen sen?

Såg att du skaffat 3.5" efter katt men du behöver nog ha det hela vägen också.

Jag byggde 3" på min nu (har byggt 2 stegsladdning på min och laddar 2.4bar) och 3" avgassystem bromsade rejält, tappade 0,5bar på det!
så minst 3.5" borde du ta till sen.

Fick ta ner mitt avgasrör så länge, så nu har jag bara 3dm 3" rör efter turbon.
Senast redigerat av unpatterned (7 augusti 2011)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

161 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#39
Häftigt att någon mer som bygger på diesel!, Riktigt tufft faktiskt,Får se hur gör med downpipe, Men lutar åt blir 3.5" hela vägen, Fast får se hur jag gör, Grejen är att bilen ska funka som en brukis men samtidigt köras på bana tillochfrån. Därför allt i väghållning gås igenom med.

Bjuder på 2 bilder med


http://forumbilder.se/images/95201113343PMb690.jpg
http://forumbilder.se/images/a4201113720PMc469.jpg

Provmonterade staget i bak smile

I veckan ska all inredning ur så den är redo för en lack i vinter sen smile, Sen ska väl jag börja riva mitt andra motorpaket och skicka subframe på blästiring + lite annat



MVh Andreas


294 Inlägg
8 augusti 2011
#40
Jag ska nog byta ner mig i turbo storlek, får höga laddtryck först vid 3500 rpm och sen stiger och stiger det hela vägen,  så den blir rätt tråkig i daily driving faktiskt.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck


Sök