4501
Sök

Bmw e36 325 (alpina) bluddrar och går illa : /

Med-lm
132 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej, har en bmw 325 - 93 med alpinas motor i, 3,0 gick hur fint som helst men samma dag som den skulle besiktas så började den naturligtvis att bluddra och misstända.. går riktigt illa.. men över 4,5-5000 varv börjar den gå fint igen..

sitter m3 grenrör + avgas på, lämnade in bilen på en felsökning där det visade sig att kattarna var slut, därav fick ja fel avgasvärden.. men bluddrandet måste ju även påverka det en del..

skall försöka jaga fatt på m3 kattar nu (om någon har säg gärna till)

killen som felsökte bilen trodde det skulle kunna vara LMM som spöka, hade en låg men blev ingen skillnad (kan även vara trasig den?!)

har testat koppla ur LMM men då går den ännu sämre, nya stift sitter i, har ni några tips på vad det skulle kunna vara? blir så himla trött på att nästa problem dyker upp när man åtgärdat ett..

HJÄLP?! hmm

20 Inlägg
21 maj 2011
#2
de går en liten vacumslang från insuget som kan vara av, kolla den. kan va lite svårt att se under allt bråte:)


876 Inlägg
21 maj 2011
#3
kollat alla tändspolar?det är vål separat på dem?


Bilmekaniker
805 Inlägg
21 maj 2011
#4
byt tändstift till att börja med , kolla på spolarana och lmm.

Med-lm
132 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#5
som sagt så tändstiften är nya, har slagit felkoder på den och de dyker inte upp några koder..
får väl prova med en annan LMM då till att börja med..

Med-lm
132 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#6
livelifesideways1 skrev:
de går en liten vacumslang från insuget som kan vara av, kolla den. kan va lite svårt att se under allt bråte:)

all vacumslang genomgången och utbytt, lika så insugspackningar + spjällhus!

Bilmekaniker
805 Inlägg
21 maj 2011
#7
dyker inte upp felkoder om en tändspole är kass. Kollat så markeringarna är rätt på kamremen? så den inte hoppat en kugg eller så?

Med-lm
132 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#8
AnesN skrev:
dyker inte upp felkoder om en tändspole är kass. Kollat så markeringarna är rätt på kamremen? så den inte hoppat en kugg eller så?

sant, likaså LMM är det ju inte säkert att de dyker upp någon felkod på.. sitter kamkedja i bmws 6or

tändspolar och LMM står på listan att byta.. nått mer förslag?

Bilmekaniker
805 Inlägg
22 maj 2011
#9
lmm & tändspole dyker inte upp som felkod, det är inga givare enda sättet en tändspole går som felkod är om den är jävligt kass helt död då kan det visa typ ignition circuit cut, LMM visas inte men är en tändspole helt död så är det inte några problem att varken mäta eller testa och se om den ger gnista. Annars kan en tändspole vara kass och läcka gnistan åt sidan tex

Med-lm
132 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#10
AnesN skrev:
lmm & tändspole dyker inte upp som felkod, det är inga givare enda sättet en tändspole går som felkod är om den är jävligt kass helt död då kan det visa typ ignition circuit cut, LMM visas inte men är en tändspole helt död så är det inte några problem att varken mäta eller testa och se om den ger gnista. Annars kan en tändspole vara kass och läcka gnistan åt sidan tex

,

tack för svaren!.. har monterat nya kattar och skruvat upp systemet idag, så blir LMM + tändspolar i veckan så får vi se hur den går sen, återkommer efter bytet! smile

Bilmekaniker
805 Inlägg
22 maj 2011
#11
den kanske inte går på en cylinder, starta bilen när den är kall och känn på grenröret ifall något av rören från någon cylinder är kallt:) så hittade jag mitt fel när tändspolen var kass sen flyttade jag tändspolen till en annan cylinder och då blev den kall!

20 Inlägg
23 maj 2011
#12
En bekant till mig hade samma problem och vi bytte tändstift bränslefilter olja men det visade sig att den bara gick på 3 burkar. Antagligen tändspole, om en slutar fungera så slutar 2 till att fungera


Bilmekaniker
805 Inlägg
23 maj 2011
#13
Nej det är inte sant. den slutar inte gå på 3 om 1 går sönder haha

Med-lm
132 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#14
Kom och tänka på om lambdan är kass? Går inte bilen jävligt illa då? Men de borde dykt upp på felsökningen eller?

20 Inlägg
23 maj 2011
#15
bytte iaf tändspole på dom cylindrarna som inte gick, nu går den perfekt.


Bilmekaniker
805 Inlägg
23 maj 2011
#16
En tändspole är inte till flera cylindrar.
Jo självklart kan lambdan vara kass, tror faktiskt inte att det går som felkod. Iallafall inte på så pass gamla bilar, inte på supran heller. Möjligt att den gör på vissa :p Men som sagt. Kolla om bilen går på alla burkar först låt den stå igång 5-10min så den är RIKTIGT varm  sen tar du en sån spruta man vattnar blommor med och spruta på varje rör som går ut ur på avgassidan "grenrörs rören" så ser du ifall vattnet avdunstar med det samma. Om det bara rinner av eller avdunstar sakta på en cylinder så är det ju något konstigt där då får du kolla tändspolar/ spridare. Om det alla avdunstar direkt byta stift billigast och skadar aldrig att byta bara bra att ha dem fräsha inte dyrt heller.

Med-lm
132 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#17
Har hittat en läcka innan lambdan, därav skickar han på extra bränsle, kan vara de som gör att den Bluddrar, ligger ute och jobbar så kan inte svetsa skiten för en på torsdag, men ja återkommer och berättar om ja hittat felet för dem som är nyfikna:)

Bilmekaniker
805 Inlägg
23 maj 2011
#18
ja om läckan är innan lambdan kan det absolut påverka , tror nog du har felet där!

Med-lm
132 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#19
har fixat läckan och bilen gick som en klocka efter det! dock är lambda värdet för lågt nu, hc kring 200 :S då sitter de nya kattar, annan lambda, alla hål i avgaset är fixade, nya stift sitter i.. vafan kan de vara för fel nu då? sad
kan de vara så att de är för dåligt motstånd i avgaset då det är ett m3 avgas med endast 2st små simons dämpare längst bak?

tips?


Sök