Jag har köpt 3st fabriksnya bilar hittills. Man kan inte sitta och tänka sådär att "Nej fan, en liter mjölk kostar 300kr om man ska räkna med värdeminskningen". Eller, visst kan man räkna med det, men aldrig fattat poängen med det riktigt.
En bil är och kommer alltid vara en förlustaffär, oavsett om man köper nytt eller beggat. Har du otur och köper en bil som är 3-4år som går sönder, så kan det bli lika dyrt som om du skulle köpt en ny från början då garantierna ändå oftast är borta då. Min bror t.ex. fick byta hela motorn på sin V70 som var 5år gammal, han ångrade sig bittert att han inte köpt en nyare/ny bil.. Visst, försäkringen tog en del men långt ifrån allt.
Vad jag menar är att man gör ju ett val. Jag anser mig ha råd med värdeminskningen. Hur och varför? Jo jag prioriterar att ha en driftsäker bil som alltid startar och går. Om den MOT all förmodan inte skulle göra det, så har man serviceavtal som bjuder på taxi/flyg/tåg/hotell/bärgning m.m. som du annars hade fått stå för själv med en gammal bil. Dessutom så är det en helt unik känsla med en helt ny bil, spelar ingen roll om det är en bil för 100k eller en mille, man är först, man känner lukten, inga märken/skav och liknande.
Jag kan hålla med om att det inte är det mest ekonomiska att köpa en helt ny bil, men det är ju upp till var och en och tråden handlade ju just om ifall man skulle köpa en helt ny bil om man hade råd.
Jag har haft och har begagnade bilar också såklart, och den överlägset enda anledningen jag kan se med att ha en gammal bil är att man kan göra mer själv på dem.
Jämför jag t.ex. min Seat med min 850 så kan jag ju upplysa om att 850 är bra mycket dyrare/månad i drift, underhåll m.m. förutsatt att man inte tar med värdeminskningen i beräkningen. SKa man sedan ha bilen i 10-15år känns inte värdeminskningen så tung..