3491
Sök

Mercedes S500 (SEL) W140 -92 Generator problem alt. elfel?

- Fartdåre
91 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Ska berätta ltie kort om vad som hänt.
Köpte bilen för två veckor sedan, bor i stockholm.
Fick för mig att åka en sväng någon dag efter, tog en tripp upp till en vän i gävleborg. ca 25 mil.
Gick hur bra som helst, på vägen dit men däremot på väg tillbaks la bilen av o batteriet va dött.
Bärgade till närmaste verkstad, dom kom fram till att generatorn inte laddade.
Så generatorn byttes ut, åkte tillbaks två dgar efter körde ner till stockholm, gick hur bra som helst.
Kommer hem, o så dagen efter samma skit igen. slutat ladda.
Ringde tillbaks till mecken (verkstaden) , han trodde ja fått en dålig generatorn från skroten, han skickade hem en ny o jag monterade på den idag, men fortfarande LADDAR HAN INTE.
Vad fan är felet? tredje generatorn i rad, samt 10.000kr åt helvete. vad fan ska jag ta mig till?!??
Snälla hjälp!!! blir så less, bilen går mig på nerverna, sad
Senast redigerat av alexxi (20 maj 2011)

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

136 Inlägg
21 maj 2011
#2
Kamaxellägesgivaren, kolla upp den smile Hade liknande problem med en S500 w220 som dog plötsligt

~Boogie Woogie~

- Fartdåre
91 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#3
Spluff skrev:
Kamaxellägesgivaren, kolla upp den smile Hade liknande problem med en S500 w220 som dog plötsligt

aldrig hört talats om det man, va fan är det? svårt o kolla upp? mvh

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

456 Inlägg
21 maj 2011
#4
Om den varit inne på en verkstad så får vi ju hoppas på att dom hade rätt första gången iaf, är ju inte så svårt att konstatera om den laddar eller inte!
Sen kan det ju blivit ett nytt fel iom att det inte är någon ny bil.
Men om du laddar batteriet och startar den så märks det ju om den laddar eller inte (multimeter)
SÅ man kan utesluta eventuella blindspår!
För är det inte generatorn så är det väl antagligen dålig kontakt nånstans.

growing old is mandatory growing up is optional

- Fartdåre
91 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#5
Oves_Bror skrev:
Om den varit inne på en verkstad så får vi ju hoppas på att dom hade rätt första gången iaf, är ju inte så svårt att konstatera om den laddar eller inte!
Sen kan det ju blivit ett nytt fel iom att det inte är någon ny bil.
Men om du laddar batteriet och startar den så märks det ju om den laddar eller inte (multimeter)
SÅ man kan utesluta eventuella blindspår!
För är det inte generatorn så är det väl antagligen dålig kontakt nånstans.

Mecken sa att den inte laddar, o det gör den inte.
MEn det är ikke generatorn som är trasig, provat med tre st precis likadana. Ingen har gjort någon skillnad.
Mulitmetern visar under 12 dvs att den inte laddar, så är ju antingen kabel brott eller laddningsrelä ev. laddningsregulator OM de inte sitter i generatorn. om ja fått rätt info??
Senast redigerat av alexxi (21 maj 2011)

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

456 Inlägg
21 maj 2011
#6
Kan ju vara dålig kontakt nånstans. På både pluskablar och jordkablar, bara att plocka bort dom och göra rent ooch sätta tillbaks dom, märks ju när du hittar rätt.....

growing old is mandatory growing up is optional

21 761 Inlägg
21 maj 2011
#7
alexxi skrev:
Mulitmetern visar under 12 dvs att den inte laddar, så är ju antingen kabel brott eller laddningsrelä ev.

Mätt på generatorn eller batteriet?

136 Inlägg
22 maj 2011
#9
alexxi skrev:
Spluff skrev:
Kamaxellägesgivaren, kolla upp den smile Hade liknande problem med en S500 w220 som dog plötsligt

aldrig hört talats om det man, va fan är det? svårt o kolla upp? mvh

Du, jag ska ärligt säga att jag har ingen aning smile men det felet var det på våran S-klass. Vårat problem började med att den inte startade, för den var helt stendöd. Sen efter att man laddat den så kunde man åka några kilometer, sen dog bilen. Tillslut kunde vi inte ens köra den 3 mil till merca-verkstad för den bara stendog. Låter iallafall som att du har nåt liknande problem smile

~Boogie Woogie~

- Fartdåre
91 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
alexxi skrev:
Mulitmetern visar under 12 dvs att den inte laddar, så är ju antingen kabel brott eller laddningsrelä ev.

Mätt på generatorn eller batteriet?

batteriet

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

- Fartdåre
91 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#11
mitchi_86 skrev:
lyser lampan i bilen då?

om du syftar på röda batterilampan, så ja!

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

21 761 Inlägg
22 maj 2011
#12
alexxi skrev:
batteriet

Gör en mätning direkt på generatorn, är det bra spänning där så har du kabelproblem (som Oves_Bror föreslog). smile

alexxi skrev:
mitchi_86 skrev:
lyser lampan i bilen då?

om du syftar på röda batterilampan, så ja!

Även när motorn är igång?
Senast redigerat av Drönirettab (22 maj 2011)

- Fartdåre
91 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
alexxi skrev:
batteriet

Gör en mätning direkt på generatorn, är det bra spänning där så har du kabelproblem (som Oves_Bror föreslog). smile
Hur mäter man spänningen på generatorn? roll
alexxi skrev:
mitchi_86 skrev:
lyser lampan i bilen då?

om du syftar på röda batterilampan, så ja!

Även när motorn är igång?

Ja den lyser konstant, o de började när allt det här hände.

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

21 761 Inlägg
22 maj 2011
#14
alexxi skrev:
Hur mäter man spänningen på generatorn? roll

Man sätter plusmätpinnen på generatorns B+ och minusmätpinnen på generatorhöljet.

Fast eftersom batterilampan även lyser med motorn igång så borde det antingen vara generatorfel (ganska osannolikt med tanke på 3 st olika generatorer) eller så ligger kabeln till generatorns D+ (från batterilampan) emot jord någonstans, försök följa den kabeln och se om tex kabelhöljet är skadat eller liknande. smile
Senast redigerat av Drönirettab (22 maj 2011)

583 Inlägg
22 maj 2011
#15
För det första. Ifall inte en mekaniker kan kolla upp ifall han gjort rätt två gånger så bör du få arbetet gratis och eventuell ersättning för bärgning och gratis lånebil.

Detta hävdar jag ifall han "missat" att kolla ifall bilen laddade som den skulle innan han gav tillbaka dig nycklarna. Visst går det att glöma en sak en gång. Men flertalet gånger är bara okunskap och slappa mekaniker. Fråga gärna hur han testat att bilen var fungerande när han lämnade ifrån sig den.

Bilen måste ladda ca13-14.5 volt vid tomgång (minns ej 100% villket voltantal så kan behövas korrektion). Ifall den inte laddar detta över batterit riskeras batterit att tömmas och motorstop som direkt påföljd.

Ifall blybatterit är tomta kommer det att direkt börja sulfatisera. Sulfatisering är en process som gör att blyplattorna täcks av sulfat och batterit kommer kunna ta imot mindre och mindre laddning. Detta leder till att batterit måste kasseras.

Att batterit töms under drift kan vara en eller fler av följande orsaker.
Kabelbrott
* Generators huvudkomponenter är defekta eller skadade så som att generatorlindning släppt
* Laddningskol är slut eller har ingen kontakt mot kolbanan
* Kolbana skadad, smuttsig eller oljig
* Laddningsrelä ej fungerande pga komponentskador eller kabelbrott
(* Ifall generatorn viner eller skrapar tyder detta på att en eller fler generatorlager är skadade)

En bil måste kunna ladda mer än den gör åt med för att det skall bli ett självförsörjande elsystem.
Det går att testa ifall en bil är självförsörjande med el igenom att lyfta på en av polerna en kort stund under drift. Ifall bilen tvärdör laddar inte generatorn tillräckligt. Ifall bilen fortsätter att gå är systemet fungerande på sådant sätt att den kan ladda lika mycket/mer än den går åt med.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

- Fartdåre
91 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#16
ajonasson skrev:
För det första. Ifall inte en mekaniker kan kolla upp ifall han gjort rätt två gånger så bör du få arbetet gratis och eventuell ersättning för bärgning och gratis lånebil.

Detta hävdar jag ifall han "missat" att kolla ifall bilen laddade som den skulle innan han gav tillbaka dig nycklarna. Visst går det att glöma en sak en gång. Men flertalet gånger är bara okunskap och slappa mekaniker. Fråga gärna hur han testat att bilen var fungerande när han lämnade ifrån sig den.

Bilen måste ladda ca13-14.5 volt vid tomgång (minns ej 100% villket voltantal så kan behövas korrektion). Ifall den inte laddar detta över batterit riskeras batterit att tömmas och motorstop som direkt påföljd.

Ifall blybatterit är tomta kommer det att direkt börja sulfatisera. Sulfatisering är en process som gör att blyplattorna täcks av sulfat och batterit kommer kunna ta imot mindre och mindre laddning. Detta leder till att batterit måste kasseras.

Att batterit töms under drift kan vara en eller fler av följande orsaker.
Kabelbrott
* Generators huvudkomponenter är defekta eller skadade så som att generatorlindning släppt
* Laddningskol är slut eller har ingen kontakt mot kolbanan
* Kolbana skadad, smuttsig eller oljig
* Laddningsrelä ej fungerande pga komponentskador eller kabelbrott
(* Ifall generatorn viner eller skrapar tyder detta på att en eller fler generatorlager är skadade)

En bil måste kunna ladda mer än den gör åt med för att det skall bli ett självförsörjande elsystem.
Det går att testa ifall en bil är självförsörjande med el igenom att lyfta på en av polerna en kort stund under drift. Ifall bilen tvärdör laddar inte generatorn tillräckligt. Ifall bilen fortsätter att gå är systemet fungerande på sådant sätt att den kan ladda lika mycket/mer än den går åt med.

Mvh
Anders

Hej!
Han sa direkt när ja kom dit att de va generatorn som var dålig pga dne laddade under 12.
Så han bytte den, kom tillbaks 2 dagar efter och körde hem bilen.
Gick hur bra som helst, tills dagen efter. då vart de samma grej igen.
De han sa då va att jag mste fått en dålig generator, veckan efter fick jag hem en ny på posten o bytte ut så fortsätter samma problem. dvs 3 generatorer. tröttnat stenhårt nu, lust att lämna in på MERCA men de kommer ju gå på 15 tusen spän.

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

583 Inlägg
22 maj 2011
#17
Hejsan igen alexxi.

Jag tror att "generatorn gick" två dagar beror på att bilen delvis eller nästan endast kör på batterit.
Dvs generatorn laddar inget eller väldigt lite.

Begagnade generatorer har en tendens att ärga och kontakten inte blir riktigt bra.
Även att de sammlar smuts i dem.

Beroende på hurpass duktig & händig du är kan du plocka isär den själv och rengöra den och kontrollera att kolbanan och kolen er ut som de skall. Även kontrollmäta efteråt över batteripolerna.

Vet dock heller inte ifall bilen är standard, eller ifall du gjort något med den. Exempelvis satt in någon stor stereo eller bilen skick iövrigt.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (22 maj 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

- Fartdåre
91 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
alexxi skrev:
Hur mäter man spänningen på generatorn? roll

Man sätter plusmätpinnen på generatorns B+ och minusmätpinnen på generatorhöljet.

Fast eftersom batterilampan även lyser med motorn igång så borde det antingen vara generatorfel (ganska osannolikt med tanke på 3 st olika generatorer) eller så ligger kabeln till generatorns D+ (från batterilampan) emot jord någonstans, försök följa den kabeln och se om tex kabelhöljet är skadat eller liknande. smile

mätte nyss på generatorn!! Fick fram 12 v där med, o batteriet visar samma.
va gör jag nu??? sad

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

- Fartdåre
91 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#19
ajonasson skrev:
Hejsan igen alexxi.

Jag tror att "generatorn gick" två dagar beror på att bilen delvis eller nästan endast kör på batterit.
Dvs generatorn laddar inget eller väldigt lite.

Begagnade generatorer har en tendens att ärga och kontakten inte blir riktigt bra.
Även att de sammlar smuts i dem.

Beroende på hurpass duktig & händig du är kan du plocka isär den själv och rengöra den och kontrollera att kolbanan och kolen er ut som de skall. Även kontrollmäta efteråt över batteripolerna.

Vet dock heller inte ifall bilen är standard, eller ifall du gjort något med den. Exempelvis satt in någon stor stereo eller bilen skick iövrigt.

Mvh
Anders

bilen har tv stereo men inget annat, vad har de med saken att göra? neutral
spelar ingen roll tror inte att tre generatorer är trasiga eller så pass dåliga.. så de är inget ja kmr att göra för chansen verkar vara minimal. mvh

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

21 761 Inlägg
22 maj 2011
#20
alexxi skrev:
mätte nyss på generatorn!! Fick fram 12 v där med, o batteriet visar samma.
va gör jag nu??? sad

Med motorn påslagen?
Lyser fortfarande batterilampan när motorn är igång?

Prova i så fall att plocka loss den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ och se om batterilampan släcks, gör den det så borde det inte vara fel på kabeln. Om lampan däremot fortsätter att lysa trots att kabeln är urkopplad från generatorn så har du ett fel där, vilket kan göra att generatorn inte ger laddning. smile


Sök