ajonasson skrev:
För det första. Ifall inte en mekaniker kan kolla upp ifall han gjort rätt två gånger så bör du få arbetet gratis och eventuell ersättning för bärgning och gratis lånebil.
Detta hävdar jag ifall han "missat" att kolla ifall bilen laddade som den skulle innan han gav tillbaka dig nycklarna. Visst går det att glöma en sak en gång. Men flertalet gånger är bara okunskap och slappa mekaniker.
Fråga gärna hur han testat att bilen var fungerande när han lämnade ifrån sig den.Bilen måste ladda ca13-14.5 volt vid tomgång
(minns ej 100% villket voltantal så kan behövas korrektion). Ifall den inte laddar detta över batterit riskeras batterit att tömmas och motorstop som direkt påföljd.
Ifall blybatterit är tomta kommer det att direkt börja sulfatisera. Sulfatisering är en process som gör att blyplattorna täcks av sulfat och batterit kommer kunna ta imot mindre och mindre laddning. Detta leder till att batterit måste kasseras.
Att batterit töms under drift kan vara en eller fler av följande orsaker.
Kabelbrott
* Generators huvudkomponenter är defekta eller skadade så som att generatorlindning släppt
* Laddningskol är slut eller har ingen kontakt mot kolbanan
* Kolbana skadad, smuttsig eller oljig
* Laddningsrelä ej fungerande pga komponentskador eller kabelbrott
(* Ifall generatorn viner eller skrapar tyder detta på att en eller fler generatorlager är skadade)
En bil måste kunna ladda mer än den gör åt med för att det skall bli ett självförsörjande elsystem.
Det går att testa ifall en bil är självförsörjande med el igenom att lyfta på en av polerna en kort stund under drift. Ifall bilen tvärdör laddar inte generatorn tillräckligt. Ifall bilen fortsätter att gå är systemet fungerande på sådant sätt att den kan ladda lika mycket/mer än den går åt med.
Mvh
Anders