Hejsan! Jag har en Golf 1.4 TSI DSG från 2008a Köpte den från en firma som bara tar in tjänstebilar, så de hade gått ganska långt, och nu är det snart dags för 12000mila servicen(stora servicen) Det är ju kamkedja på min Golf så de är ju inge kamremsbyte, men jag undrar lite vad de här kalaset kan sluta på? Vad kommer dom göra på den stora servicen vid 12000mil?
Bästa tipset bör väl vara att mejla en kundmottagare/servicerådgivare/verkmästare på någon verkstad i närheten och fråga vad som ska göras vid just 12000-milaservicen.
** Spekulationer: Känns inte som att det borde bli så ruskigt dyrt iaf, tror knappast att man byter vattenpump redan vid 12000mil.. iofs inte omöjligt men är det tändstift osv så borde du väl klara dig på en 4000-5000tusing iaf
Okej ja jag får maila dom och kolla upp det, jag lämnade in den för byte av AC kompressorn men de stod volkswagen för då just den modellen på kompressorn var en dålig modell!
Okej ja jag får maila dom och kolla upp det, jag lämnade in den för byte av AC kompressorn men de stod volkswagen för då just den modellen på kompressorn var en dålig modell!
ja det är nog säkrast att göra så, hör med flera ställen också och se om det är några skillnader
Det är som sagt snart dags för en service på din bil, det som kommer att göras då är en service och sedan är det då dags för bromsvätskan att bytas och det är även dags för ett oljebyte i din växellåda.
I servicen så kommer vi även att byta friskluftsfilter och tändstift, så detta kommer att bli en lite större service och det kommer då att kosta 8432:-
Men om jag gör servicen hos nån lokal bilverkstad som inte är VW blir de ju trist för serviceboken.. Känns verkligen som att arbetstiden för att göra dessa grejer inte kan vara speciellt lång.. fattar inte hur dom kan ta 8400 för de. lite olja tändstift och filter bara...
Jag jobbar med dessa bilar dagligen och kan säga att det tar sin tid med bytet av DSG oljan. Det kräver specialverktyg + varmkörning. Oljefiltret till lådan sitter dumt till och tar sin tid det med. Så servicen du beskriver tar ca 3 timmar i anslagen tid.
Jag jobbar med dessa bilar dagligen och kan säga att det tar sin tid med bytet av DSG oljan. Det kräver specialverktyg + varmkörning. Oljefiltret till lådan sitter dumt till och tar sin tid det med. Så servicen du beskriver tar ca 3 timmar i anslagen tid.
Dessutom är det väl säkerligen nån dyr sörja i lådan? Utan att ha en jävla aning så gissar jag på att VW har en helt egen olja för 299:- litern...
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Timkostnaden för arbetet bör väl vara 1000-1400kr antar jag om det är en "märkesverkstad" med flashiga lokaler. Om vi säger c:a 3500 för arbetet (1200kr/timme) så blir det ju nästan 5000 för delarna.. .. ..
Ja dom har en egen DSG olja och billig är den inte. Ska nog endå säga att den är värd sina pengar jag skulle inte vilja hälla i nått annat. Det blir ju ännu dyrare att byta låda. VWs DSG lådor är inte dom skottsäkraste som finns.
Har hamnat i ett dilemma nu.. Har kollat runt med de olika VW verkstäderna och alla verkar ligga runt 8400:- för denna service. Men jag kollade även med mekonomen för att se skillnaden och dom tog 6000:- för exakt samma service och då får jag en mekonomen stämpel, men dem har ju samma garantier som märkesverkstäderna har så frågan är nu förlorar jag mycket på att välja mekonomen? är ju trots allt 2400:- billigare..
Men jag tänker i värdet på bilen, om de försämras pga att jag välja mekonomen? jag tror helt klart mekonomen kan göra ett minst lika bra jobb som VW inte de jag oroar mig för men just de där med värdet på bilen med en mekonomen stämpel?
Har hamnat i ett dilemma nu.. Har kollat runt med de olika VW verkstäderna och alla verkar ligga runt 8400:- för denna service. Men jag kollade även med mekonomen för att se skillnaden och dom tog 6000:- för exakt samma service och då får jag en mekonomen stämpel, men dem har ju samma garantier som märkesverkstäderna har så frågan är nu förlorar jag mycket på att välja mekonomen? är ju trots allt 2400:- billigare..
Jag hade tagit den billigare, så länge alla garantier täcker fall det händer nåt.