3326
Sök

Kan detta slutsteg vara bra?

29 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Hejsan allihopa. smile

Min vän har lyckats komma över ett slutsteg vid namn Harman/kardon CA 240.
Jag hittade bruksanvisning på det, ( http://www.retrevo.com/search/v2/jsp/my … wnloadForm ) och av vad jag kan tyda är det endast 50 w per kanal, är inte detta väldigt lite?
Och enligt min vän skulle detta leverera 50 RIKTIGA watt, som skulle vara jättebra. till skillnad på många andra slutsteg, där de enligt honom ljög hej vilt när det gällde effekten.

Jag tänkte se om någon snäll själ kunde tyda denna manual och förklara en del specifikationer på ett mer pedagogiskt sätt.smile

Han sa även att han hade kopplar 3 kablar till batteriet, vilket jag inte förstår då det på en av ritningarna bara visar att man ska koppla en kabel dit, och det till minus. Det får ni gärna också förklara.

Tack på förhand!
Mvh. Martin

329 Inlägg
25 maj 2011
går inte att nå manualen, det krävs lösenord.

3 187 Inlägg
25 maj 2011
som tidigare talare skrev, går inte att nå manualen.
sen ett litet tips, stirra dig inte blind på watt antalet.

1 400 Inlägg
25 maj 2011
Oj! Ett steg från den gamla skolan.

Jag hade för ca 100 år sedan storebror till det steget.
260 har jag för mig att det hette. Var ett bra steg på den tiden men kan inte jämföras med dagens steg.

Vad jag kan minnas så lät dom dåligt vid låg delning men lät riktigt bra till diskant/mellan reg.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

29 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
zrken skrev:
går inte att nå manualen, det krävs lösenord.

Detta lösenord består av 5 siffror som står nedanför fältet där du skriver in dem i.
Det är en sorts verifiering.

Ni får gärna försöka igen. smile

Mvh. Martin

29 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
Kom igen nu, snart 200 visningar och fortfarande ingen som lyckats svara på någon av mina frågor. Det är ju bara och slå in lösenordet som visas på sidan ju.

77 Inlägg
25 maj 2011
Som alla andra slutsteg skall en kabel jordas i chassiet på bilen, en kabel dras till plus på batteriet och sedan remotesladd till bilstereon eller liknande.

29 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
schizo99 skrev:
Som alla andra slutsteg skall en kabel jordas i chassiet på bilen, en kabel dras till plus på batteriet och sedan remotesladd till bilstereon eller liknande.

Behövs detta om du redan jordat batteriet i chassiet, och kan man inte koppla jorden på steget till minus på batteriet?

Och behöver steget inte en strömkabel kopplad till plus med, den behöver väll minusladdningar med?

77 Inlägg
25 maj 2011
Kommer inte ihåg varför man inte bör koppla jorden direkt på batteriet men någon kan säkert upplysa om varför.
Och jo klart du måste dra en kabel till pluspolen på batteriet annars får ju steget ingen ström smile

Sedan är det som sagt remotekabeln för att steget skall starta.

3 187 Inlägg
25 maj 2011
boogart skrev:
schizo99 skrev:

Behövs detta om du redan jordat batteriet i chassiet, och kan man inte koppla jorden på steget till minus på batteriet?

Och behöver steget inte en strömkabel kopplad till plus med, den behöver väll minusladdningar med?

hur menar du här?

jo du kan koppla en kabel från stegets - plint till batteriets -pol, men många väljer att koppla till chassit på bilen för att man vill ha kabeln så kort som möjligt.

enkel förklarat.
kabel från batteriets +pol till stegets + plint (glöm inte säkring max 30 cm från batteriet)
kabel från chassit till stegets -plint (detta är minus kabeln)
sen remote kabel från stereon till RMT ingången på steget.
och sen även en signa kabel mellan stereon och steget.

klart!

3 187 Inlägg
25 maj 2011
schizo99 skrev:
Kommer inte ihåg varför man inte bör koppla jorden direkt på batteriet men någon kan säkert upplysa om varför.
Och jo klart du måste dra en kabel till pluspolen på batteriet annars får ju steget ingen ström smile

Sedan är det som sagt remotekabeln för att steget skall starta.

inga problem att jorda på batteriet. jag jordar själv på batteriet.

77 Inlägg
25 maj 2011
Ok.. säkert 15 år sedan jag sysslade med bilstereo senast. Och det gick en del myter då som säkert sitter kvar.

tack för upplysningen.

3 187 Inlägg
25 maj 2011
schizo99 skrev:
Ok.. säkert 15 år sedan jag sysslade med bilstereo senast. Och det gick en del myter då som säkert sitter kvar.

tack för upplysningen.

inga problem wink
enda anledningen som jag kan se är endast att många inte vill dra en till kabel genom hela bilen (inte så kul att ha 2 feta kablar dragna i bilen wink
men har man extra batteri som jag har i bilen (ligger bak i bilen) så fungerar det klockrent! smile

29 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
boogart skrev:
schizo99 skrev:

hur menar du här?

jo du kan koppla en kabel från stegets - plint till batteriets -pol, men många väljer att koppla till chassit på bilen för att man vill ha kabeln så kort som möjligt.

enkel förklarat.
kabel från batteriets +pol till stegets + plint (glöm inte säkring max 30 cm från batteriet)

klart!

Vad jag förstått måste det komma negativa elektroner också för att det ska bli en ström. Vilket jag inte ser att det kommer när du koppla stegets - till bilchassit. ?

Och ska jag koppla säkringen på plus kablen, eller finns det plintar på säkringen för både + och -?

16 197 Inlägg
25 maj 2011
boogart skrev:
big-jepp skrev:
boogart skrev:

hur menar du här?

enkel förklarat.

klart!

Vad jag förstått måste det komma negativa elektroner också för att det ska bli en ström. Vilket jag inte ser att det kommer när du koppla stegets - till bilchassit. ?

Och ska jag koppla säkringen på plus kablen, eller finns det plintar på säkringen för både + och -?

bilens batteri minus e ju kopplat till bilens chassi...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
boogart skrev:
big-jepp skrev:

hur menar du här?

enkel förklarat.

klart!

Tänkte att det skulle komma tillbaka elektroner till batteriet för att strömmen skulle gå runt.
För de negativa elektronerna ska ju komma tillbaka till slutsteget. Men det känns konstigt att de ska hitta dit genom att gå igenom hela bilchassit.

16 197 Inlägg
25 maj 2011
boogart skrev:
evilaudio skrev:
boogart skrev:

Tänkte att det skulle komma tillbaka elektroner till batteriet för att strömmen skulle gå runt.
För de negativa elektronerna ska ju komma tillbaka till slutsteget. Men det känns konstigt att de ska hitta dit genom att gå igenom hela bilchassit.

hur tror du ALL övrig el i bilen funkar.. ???

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
boogart skrev:
evilaudio skrev:

Jag är inte så insatt i all el, så jag ber om ursäkt för min okunnighet.
Men det är kanske så det fungerar.

1 Inlägg
26 maj 2011
boogart skrev:
evilaudio skrev:
boogart skrev:

Jag är inte så insatt i all el, så jag ber om ursäkt för min okunnighet.
Men det är kanske så det fungerar.

Lite kuriosa är att man bara har en elkabel utdragen till Gotland, och låter strömmen av elektroner hitta tillbaka till fastlandet genom vattnet wink Elektroner har en otrolig förmåga att alltid hitta hem.

451 Inlägg
26 maj 2011
Om vi nu ändå är inne på ämnet:
Elektronerna går från:
batteriets -pol -> jord i karossen
karossen -> slutstegets jord
slutstegets -pol -> högtalare -> slutstegets +pol
slutstegets +pol -> batteriets +pol genom grov kabel.

STRÖMMENS VÄG ÄR TVÄRT OM
any questions?

Sök