3218
Sök

En av dom snabbaste datorerna som byggts...

1 414 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Apple släppte idag sin Mac Pro som är efterföljaren på PowerMac... detta är utan tvekan en av dom snabbaste maskinerna som finns för "hemma" bruk. Detta är ju dock en proffs dator som är gjord först och främst för media världen...

Lite försmaks info är:
Dubbla Intel Xeon 64 bit 3 GHz med dual core
2 TB Hårddisk
16 Gb RAM
Grafik: NVIDIA Quadro FX 4500 (512MB of GDDR3 SDRAM) (87 fps i Quake 4)
Max skärm är 8 st Apple Cinema Display Widescreen 30-tum

Grundpriset blir ca 20'000 för bara datorn...

Mer info finns här: http://www.apple.com/se/macpro/

http://images.apple.com/se/macpro/images/index_tower20060807.png
Senast redigerat av Founder (7 augusti 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
7 augusti 2006
Åhh...den såg inte så dum ut....så riktigt snygg ut....och prestandan vara inte dålig heller;)

Allt för den där jävla hatten!

1 926 Inlägg
7 augusti 2006
*Dreggel*

hmmmm
1 094 Inlägg
7 augusti 2006
visst är den nice... men vad ska du med dubbla cpu när du kör den för hemma bruk. du får ju ingen nytta av o ha det i spel t.ex när den enda bara kör ena cpu:n på 25%... så då kan du lika gärna köpa en dator med mer mhz med 1 cpu... men men visst är den schysst

1 414 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
visst är den nice... men vad ska du med dubbla cpu när du kör den för hemma bruk. du får ju ingen nytta av o ha det i spel t.ex när den enda bara kör ena cpu:n på 25%... så då kan du lika gärna köpa en dator med mer mhz med 1 cpu... men men visst är den schysst

Jag kör iTunes, msn, ichat m.m. samtidigt som jag spelar och jag kan lova dig att när man börjat använda dubbla processorer vill man aldrig gå tillbaka... smile

Och visst använder den bägge processorerna när man kör spel... mina laddar för fullt när jag lirar Zero Hour, Quake tex...

- www.bmwb.se

hmmmm
1 094 Inlägg
7 augusti 2006
jag har själv dubbla så jag vet hur det är... men ser ingen speciell nytta med det när jag spelar... utan ser nyttan emd det när man kör olika cad program, o ha flera program öppet med 1 cpu är inga problem.. frågan är ju vad man har och vad man har i ram

och emd att du säger att dina båda kör 100% stämmer inte... finns inget spel i hela världen som kräver det.. oftast i alla spel så kör du ena på 100% och den andra på nånstans runt 25%... kolla med tillverkarna av både datorer och spel så får du veta
Senast redigerat av Gloremir (7 augusti 2006)

1 414 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
jag har själv dubbla så jag vet hur det är... men ser ingen speciell nytta med det när jag spelar... utan ser nyttan emd det när man kör olika cad program, o ha flera program öppet med 1 cpu är inga problem.. frågan är ju vad man har och vad man har i ram

och emd att du säger att dina båda kör 100% stämmer inte... finns inget spel i hela världen som kräver det.. oftast i alla spel så kör du ena på 100% och den andra på nånstans runt 25%... kolla med tillverkarna av både datorer och spel så får du veta

Det räcker väl med att man kollar load mätaren för processorerna samtidigt som man spelar, mina är bägge på max. O du, mängden program har lite mer än bara mängden RAM med att göra...

Kan vara att användandet av dubbla processorer inte fungerar på samma sätt i Windows miljö som i Mac OS miljö. På Mac'en jobbar bägge för fullt hela tiden när man lirar spel...

Självklart kan ingen speltillverkare kräva dubbla processorer då det bara är en handfull datorer i världen som har det installerat...

Sen bör man komma ihåg att den datorn ovan INTE är byggd för spel först o främst, det finns mycket annat man kan göra med en dator smile

- www.bmwb.se

Utanlem
895 Inlägg
7 augusti 2006
det är ju en mac... lite heder har man ju kvar i kroppen....

hmmmm
1 094 Inlägg
7 augusti 2006
aja skit samma om dubbla cpu.. men kan lova att många 1 cpu datorer med samma mängd ram och samma graffe kort slår den datorn du visade i 3d spel program... kolla bara vissa tester på 3d marks... där kan du läsa bland annat om att du har ingen som helst nytta av dubbla cpu i spel.. för där finns många tester som visar att samma datorer (bara att ena har 1cpu och den andra har 2cpu:er) så har den datorn med 1 cpu bättre flyt i spelena.. så en dator med 1cpu klarar hårdare snabb rörande grafik än vad 1 dator med 2 cpu:er... det är ett faktum...

därför så är datorer med dubbla cpu:er utformade för grafisk design samt servrar.. det är ett faktum

hmmmm
1 094 Inlägg
7 augusti 2006
Founder skrev:
Gloremir skrev:

Det räcker väl med att man kollar load mätaren för processorerna samtidigt som man spelar, mina är bägge på max. O du, mängden program har lite mer än bara mängden RAM med att göra...

Kan vara att användandet av dubbla processorer inte fungerar på samma sätt i Windows miljö som i Mac OS miljö. På Mac'en jobbar bägge för fullt hela tiden när man lirar spel...

Självklart kan ingen speltillverkare kräva dubbla processorer då det bara är en handfull datorer i världen som har det installerat...

Sen bör man komma ihåg att den datorn ovan INTE är byggd för spel först o främst, det finns mycket annat man kan göra med en dator smile

det är ju det jag menar... den datorn är inte byggd för o spela på.. det är en grafisk design data/ server dator... inget som du bör använda i hemmet

hmmmm
1 094 Inlägg
7 augusti 2006
Burken skrev:

precis.. tacka vet jag riktiga datorer tongue

hmmmm
1 094 Inlägg
7 augusti 2006
o sen en annan fråga.. varför ändras huvud inlägget hela tiden.... först stog det inget om media branchen... o sen stod det 2 skärmar.. nu står det 8:a?

1 414 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
Burken skrev:

precis.. tacka vet jag riktiga datorer tongue

Som vad tex wink

du kan ju köra precis vilket OS som helst, även windows på alla nya mac'ar smile...

- www.bmwb.se

hmmmm
1 094 Inlägg
7 augusti 2006
du mac är inte direkt kända för o ha stabila datorer... läser du inte tidningar tongue

och dessutom så skulle det aldrig falla mig in o gå o köpa en hel dator... bra mkt billigare och bättre o köpa delar.. då får du precis exakt vad du vill ha.. som min är en kombination av o kunna spela, köra cad program, skapa media i vilken utsträkning du vill... och denna dator betalade jag en bråkdel av vad många datorer kostar på marknaden
Senast redigerat av Gloremir (7 augusti 2006)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 augusti 2006
Var ju inte så dyrt.. ändå.. dell har ja byggt nån super computer nu med.. (hittar inte länk) men den skulle dom ha 60tusen har ja för mig grundpris har ja för mig

edit: http://www.dell.com/html/us/products/re … egade.html där e den
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (7 augusti 2006)

Bmw osv..

1 414 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
Var ju inte så dyrt.. ändå.. dell har ja byggt nån super computer nu med.. (hittar inte länk) men den skulle dom ha 60tusen har ja för mig grundpris har ja för mig

Den va imponerande...

- www.bmwb.se

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 augusti 2006
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

Den va imponerande...

de tycker jag med.. skulle hellre ha den än macen faktisgt.. men man använder ju dom till helt olika grejer med.. har aldrig vart förtjust i mac så.

Bmw osv..

1 414 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

Den va imponerande...

de tycker jag med.. skulle hellre ha den än macen faktisgt.. men man använder ju dom till helt olika grejer med.. har aldrig vart förtjust i mac så.

Nästan alla som varit hemma hos mig o provat Mac OS X och sedan satt sig vid Windows har sagt att windows känns 10-15 år gammalt jämfört med Mac OS X, många av mina kompisar har bytt till Mac och ingen av dom funderar ens på att byta tillbaka, speciellt inte nu när dom kan starat om dator o köra windows om dom skulle vilja spela.

Det tar ca 1-2 veckor att "lära" sig använda Mac OS fullt ut och dom som sedan har gått tillbaka o provat en windows burk har sagt att dom saknar alla snabbkommandon, alla smarta lösningar som finns i Mac OS plus att Mac'arna aldrig krånglar... smile

Men jag måste erkänna att spelmarknaden till Mac är minst sagt dålig, den har blivit mycket bättre o idag finns ca 70% av de spel som finns till windows även till Mac OS men oftast kommer dom 1-2 månader efter att dom släppts till windows världen.

Men vill man ha en kontorsdator eller arbetsdator så finns det nog inte mycket som slår det som tjejen köpte förra veckan, en Mac MINI, datorn kostade 5500:- med studentrabatten... smile

Plus att man slipper allt vad virus och brandväggar heter med en Mac smile

- www.bmwb.se

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 augusti 2006
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:

Den va imponerande...

Nästan alla som varit hemma hos mig o provat Mac OS X och sedan satt sig vid Windows har sagt att windows känns 10-15 år gammalt jämfört med Mac OS X, många av mina kompisar har bytt till Mac och ingen av dom funderar ens på att byta tillbaka, speciellt inte nu när dom kan starat om dator o köra windows om dom skulle vilja spela.

Det tar ca 1-2 veckor att "lära" sig använda Mac OS fullt ut och dom som sedan har gått tillbaka o provat en windows burk har sagt att dom saknar alla snabbkommandon, alla smarta lösningar som finns i Mac OS plus att Mac'arna aldrig krånglar... smile

Men jag måste erkänna att spelmarknaden till Mac är minst sagt dålig, den har blivit mycket bättre o idag finns ca 70% av de spel som finns till windows även till Mac OS men oftast kommer dom 1-2 månader efter att dom släppts till windows världen.

Men vill man ha en kontorsdator eller arbetsdator så finns det nog inte mycket som slår det som tjejen köpte förra veckan, en Mac MINI, datorn kostade 5500:- med studentrabatten... smile

Plus att man slipper allt vad virus och brandväggar heter med en Mac smile

Jag har testat en sån där supermac en gång.. ser likadan ut som den du hade på bilden.. men denna är väl 1år gammal.. och när jag testa den hatde jag allting me den förutan nätet på burken ;P

Smaken e som baken

Bmw osv..

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
7 augusti 2006
Ja jag hade inte tackat nej till den..hade tom kunnat dumpat min PC för den^^

Allt för den där jävla hatten!

Sök