2995
Sök

Rumbo Racings BMW e28 535 Turbo projekt.

Med.lem
3 759 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjenare nu kör vi igång med ett litet bmw bygge.
Till att börja med vill jag prensetera byggarna

Elektronik avdelningen: Kaalle
Mekan: metahpor
Konsult och div PBRacing

Alla byggare kör överladdad BMW. lol

Bilen då, det är min e28 det är min andra e28 med turbo.


https://www1.garaget.org/archive/50/49646/244917/244917-2296303.jpg
Det är en e28 528 med bytt motor till en m30b33 från en e24.
Bilen var turbokonverterad när jag köpte den, men startade inte, så det var lite av ett turskott..
Men efter en soppapumpsrenovering brummade den igång så fint. Det saknades dock massa saker som ersattes lite snabbt på fredagskvällen, och allt slarv samt stor burn-lust resulterade i att laddet blev liite högt och topp packningen gav upp.
Den tryckte ur sig väldigt mycket komp ut i kylarsystemet så jag dödsförklarade den motorn.

Bild från köpet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-f5d079cdf37b39eb7a972fc1b5666b66.jpg

Nu började det letas efter ny motor, var väldigt sugen på en m60 efter att sett den här http://www.garaget.org/video/55933
Men efter lite mer forskninng så lades det ner då det var för mycket jobb.

Även m50b25/b28 var intressant ett tag, men vill bygga nått seriöst av m50 och det fanns det inte tid till (var fortfarande burn-sugen)

Så det blev en 3,5 liters m30 istället.
Setupen för bygget lyder:
m30b35 från e34.
3,5mm MLS topppackning.
ARP som håller toppen.
Nyrenoverad med allt vad det innebär samt lite portad, nya bmw orginal grejer rakt av.
PPF turbokam.
Orginal kolvar och stakar.
Lättat enkelmassesvänghjul.
Sachs 765 tryckplatta.
Plenum insug med fullradie trattar från PPF, 80mm spjällhus från m60
Aeromotive BTR
Simens dekka spridare 780cc
2x 044 kopior
Catchtank
m106 grenrör (limpa)
Nyrenoverad kkk k27 turbo. (skulle kosta 14k, men med lite företagsrabbat blev det bättre)
Evo 6 IC
m535 olje och vattenkylare
2x spral elfäktar
Vi-pec v44
MSD tändspole med inbyggt tändsteg
Innovate Bredbandslambda

Effektmål driftsäkert (nåja) 400hk.

Här fixar vi soppapumpen som strulade
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-2a2daca36e8f70b7396260c1aca5686f.jpg
Senast redigerat av Mr_EmCom (21 februari 2012)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

5 111 Inlägg
129 Inlägg
26 maj 2011
#3
det här ska nog följas!

Med.lem
3 759 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#4
Uppdaterat med setupen för bygget i första inlägget..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

28 Inlägg
Med.lem
3 759 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#6
Arp Bult
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-965f7a7a0bbf99380ccb29b61fb84561.jpg

Nya fina toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-b10b935b47bbd2bad45642b7c7345d27.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-ff42a653b8698c2c069d59ce6520a83c.jpg

Här är gamla motorn påväg ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-89bc84e0c60ff21e9342265e290246ab.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-eae91a77c3fc973edc7123d307de2535.jpg

Bakflyttat batteri
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-ad0bdb8bc40b622398bbb179dfa953ec.jpg

Fina insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-6026b5a8da79b4fcc0467596734e37bd.jpg

Och nya motorn, rengjord och fin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-64bb71cae50158ae3093cf66a427a0c4.jpg

Nu börjar vi fixa med lite småfix när motorn är ute, typ oljeretur och byta lite remskivor mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-a34c2157371c307591f323e33ba850fa.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-a0f579c425544aac146f0900c95f7381.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-bc0edef0f78aff89c7f269a541ea9cac.jpg

JW jobbar praktiskt nog på Hydroscand och har fått för sig att slangar är det värsta som finns, det är rör som gäller enligt han, jag bryr mig inte, han får hållas.. Här byggs oljetillförsel till turbon
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-6685f147edd403888c75bcf1bb28a942.jpg

Teamet
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-4b4d0ce5b65c2c032c56f66ca9c2cb76.jpg

Kalle som blev sprutansvarig fick koppla vipec wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-d60b0b9e87cb45119e0ff41cf504a967.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-886c846ea0e29a68c05aee4c489b049c.jpg

Var iväg till Per på ANAB och provkörde och rengjorde mina spridare, då jag köpt dom beggade ville jag se så allt lirade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-c2125609ea15e2129f185943ef7bc578.jpg

Här bygger Svinto mätarkonsol
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-0f11b7fde6beb219fd859990e8f2f781.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-3b1a03bd308fff3294467199b3bab675.jpg

Resultat, saknas en lambdamätare...
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-927e6954f8e11321e21742e98c4381dc.jpg

Nya bultar
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-a0f579c425544aac146f0900c95f7381.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-bc0edef0f78aff89c7f269a541ea9cac.jpg

På med tryckplattan
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-55c6b9afd85b7a820f91fce810aa0087.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-940605a5797a0f4c3c84be74aaa33b8a.jpg

Montera shortshift och på med lådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-fc36fd7aedb8bb3743f052b108e0f38c.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-35274cbb87c26421d4cbe2eb01ec2da5.jpg

Motorn påväg ner
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-72f0d15769d8b75230b7da08b43ec0dc.jpg

Mat dax
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-e51fd5f16c9f7aa55c54938e5ff0cc45.jpg

Kalle började genast dra kablar
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-6d195e10f89fd88bd8ae2823c92c45ae.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-7debcc30dbb01fe75b05dac5ac451bc4.jpg

e32 trigger och Johannes fina rör till WG, Nu ska det nog inte smälta av som den förra plastslangen gjorde :@
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-5e290d4911241e07f93a6f6f6621eef6.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-fd829dfb2462d37a34036701f836ccd2.jpg

Provmontera plenumet
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-f87df7b8ea95e3b1eb1dbdbf754f701a.jpg

Mycket kablar blir det
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-3fb20a5ee0e6f3eb97ace1c336c27b31.jpg

När Svinto var klar med mätarna började han med fläktfäste
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-e7783a2c45914a32d41521dbbd62c019.jpg

Provmonterad IC och oljekylare
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-7258146c54145748f441c85c3316a1f6.jpg



Detta var alltså gjort på 3 kvällar.
På söndag ska vi göra ett ryck igen smile
Senast redigerat av Mr_EmCom (27 maj 2011)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Pedantisk Perfektionist
232 Inlägg
27 maj 2011
#7
Snabba puckar var det här! nice wink

BMW/Alpina - Only the best is good enough

663 Inlägg
28 maj 2011
#8
galet, gäller att ha lite kunskap om man ska vara så där snabb! härlig bil!

Med.lem
3 759 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#9
I helgen blev det inte mycket gjort, Fredagen gick till att planera inför Örebromixen där DDESIGN skulle ställa ut, och Kalle är ju med där så vi andra hjälpe till där. På kvällen var det race och Söndag blev det inte så mycket gjort, Morsdag och allt vad den innebär..

Vi började med att elda upp kalles däck på e30in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-c4ee942e895ec950dec97bba3d28c788.jpg

Johannes svetsar IC fäste
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-564bdb6dd2527d7cf635318a55cafaed.jpg

Min dyraste dator jag någonsin ägt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-75e02beda6284d7c396357f9e29bdb7d.jpg

Bonusfilm på incar burn i e30in
http://www.youtube.com/watch?v=ZL2hmI7yEq0
Senast redigerat av Mr_EmCom (29 maj 2011)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

74 Inlägg
30 maj 2011
#10
Kul med folk som bygger på E28! De är riktigt coola smile Lycka till med bygget!

Skam den som ger sig!

Med.lem
3 759 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#11
aerojonas skrev:
Kul med folk som bygger på E28! De är riktigt coola smile Lycka till med bygget!

Tack, kul att några skriver i tråden iaf smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

573 Inlägg
1 juni 2011
#12
Nice, gött o ha ett helt "team" som jobbar me bilen då händer d saker hehe wink

MSCR

Med.lem
3 759 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#13
UPDATE!

Har insett att småsaker tar väldigt lång tid om det ska se lite snyggt ut.
Det blev mer saker gjort, men tog inte så mycket bilder.
Det är egentligen bara småplock kvar innan det går att mappa. Här kommer bilderna.


Uppladd inför kvällsmek
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-c61385481100188978ecf00c08886dac.jpg

Svetsa, slipa och måla tryckrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-9a6d7ff50a49873f0ef6b2b7d8370bec.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-68a02c880d64f6efe0192be0f7fc0178.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-dc6ff786b28e0522e69817e664a94ff2.jpg

Viktigt med fika paus. För att klargöra, jag har garage på mitt jobb, jag arbetar som arbetsledare på en särskola i Örebro, när teamet kom till garaget i onsdags så hade alla finkläder på sig för dom ville dricka öl eftersom det var "fredag", men jag tvingade då på dom några gamla mekkläder! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-f16a8830c6b7b2de76fe109572145f9b.jpg

Tändspole och motorkontakt på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-28358676694bbdfb629ee69789ae7d8f.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-2331b6f89bf161d965b06637f055273a.jpg

Slängde på fronten för att se hur mycket vi behövde kapa sönder den, märkligt nog passade den såpass bra att inget behöver moddas! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-e0509e3776b926e9529bcee4c4bc74d0.jpg


Sen blev det lite grillning och ännu mer sprit
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-111ece25f0574a179ac522db6069a531_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-e123ba10cdfca7e12e45bf0575e62036_tn.jpg

Men man ska inte blanda in svetning och alkohol... (fail)
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-b9501430e0a203f44f695f5a1c97c91b.jpg


Vid det här laget började alla bli för ofokuserade på jobbet så det blev inte nått med nått.
Vi gav upp och drog hem när kalle körde in i festen med transportern. (vi hade nyktra chaufförer)
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-ae9a162b5d170d8992b01f3df1325e27.jpg
Senast redigerat av Mr_EmCom (2 juni 2011)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#14
Nästa dag (idag torsdag.)

Var vi bakis och orkade inte ut till garaget för ens vid 2 typ, blev lite gjort.


Såhär trångt är det mellan plenum och värmepaket. Kanske fixar till det på nått sett till vintern, vill ju gärna ha lite varmt om förrerna på isen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-eebd9174a209e756d193ba16da259212.jpg

Vinklade ICn så kylaren med nya fläktar får plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-5a8ea4c78f8b6fc7b2b4acfd9bade501.jpg[/url]
Snart start dax, saknas en tändkabel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-d2a2990f2c970c73030563bc401288eb.jpg

Känns den bekant?
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-425dc81da155f8aee895bc4c41b9bfa7.jpg

Drog en sväng till Arboga och köpte en S diff, från en e34.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-6ebe134d7ec40aaa95525355b380b091.jpg

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 938 Inlägg
6 juni 2011
#15
Hur är m30b35 att bygga på, finns det några riktigt dåliga nackdelar och positiva egenskaper?
Har en 535 som jag behöver i några månader, funderar på om man skall sälja den eller behålla den för framtida projekt sen. smile

Med.lem
3 759 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#16
Fördelar och nackdelar är beror väll på vad man jämför men dom svarar fint på överladd efter att man säkrat toppen med arp.

Saxat från av Spiidfriik från PPF Forumet.

M50 vs M30
Största skillnaden är nog topparna. 4-ventilsteknik, dubbla kammar, bra flöde orörd och bra ventimekanism mot 2-ventilsteknik, enkelkam, hyfsat flöde och kass ventilmekanism. Båda har kamkedja. M50 ger möjlighet till variabla kamtider (VANOS) för bättre mellanregister. M50 har hydrauliska lyftare. De gillar inte höga (+7500?) varv och vill dessutom på att leva fan efter hårdkörning. Det sistnämnda är dock bara ofarlig luft i oljan i lyftarna som försvinner efter några minuters vila. Det lär finnas stela lyftare till M50 men jag gissar att de kostar. S50 lyftare passar tyvärr inte alls i M50. M30 har vipparmar med mekanisk ventiljustering. De gillar dock inte heller varv (+6500?) och är gjutna i pisslegering. Värre vippor finns men kostar.
Bottendelarna är nog ganska jämnbördiga vad gäller funktion, effekttålighet och tillförlitlighet. Båda har problem med att krysskilen till huben går sönder. M30 vinner på större volym. Men man bygger rätt billigt en 2,8 M50 på standarddelar och lite mindre billigt en 3,0 och då skulle jag vilja påstå att saken är klar.
M50 har större potential vid samma investerad peng och även bättre tillförlitlighet vid samma effektuttag.

Kom ihåg att vi jämför en 60-tals konstruktion med en (nära) 90-tals dito här...


Personligen gillar jag ljudet i m30 bättre än m50. Plus att det blev enklast i min bil då det satt m30 i den.
Nästa motor blir m50.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#17
Blev ett litet ryck på Lördagen.

Mecka klart soppapumparna
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-19ee421824eca518c2e623f24a7fdc66.jpg

Start dax! Hade problem med tändning först, och insåg rätt snabbt att startmappen som låg i var till en fyrcylindrig motor med separata spolar.
Men efter en samtal med Ärtan så fick vi en bra mapp mailad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-559023d57c4da9cdf2f847da041b338c.jpg

Dock fortfarande ingen gnista. Men efter några minuter ringer Ärtan upp och säger att han vet vad felet är. Ändar trigger ingången och vipps så...
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-e45e30d13edea9f57abe821aa34e02d9.jpg

Se film big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=_ZVgMTNotpU

Nu står den här och väntar på lite små fix.
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49646/49646-4473477e2a15a44b3748d481c8d67280.jpg

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

4 670 Inlägg
12 juni 2011
#18
Grymt projekt!


Hopplös
328 Inlägg
12 juni 2011
#19
Sjukt projekt! Älska e28! :-D


Med.lem
3 759 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#20
Hej, dåligt drag i tråden tycker jag, men rätt så dåligt drag i graget med så är väll delvis mitt fel tongue
Har inte hänt så mycket, visade sig att jag glömt svetsa om urtrampningslagret så kopplingen tar typ längst ner, helt okörbart. Har testat att förlänga pinen och då blev det mycket bättre, men inte bra. Efter andra svetsningen började slavcylindern läcka, så jag har beställt ny..

PS bilen har rullat typ 3 meter för egen maskin Wohoh! big_smile
Har stabil tomgång och så nu, det var som sagt tps:en från skroten som var skrot (höhö)

https://www1.garaget.org/archive/50/49646/244917/244917-2425913.jpg

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök