Tjenare nu kör vi igång med ett litet bmw bygge.
Till att börja med vill jag prensetera byggarna
Elektronik avdelningen: Kaalle
Mekan: metahpor
Konsult och div PBRacing
Alla byggare kör överladdad BMW.
Bilen då, det är min e28 det är min andra e28 med turbo.
Det är en e28 528 med bytt motor till en m30b33 från en e24.
Bilen var turbokonverterad när jag köpte den, men startade inte, så det var lite av ett turskott..
Men efter en soppapumpsrenovering brummade den igång så fint. Det saknades dock massa saker som ersattes lite snabbt på fredagskvällen, och allt slarv samt stor burn-lust resulterade i att laddet blev liite högt och topp packningen gav upp.
Den tryckte ur sig väldigt mycket komp ut i kylarsystemet så jag dödsförklarade den motorn.
Bild från köpet.
Nu började det letas efter ny motor, var väldigt sugen på en m60 efter att sett den här
http://www.garaget.org/video/55933Men efter lite mer forskninng så lades det ner då det var för mycket jobb.
Även m50b25/b28 var intressant ett tag, men vill bygga nått seriöst av m50 och det fanns det inte tid till (var fortfarande burn-sugen)
Så det blev en 3,5 liters m30 istället.
Setupen för bygget lyder:m30b35 från e34.
3,5mm MLS topppackning.
ARP som håller toppen.
Nyrenoverad med allt vad det innebär samt lite portad, nya bmw orginal grejer rakt av.
PPF turbokam.
Orginal kolvar och stakar.
Lättat enkelmassesvänghjul.
Sachs 765 tryckplatta.
Plenum insug med fullradie trattar från PPF, 80mm spjällhus från m60
Aeromotive BTR
Simens dekka spridare 780cc
2x 044 kopior
Catchtank
m106 grenrör (limpa)
Nyrenoverad kkk k27 turbo. (skulle kosta 14k, men med lite företagsrabbat blev det bättre)
Evo 6 IC
m535 olje och vattenkylare
2x spral elfäktar
Vi-pec v44
MSD tändspole med inbyggt tändsteg
Innovate Bredbandslambda
Effektmål driftsäkert (nåja) 400hk.
Här fixar vi soppapumpen som strulade