2500
Sök

Bolån - Hur funkar det?

Allansson
29 maj 2011
Hej.
Jag och min sambo har tröttnat på att bo i lägenhet och har tänkt köpa hennes föräldragård. Taxeringsvärdet ligger runt 4 miljoner, men dom har tänkt sälja den till oss för ca 2 miljoner.
Hur fungerar det med lån? Har hört om 15% kontantinsats. Är det pengar vi måste ha, eller kan man ta ett privatlån på dom?

Vi kommer även vilja renovera huset en hel del. Hur funkar det då med bolånet? Kan man plocka ut extra pengar för det ändamålet?

8 883 Inlägg
29 maj 2011
Om du traskar in på din bank så har dom svaren på alla dina frågor.

Här blir det mest spekulationer

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Allansson
29 maj 2011
Hamilton skrev:
Om du traskar in på din bank så har dom svaren på alla dina frågor.

Här blir det mest spekulationer

Mvh
Hamilton

Tänkte jag skulle få höra lite erfarenheter av "vanligt" folk.

Borde ju finnas några här som tagit bolån.

Cupra_
29 maj 2011
Om du inte har några pengar.. Så lånar du 85% av fastighetens pris som bolån och resten som privatlån. Då i vanliga fall så får du inte låna en spänn mer i bolån eftersom du inte får överstiga de där 85%.

Nu till det viktiga: De grundar inte hur mycket du får låna enbart på taxeringsvärdet, utan framförallt marknadsvärdet. Därför är det bra om ni tar dit en värderingsman som uppskattar värdet på fastigheten och ni får det på papper.

Om det då visar sig att fastigheten kanske är värd 5miljoner, men ni får köpa den för 2, så har ni fortfarande utrymme upp till de där 85%. Kruxet är nu att trots att ni sitter inne på ett värde större än lånet då om ni får lånet och klarar månadskalkylen (Swedbank anser att man skall ha 9000kr rent kvar/månad när boendekostnaden är avklarad samt att man skall klara en ränta på 9%) Så vill de att man har sparat kapital. Dvs när jag var i din sits så ville de ha minst 200.000 av mig trots att fastigheten var värd flera miljoner mer än vad som fanns i lån.

Annars får du nog lyssna på Hamilton tyvärr, banken är den enda som kan ge 100% säkert svar.
Senast redigerat av Deception (29 maj 2011)

Allansson
29 maj 2011
Tack för ett bra svar. Det gav lite mer klarhet i det hela.

Jo det blir väl helt enkelt så att man får ta en sväng till banken och se vad de säger. Svärföräldrarna måste ju hitta ett annat hus också. smile

Forummoderator
17 984 Inlägg
29 maj 2011
Allansson skrev:
Tack för ett bra svar. Det gav lite mer klarhet i det hela.

Jo det blir väl helt enkelt så att man får ta en sväng till banken och se vad de säger. Svärföräldrarna måste ju hitta ett annat hus också. smile

Kolla vad de har för lån. Man kan "ta över" lån om detta är fördelaktigt för er. Att inte ha kontantinsatsen på 15% kommer att sätta käppar i hjulen på banken men lycka till!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
29 maj 2011
Ja kontantinsatsen kommer att bli ett problem. Har man inte dem pengarna så blir banken plötsligt rätt negativ, provade för nån månad nämligen=). De har ju ändrat så du inte ska låna de där 15% alls. Men du kan ändå ta lånet med en borgensman.
De var de jag fick för info av handelsbanken när jag bad om råd.

Men de är alltid bäst att beställa tid för ett möte så en tjänsteman kan gå igenom allt med er.

Thorssa
29 maj 2011
Har man bara tillräckligt bra inkomst så är de sista 15% inga problem, det går även att låna mer än 100% om man vill renovera. Dock blir det då privatlån på allt som är över 85% av bostadens värde. Banken gör alltid en indivduell bedömning av er ekonomi så det är ingen här som kan säga hur det ser ut just för er.

53 Inlägg
30 maj 2011
Eftersom ni köper av hennes föräldrar finns det en massa tricks man kan ta till för att komma runt kontantinsatsen sålänge som fastigheten är värd mer än ni de facto kommer att betala. Man kan använda sig av 'gåva', 'förskott av arv' och annat.
Nu var det tio år sedan jag gjorde en liknande manöver och det var en revisor(vän) som hjälpte till då så jag har inte så mycket i färskt minne. Så vet inte till vem man bör vända sig till för att reda ut alla begrepp men luska runt, det är värt det.

Allansson
30 maj 2011
johngbg skrev:
Eftersom ni köper av hennes föräldrar finns det en massa tricks man kan ta till för att komma runt kontantinsatsen sålänge som fastigheten är värd mer än ni de facto kommer att betala. Man kan använda sig av 'gåva', 'förskott av arv' och annat.
Nu var det tio år sedan jag gjorde en liknande manöver och det var en revisor(vän) som hjälpte till då så jag har inte så mycket i färskt minne. Så vet inte till vem man bör vända sig till för att reda ut alla begrepp men luska runt, det är värt det.

Jo vi har ju kommit överens om att inte banken ska få komma i vägen.

1 482 Inlägg
30 maj 2011
Det finns banker som lånar ut 100%, Ikano banken tex...

Men för att få låna 100% bolån gäller det att man har och har haft en saftig inkomst under en längre tid.
När jag lånade till min bostad så behövde jag pröjsa 5% kontaktinsats. Tog det som fackligt medlemslån.

Sen varierar det kraftigt från bank till bank. Jag har haft Nordea i hela mitt liv med sparkonto osv. Av dom fick jag inte ens ett bolån överhuvudtaget medans SEB, Handelsbanken, SBAB m.m gladligen kunde låna mig långt över miljonen...

BLT Service
Theracords Music Label

Sök