2662
Sök

Hjälp med att Turbokonvertera en kadett gsi 8V

11 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#1
Hjälp med att  Turbokonvertera  en kadett gsi 8V

Tja jag vill Turbokonvertera min kadett ..
fins det nonn som kan förklara vad jag behöver ?
Eler fins det non som har det jag behöver ha ??

Gärna bilder på det om non har ....

Mvh Micke smile
--------------------------------------------------------------------------------------------------------


220 Inlägg
8 augusti 2006
#2
Plocka spridare, turbo och ic från en saab, typ 900 aero OG eller 9000 aero. Sen får du svetsa till ett fint grenrör. Med det receptet kan du ladda max 0,8 och få ut c:a 180hk med original motorstyrning och komp.





mannen599 skrev:
Hjälp med att  Turbokonvertera  en kadett gsi 8V

Tja jag vill Turbokonvertera min kadett ..
fins det nonn som kan förklara vad jag behöver ?
Eler fins det non som har det jag behöver ha ??

Gärna bilder på det om non har ....

Mvh Micke smile
--------------------------------------------------------------------------------------------------------


2 652 Inlägg
8 augusti 2006
#3
mannen599 skrev:
Hjälp med att  Turbokonvertera  en kadett gsi 8V

Tja jag vill Turbokonvertera min kadett ..
fins det nonn som kan förklara vad jag behöver ?
Eler fins det non som har det jag behöver ha ??

Gärna bilder på det om non har ....

Mvh Micke smile
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

lite tyckrör ,slangar . köpa Nkg stift o knacka ner dom lite så den inge släcker gnistan lika lätt

11 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#4
Ok .. men hur gör jag med kopet i motorn kan jag låta det va som den är nu ???


2 652 Inlägg
8 augusti 2006
#5
mannen599 skrev:
Ok .. men hur gör jag med kopet i motorn kan jag låta det va som den är nu ???

vet inet vad din motor har i komp , men föregående talare skrev att de går o ladda iaf 0,8 bar med orginal komp .

om du vill sänka kompet på ett billigt sätt så kan man svarva av en bit på kolven OBS låt en kant vara kvar på 10mm längst ut .

om du är intresserad så kan jag svarva kolvar åt dej för en ganska billig peng PM isf

220 Inlägg
8 augusti 2006
#6
C20NE motorn har relativt lågt komp, 9,2:1, vilket gör den idealisk för "snikturbokonvertering".

Tåliga som faan är dom med vilket inte gör saken sämre:)

En bekant till mig konverterade sin Omega och den gick som satan vill jag lova!! Han körde på orginal kompet och laddade 0,8@ c:a 180hp. Jag har 3 liters sexa på 156hk i min Omega 3000 och hans Omega gick BRA mycket bättre.. Satan vilket ös det lär bli i en liten kadett stackare..


11 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#7
ok ..

det låter intresant .. men jag moste hitta rästen som jag behöver först ...

NON SOM HAR SAKER SOM LIGER TILL DÄTTA BYGGY ????? smile


2 652 Inlägg
8 augusti 2006
#8
sök runt på blocket.se och tex volvo ,saab klubbar där säljes ofta orginal prylar som är bra för dej smile

220 Inlägg
8 augusti 2006
#9
Fan, nu blev jag ju sugen på en överstressning själv ju.. Hehe tjejens Omega 2,0 skulle nog må fint av en ny frisk fläkt hehe


11 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#10
Non som skulle kuna fixa en lista på vad jag behöver ???

detvore bra om non skulle kuna ge mig en ritning på hur jag ska montera det hela med smile .
jag är ret nu på det här med turbo ...

Micke


2 652 Inlägg
8 augusti 2006
#11
http://www.blocket.se/vi/8922857.htm?ca=13_s

här har du en kille som säljer en hel del ,, finns turbo mm som du behöver .
sen behöver du grenrörsflänsar som du kan köpa överallt där dom säljer turbos mm

här finns en liten men billig turbo  , du behöver ju inga stora saker

http://www.blocket.se/vi/8658313.htm?ca=13_s

här finns en till med samma små plock

om du tittar på den här bilden så ser du matrial till grenrör sånna krökar behöver du också .
+ en grenrörsfl'äns som ska ligga mellan topp-grenrör eller hur man ska förklara
Senast redigerat av bmw_z (8 augusti 2006)

220 Inlägg
8 augusti 2006
#12
Förresten, glöm vad jag sa om 0,8 i ladd.. Fick precis höra här att kolvarna i ne maskinen är kass. 0,5 max med dom kolvarna, men monterar du XE/LET kolvar så går det fint att ladda på 0,8..


11 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#13
ok ...

Tack för att ni hjälper mig med detta smile
Vill så gärna ha turbo i kadetten ..


11 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#14
Necrodamus skrev:
Förresten, glöm vad jag sa om 0,8 i ladd.. Fick precis höra här att kolvarna i ne maskinen är kass. 0,5 max med dom kolvarna, men monterar du XE/LET kolvar så går det fint att ladda på 0,8..

XE/LET kolvar ??? Micke


2 652 Inlägg
8 augusti 2006
#15
mannen599 skrev:
Necrodamus skrev:
Förresten, glöm vad jag sa om 0,8 i ladd.. Fick precis höra här att kolvarna i ne maskinen är kass. 0,5 max med dom kolvarna, men monterar du XE/LET kolvar så går det fint att ladda på 0,8..

XE/LET kolvar ??? Micke

vad är det för kolvar då? från någon annan opel ?

1 256 Inlägg
8 augusti 2006
#16
XE/LET är väl en senare motormodell bara?

Och vet man inte vad han snackar om skall man inte börja turbokonvertera, köp bil med turbo från fabrik istället..


11 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#17
Jonni skrev:
XE/LET är väl en senare motormodell bara?

Och vet man inte vad han snackar om skall man inte börja turbokonvertera, köp bil med turbo från fabrik istället..

Om man inte vet så mosta man fråga eler hur ......
(DET ÄR VÄLL DERFÖR DET FINS ETT FORUM)  sad


9 108 Inlägg
8 augusti 2006
#18
hmm jag är trött nu och har antagligen fel, men sitter det inte en 1,8 i kadett gsi från 85? Eller är det bara det att det är en annan växellåda..

XE är 16V-motorn och LET är 16V-motorn med turbo

Håller med Jonni lite om att det är lättare att köpa med turbo från början.. Men det är väldigt många som gjort liknande projekt så självklart kan man få hjälp på vägen, men det går inte att få hjälp med allt.. Nu har jag ingen aning om hur kunnig du är smile


A F*****G IDIOT
14 Inlägg
9 augusti 2006
#19
Om det är c20ne maskinen slulle jag skippa helt XE och satsa på LET kolvarna. XE vill spricka upp under översta kolvringen. Lockpackning borde c20let passa, och som kam 20seh eller 18e så kommer du ganska billigt undan


11 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
#20
Jga har nu fixat spridare, turbo och ic från en saab 9000 ... smile få se hur det blir med kolvarna



Sök