Drönirettab skrev:
Ett ganska vanligt sätt att ställa in gainen är att vrida up stereons volym på tex 75-80% och sedan vrida upp gainen tills det preciis låter aningen illa, sedan vrider man ner gainen till det preciis låter bra igen. Då är den "grovinställd" och ska kunna ge ut en ren signal till högtalarna fastän stereons volym är högt uppskruvad.
I praktiken är gainen en anpassningsfunktion som tillåter steget att ge ut distorsionsfritt ljud, så kan man nog säga.
Tack tack, ännu en lysande förklaring. Jag kan ju lika gärna passa på att fråga hur frekvensen ska stå? Jag har ju en ratt för Hz också, 50-200hz. Vad är skillnaden om man ställer den högt eller lågt? Frekvensen ökar självklart men återigen, vad sker i praktiken?
Sen så har jag ju en ratt, tror det står bass boost om jag minns rätt, det är ju helt enkelt hur hårt midhögtalarna ska spela.
En grej till (hehe). Jag tycker att mina midhögtalare (har ett kicker ss 6,5 kit) börjar vibrera så mycket (själva högtalarlädret) än vid relativt låga basnivåer. Lädret "dunkar" alltså så att det uppstår ett ljud, ändå så är inte basen så hög i dessa "midar".
Ju mer det basar ju mer dunkar ju lädret självklart, man får helt enkelt leva med det antar jag
Dock, tittar man på denna video
http://www.youtube.com/watch?v=SC6kILEkAEU så dunkar ju lädret också och det uppstår ett sådant ljud jag menar (prrrr, prrrr, prrrr), det kankse är charmen? "Ska" det låta så?
Mvh, det är nog mina sista frågor, så ska jag lämna dig ifred sen