3023
Sök

Stoppad av polis med för stor snurra, vad händer?

1 738 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#1
hej!

Snart åker storra turbon o grenröret på bilen, men jag undrar vad följden blir om polisen anmärker det? blir det om bes, eller reg bes?

Men om man då kan visa upp ett bänktest eller liknande att effekten med den snurran o grenröret bara blivit 220hk och högst tillåtna effekt i en 940 är väll 225hk? slipper jag undan då tror ni?

Någon som vet vad följden kan bli?


3 354 Inlägg
6 juni 2011
#3
De skiter o om det e fortf en tillåten effekt.
Motorn i sig blir olaglig då den inte är i org utförande.
Då certifieringen försvinner på motorn om man ändrat den.
De skriver väl en lapp som säger att den ska återställas till org utförande och åka in på kontroll hos bilprovningen

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 738 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#4
Seth skrev:
De skiter o om det e fortf en tillåten effekt.
Motorn i sig blir olaglig då den inte är i org utförande.
Då certifieringen försvinner på motorn om man ändrat den.
De skriver väl en lapp som säger att den ska återställas till org utförande och åka in på kontroll hos bilprovningen

okej smile bäst o bygga så man kan koppla om allt lite snabbt om de skulle hända då! fast några 220 hk kommer det ju inte hållas big_smile


7 397 Inlägg
6 juni 2011
#5
den är väl inte helbilsgodkänd?? lite mindre risk att de sätter en regbes då,,


3 354 Inlägg
6 juni 2011
#6
granadadr skrev:
den är väl inte helbilsgodkänd?? lite mindre risk att de sätter en regbes då,,

Likadant som för helfordonsgodkända då man inte får röra motorn alls förutom reperation o service på alla bilar sen iaf -75.
Senast redigerat av Seth (6 juni 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 758 Inlägg
6 juni 2011
#7
Blir regbesiktning. Effekten är egentligen oväsentlig - även om du sänker effekten i motorn så är den inte längre i det skick som den avgascertifierats i och då gäller inte certifikatet = motorn är inte godkänd längre.

711 Inlägg
6 juni 2011
#9
940RDALLE skrev:
Men om man då kan visa upp ett bänktest eller liknande att effekten med den snurran o grenröret bara blivit 220hk och högst tillåtna effekt i en 940 är väll 225hk? slipper jag undan då tror ni?

Det där gäller väl bara om man lyfter i ett "färdigt paket", d.v.s motor, växellåda etc från en annan bil med den effekten.

Man får i alla fall inte trimma, då avgascertifikatet inte längre gäller. Ett undantag finns för Volvo 940, och det är deras egen trimsats, Volvo R eller vad den heter, då får man 190hk i Volvo 940 - men den är tillåten eftersom Volvo själva har sett till att certifiera med den effekten.


1 738 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#10
thelaughingmadman skrev:
940RDALLE skrev:
Men om man då kan visa upp ett bänktest eller liknande att effekten med den snurran o grenröret bara blivit 220hk och högst tillåtna effekt i en 940 är väll 225hk? slipper jag undan då tror ni?

Det där gäller väl bara om man lyfter i ett "färdigt paket", d.v.s motor, växellåda etc från en annan bil med den effekten.

Man får i alla fall inte trimma, då avgascertifikatet inte längre gäller. Ett undantag finns för Volvo 940, och det är deras egen trimsats, Volvo R eller vad den heter, då får man 190hk i Volvo 940 - men den är tillåten eftersom Volvo själva har sett till att certifiera med den effekten.

Okej, tänkte lite på de där, men om jag behöver byta min original turbo för att den är sliten och åker o köper en på biltema så har jag ju byt turbo! då borde de väll vara samma visa där? visst den är ju inte lika stor som vissa andra agg men den kanske uppnår samma effekt gräns kan vi låtsas som big_smile


2 014 Inlägg
6 juni 2011
#11
Kort sagt, allt som påverkar avgascertifieringen på bilar från och med 1975 är olagligt, oavsett effekt.

OBS! Enbart för att det passerar den årliga kontrollbesiktningen hos SBP blir det inte lagligt, vilket kan visa sig vid andra former av inspektioner eller vid olycka och påföljande utredning.

Förutom motor så ingår även växellåda, avgassystem och utväxling i bilens avgascertifiering.

Om det misstänks att man modifierat någon som påverkar bilens avgascertifiering krävs en registreringsbesiktning för att fastställa att de komponenter som utbytts/modifierats är avgascertifierade.

I regel kan endast tillverkare eller generalagent avgascertifiera en bil, och om du inte har intyg från dem som bekräftar att ingreppen fortfarande faller under certifieringen, kan de på SBP avkräva en jämförande komponentkontroll. En sådan vill du inte råka ut för.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Muttley
6 juni 2011
#12
Alecci skrev:
Kort sagt, allt som påverkar avgascertifieringen på bilar från och med 1975 är olagligt, oavsett effekt.

Förutom motor så ingår även växellåda, avgassystem och utväxling i bilens avgascertifiering.

Om det misstänks att man modifierat någon som påverkar bilens avgascertifiering krävs en registreringsbesiktning för att fastställa att de komponenter som utbytts/modifierats är avgascertifierade.

I regel kan endast tillverkare eller generalagent avgascertifiera en bil, och om du inte har intyg från dem som bekräftar att ingreppen fortfarande faller under certifieringen, kan de på SBP avkräva en jämförande komponentkontroll. En sådan vill du inte råka ut för.

Och om man råkat ut för att man ska skaffa fram intygen men inte kan så blir de skrot eller hur blir de ?. Var väl en grabb för inte så längesen som hade dem problemen här.

2 014 Inlägg
6 juni 2011
#13
tkd_rille skrev:
Och om man råkat ut för att man ska skaffa fram intygen men inte kan så blir de skrot eller hur blir de ?. Var väl en grabb för inte så längesen som hade dem problemen här.

Beroende på bilmodell (om den kan anses vara "allmänt känd") så kan i vissa fall och efter ansökan en auktoriserad verkstad utföra den jämförande komponentkontrollen.

Om kontrollen inte godkänns eller om du inte kan få fram intygen så kommer bilen aldrig kunna köras lagligt på svenska vägar igen (a.k.a. skroten, försäljning utomlands eller ren banracingbil).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Muttley
6 juni 2011
#14
Alecci skrev:
tkd_rille skrev:
Och om man råkat ut för att man ska skaffa fram intygen men inte kan så blir de skrot eller hur blir de ?. Var väl en grabb för inte så längesen som hade dem problemen här.

Beroende på bilmodell (om den kan anses vara "allmänt känd") så kan i vissa fall och efter ansökan en auktoriserad verkstad utföra den jämförande komponentkontrollen.

Om kontrollen inte godkänns eller om du inte kan få fram intygen så kommer bilen aldrig kunna köras lagligt på svenska vägar igen (a.k.a. skroten, försäljning utomlands eller ren banracingbil).

Okej så då kan man inte ens återställa den helt original ?

1 758 Inlägg
6 juni 2011
#15
tkd_rille skrev:
Alecci skrev:
tkd_rille skrev:
Och om man råkat ut för att man ska skaffa fram intygen men inte kan så blir de skrot eller hur blir de ?. Var väl en grabb för inte så längesen som hade dem problemen här.

Beroende på bilmodell (om den kan anses vara "allmänt känd") så kan i vissa fall och efter ansökan en auktoriserad verkstad utföra den jämförande komponentkontrollen.

Om kontrollen inte godkänns eller om du inte kan få fram intygen så kommer bilen aldrig kunna köras lagligt på svenska vägar igen (a.k.a. skroten, försäljning utomlands eller ren banracingbil).

Okej så då kan man inte ens återställa den helt original ?

Jorå, intyg och avgascertpapper behövs bara om man byter motortyp. Återställer man motorn till originalutförande behövs inte det.

2 014 Inlägg
6 juni 2011
#16
Blev lite fel med citatfunktionen, så jag har redigerat mitt inlägg.

tkd_rille skrev:
Alecci skrev:
Beroende på bilmodell (om den kan anses vara "allmänt känd") så kan i vissa fall och efter ansökan en auktoriserad verkstad utföra den jämförande komponentkontrollen.

Om kontrollen inte godkänns eller om du inte kan få fram intygen så kommer bilen aldrig kunna köras lagligt på svenska vägar igen (a.k.a. skroten, försäljning utomlands eller ren banracingbil).

Okej så då kan man inte ens återställa den helt original ?

Jo, men det är just det som är syftet med en jämförande komponentkontroll; att fastställa att motorn verkligen är original. Det räcker liksom inte med att du inför besiktningsmannen svär på ditt ord att motorn är original, utan det krävs intyg på det också ifall det en gång har konstaterats/misstänkts att motorn är modifierad.

schnauz skrev:
Jorå, intyg och avgascertpapper behövs bara om man byter motortyp. Återställer man motorn till originalutförande behövs inte det.

Intyg från GA/tillverkare krävs inte enbart vid byte av motortyp, utan vid alla slags ingrepp som påverkar avgascertifieringen (och detta misstänks/konstateras naturligtvis). För övrigt, se ovan.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

223 Inlägg
6 juni 2011
#17
Finns ju en hel del bilar som rullar med uppgraderade turbos. Även om du får en regbes så kommer du troligtvis igenom den om du kör med en besiktningsmapp. Om du skulle få en riktigt nitisk besiktningsman så kanske de ser (om de sitter lättåtkomligt) att turbon inte är original, i sådana fall får du kanske byta tillbaka till original och besiktiga igen. Krockar du, så kan det ju däremot innebära större problem, något att tänka på.

Största misstaget är väl att börja dra rostfria rör under huven, som skiner och blänker när pappa blå vill ta en titt. Ser det original ut, och inte visslar och tjuter när turbotrycket släpps ut, så slipper du nog regbesiktningen.


635 Inlägg
7 juni 2011
#18
940RDALLE skrev:
hej!

Snart åker storra turbon o grenröret på bilen, men jag undrar vad följden blir om polisen anmärker det? blir det om bes, eller reg bes?

Men om man då kan visa upp ett bänktest eller liknande att effekten med den snurran o grenröret bara blivit 220hk och högst tillåtna effekt i en 940 är väll 225hk? slipper jag undan då tror ni?

Någon som vet vad följden kan bli?

På detta forum får du korekta svar på dina funderingar !

http://www.polisman.se/forum/

http://www.polisman.se/

--



Sök