3323
Sök

Volvo 850 t5 motorproblem

Motorbröl och Turboyl
11 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Håller på med en 850 t5, har precis stoppat i en annan motor (trimmad) och den startar snällt och går bra på tomgång i cirka 15 sec sen sjunker tomgången och den börjar misstända lite. försöker man gasa så misständer den som fan och orkar ingenting.  motorn fungerade hur bra som helst när den togs ur den andra bilen och alla elkontakter och vacuum slangar märktes upp ordentligt. har kollat tryckrör och vacuum slangar efter läckor men hittar inget.

Nån som har nån bra ide??

Tacksam för svar.

MVH Johan

Optimist
145 Inlägg
6 juni 2011
Den andra bilen hade kanske en annan styrbox som var anpassad för trimningen (chippad eller kanske till och med mappad). Kolla upp det.

Här kan man skriva något vettigt

Motorbröl och Turboyl
11 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
styrboxen som tillhör den motorn flyttades med eftersom den är chipad och mappad.

153 Inlägg
8 juni 2011
ekis_e skrev:
styrboxen som tillhör den motorn flyttades med eftersom den är chipad och mappad.

Kan svara på dettea med en gång!!
Mappa om bilen!!!

När dom mappar/chippar en bil så blir bilen såkallad unik!
Vill säga att den mappen fungerar tillsammans med alla givare elkomponenter mm mm

Slänger man i boxen i en annan bil med precis samma grejer så går boxen garanterat in på nödprogramet Det räcker att det skilljer någonting så blir det så!
Hade samma problem med min innan jag fick den att gå som jag ville

Det är det ända jag kan råda dig till att göra MAPPA OM BILEN

8 251 Inlägg
8 juni 2011
Är allting runt motorn likadant somi bilen motorn kommer ifrån? bränslesystem? Vettig tändning och så vidare? Tomgångsmotor funkar som den ska? Spjället stänger som det ska? Provat med annan kampositionsgivare och vevaxelgivare?

Motorbröl och Turboyl
11 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
japp allting som hör till motorn är medflyttat, men när du (marlboroman) skrev bränslesystem så kom jag på att det kanske sitter en värre pump i den gamla bil, och orginal på den nya. det måste ja kolla. och funkar inte det så ska ja testa å byta lite grejor,

Tack så mycke

1 353 Inlägg
8 juni 2011
kan juh även bara va så enkellt att ni missat nåt, så ta en extra tur o kika över allt..

Sök