3394
Sök

Bilder: Nissan skyline gts

Fotograf
440 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Övar/fotar allt för sällan me blixtrarna men får tillfälle nu i fredags kväll en snabbis. Ericks skyline detta då som är står på listan. Endast 3 bilder för tidsbrist å testplaceringar med blixt etc. Kört med en speedlight så har suttet lite i ps. Tyckte det blev bra överlag och ville ha kvar överexponeringen bakom bilen för det e ju så de va big_smile . Kommentera gärna, 2 fler blixtrar e på köplistan men inte än.

1. http://www.nicklasfoto.se/erick1.jpg

2. http://www.nicklasfoto.se/erick2.jpg

3.http://www.nicklasfoto.se/DSC_8470.jpg
Detta är en originalbild utan någon extra belysning! för de som är intresserade ^^
Senast redigerat av nightstalker (8 juni 2011)

Vill ni har er bil fotad så skicka ett PM. Fotar i Borås/GBG/Varberg trakten. Kolla gärna in min hemsida NicklasFoto.se !!

Bilentusiast
489 Inlägg
6 juni 2011
även om du vill ha det ljust bakom bilen, så är det aldrig snyggt med blinkies i det vita. Försök hellre att ställa ner så du precis inte får högdagrar som blinkar, och sen ljusa upp lite i det mörka.
man har ju väldigt ofta mer info i "svart" än "vitt".

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
7 juni 2011
Bilen är alldeles för underexponerad.Rött är värsta fägen att plåta och där är det extra viktigt att exponera den rätt.
Du skulle fotat den när inte solen står så högt.Mycket lättare att få en bra exponering av hela bilden då.
Du hade kunnat lösa det med att ta flera olika exponeringar av himmel och bakgrund samt att flytta blixten runt bilen där du behöver få mer ljus.Men det blir en massa jobb i ps då.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

Fotograf
440 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
jagarbosse skrev:
även om du vill ha det ljust bakom bilen, så är det aldrig snyggt med blinkies i det vita. Försök hellre att ställa ner så du precis inte får högdagrar som blinkar, och sen ljusa upp lite i det mörka.

Ska tänka på de big_smile tog nån bild innan dessa då blet svart i skogen...nog  mest därför jag gjorde så, lite mer mer ps tid än vad jag väntat oavsett tongue

Vill ni har er bil fotad så skicka ett PM. Fotar i Borås/GBG/Varberg trakten. Kolla gärna in min hemsida NicklasFoto.se !!

Fotograf
440 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
2002tii skrev:
Bilen är alldeles för underexponerad.Rött är värsta fägen att plåta och där är det extra viktigt att exponera den rätt.
Du skulle fotat den när inte solen står så högt.Mycket lättare att få en bra exponering av hela bilden då.
Du hade kunnat lösa det med att ta flera olika exponeringar av himmel och bakgrund samt att flytta blixten runt bilen där du behöver få mer ljus.Men det blir en massa jobb i ps då.

Beror på vilken skärm man sitter på, här ser det bra ut å smälta in me skogens exponering, redigerad mot svart mörkt rum, på flickr ser den oxå ljus ut. Jo har oflyt att bara fotat mörka/röda bilar, vrf gillar folk dessa tongue
Tyckte de var rätt sent runt 19 på kvällen klart högt då me, får skylla på de skulle grilla. Bidde lite sent annars.
Bilen är oftast mergad me 5 bilder, front h, front v, fälgarna, sida, nån mer om behövdes, skulle bara vart en mörk klump annars big_smile
http://www.flickr.com/photos/nicklasfot … /lightbox/

1 878 Inlägg
7 juni 2011
Tog mig friheten att exprimentera lite oxå.

http://img217.imageshack.us/img217/3787/erick12.jpg

Fotograf
440 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
Tog mig friheten att exprimentera lite oxå.

http://img217.imageshack.us/img217/3787/erick12.jpg

Hehe, tackar vet precis hur jag skall göra men det är inget jag störde mig på egentligen därav lät de bli wink

89 Inlägg
7 juni 2011
snygga bilder men tyvärr är bilen kraftigt underexponerad.
finns flera olika sätt att lösa det. billigaste och troligten det enklaste är flera exponeringar. som sedan läggas samman i flera olika lager i photoshop, det kommer bli många lagermasker.

alternativ 2 är att ställa ut en blixtar på lämpliga ställen. men det går åt många blixtar om du kör med vanliga kamerablixtar.
rekomenderar studioblixtar med stora softboxar alt stora paraplyer.

Fotograf
440 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
micke bl skrev:
snygga bilder men tyvärr är bilen kraftigt underexponerad.
finns flera olika sätt att lösa det. billigaste och troligten det enklaste är flera exponeringar. som sedan läggas samman i flera olika lager i photoshop, det kommer bli många lagermasker.

alternativ 2 är att ställa ut en blixtar på lämpliga ställen. men det går åt många blixtar om du kör med vanliga kamerablixtar.
rekomenderar studioblixtar med stora softboxar alt stora paraplyer.

Så nu har jag fixat om bilderna lite, tur man sparade psd filena för detta.
Jag använder minst 5-6 lager utan justeringslager räknat då sen ca 2år tillbaka. Orsaken till att jag gjort bilen så mörk är för ägarn e kräsen med att inte ha en orange å andra kuliga nyanser, det är en mörkröd bil.
Å innan jag merga bara bilen så var den i 6 lager med blixten placerat på flera ställen.
Jo skulle vilja ha en strobe men kostar allt för mycket sad me batterisats till

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
8 juni 2011
nightstalker skrev:
2002tii skrev:

Beror på vilken skärm man sitter på, här ser det bra ut å smälta in me skogens exponering, redigerad mot svart mörkt rum, på flickr ser den oxå ljus ut. Jo har oflyt att bara fotat mörka/röda bilar, vrf gillar folk dessa tongue
Tyckte de var rätt sent runt 19 på kvällen klart högt då me, får skylla på de skulle grilla. Bidde lite sent annars.
Bilen är oftast mergad me 5 bilder, front h, front v, fälgarna, sida, nån mer om behövdes, skulle bara vart en mörk klump annars big_smile
http://www.flickr.com/photos/nicklasfot … /lightbox/

Grejen med rött är om man får den underexponerad och försöker att lyfta den till rätt exponering då blir det inte bra hur man än gör.Det röda ser bara konstigt ut.
Man ser på din bild att du har använt någon form av brusredusering och det väldigt mycket med.Bilen är helt utsmetad.
Tror inte att du kan få några vettiga bilder av dom här hur du än försöker tyvär.Fotade du i raw?Då har du ju möjlighet att lyfta ungefär en exponering innan det ser konstigt ut men det blir sällan eller aldrig bra på rött.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

Fotograf
440 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Grejen med rött är om man får den underexponerad och försöker att lyfta den till rätt exponering då blir det inte bra hur man än gör.Det röda ser bara konstigt ut.
Man ser på din bild att du har använt någon form av brusredusering och det väldigt mycket med.Bilen är helt utsmetad.
Tror inte att du kan få några vettiga bilder av dom här hur du än försöker tyvär.Fotade du i raw?Då har du ju möjlighet att lyfta ungefär en exponering innan det ser konstigt ut men det blir sällan eller aldrig bra på rött.

Den är egentligen mycket ljusare när jag satt ihop blixtbilderna men färgen blir ju då inte röd, utan nästan orange, pillat i selective colors för att få den rödare och då blir den ju allmänt mörkare men inte som underexponerad, visas bilden på tvn som är kopplad till datorn ser bilen riktigt orange ut å mycket ljusare än vanligt, samt fler skärmar jag kollat på med denna editing ser ljusare ut än min skärm xD  Aldrig använt brusredusering nånsin, inte ens orkat kolla upp det smile Fotar alltid i raw tongue
Skall kolla över den igen men bilen ser nästan lika bra exponerad ut röd som emmets senaste ferrari? var det va, på denna skärmen då.

Fotograf
78 Inlägg
8 juni 2011
jagarbosse skrev:

Fast precis tvärtom då. smile Kollar du hur ett histogram är uppbyggt så finns det ofantligt många mer nyanser av högdagrar än lågdagrar, därför så är det generellt bättre att överexponera (utan att fräta ut) än att underexponera en bild.

Fotograf
440 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
xstudio-creations skrev:
Tycker du har valt ett svårt ställe att fotografera på, blir rätt kraftiga skuggor mitt på dagen med.
För "point and shoot" bilder spelar det väl inte så stor roll, men visar man upp dom och vill ha kritik så är det ju rätt viktigt.

Tycker du borde fått klart mycket bättre ljus då du använde blixt, även utan blixt skulle det blivit bättre.
Jag hade valt ett bättre och lättare ställe att fota på, tex nått gråaktigt industriområde.
Lättare att få till dem med blixar med.

Själv händer det att jag ta flera expo och sedan maska ihop dem,
väldigt sällan hela bilden har en perfekt exponering rakt över.

Bild 2 är väl annars rätt ok smile

Jo insett att det var rätt höga odds på att få´t bra, hade inte så mö tid så vi tog bara ett varv i närheten, annars hade jag velat lite dassigare miljö men för långt på den tiden smile
Fick även ett tips ang blixtfotningen som jag helt hade ignorerat å testade igår, missen jag gjort hela tiden utan testa var att jag alltid har iso100, testa iso200 å det blev mycket bättre ljus på samma slutare. Dum å  enveten man kan vara ibland att stå sig fast vid principer, missar ju sånt man redan vet om ^^
Jo 2an blev la egentligen den bästa å gillar den oxå big_smile Bara öva som gäller för bättre resultat å inge rööda bilar då big_smile

4 767 Inlägg
9 juni 2011
Får flika in att det va en ruskigt snygg bil den där wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök