2965
Sök

Falskt handikappkort/ bilen bortbogserad, straffpåföljder?

716 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
En polare tillverka eget handikappkort väldigt uppenbart att den var falsk. Han fick sin bil bortbogserad till en uppställningsplats efter att han parkera på handikappruta å använt kortet. Vad är påföljderna?

Han ringde bolaget som forsla bort bilen och dom sa att de kostar 900kr plus 40kr per dag som den står där. Boten för felparkeringen kommer väl senare?

Men är det något straffbart att göra så? Vilka blir påföljderna?

1 484 Inlägg
7 juni 2011
Ren idioti. Skulle du tycka det var roligt om du själv var handikappad o inte klarade av att gå långt, så står någon annan, med FALSK lapp, i parkeringsrutan?!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Forummoderator
26 342 Inlägg
7 juni 2011
Jag undrar hellre varför du umgås med såna idioter?
Inget illa menat..har en del lustiga vänner själv - eller haft - men hur kommer man ens tanken på att förfalska ett handikappstillstånd?
Bara för att få parkera så nära som möjligt?

Jisses.

Till topic: tror han hade märkt om han skulle få några påföljder faktiskt. Och följder fick han ju som sagt, i form utav bötesbelopp.
Senast redigerat av AirOne (7 juni 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

716 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Haha nu va ju det inte frågorna. Fine han får skylla sig själv men vilka straff väntar?

Forummoderator
26 342 Inlägg
7 juni 2011
Krist skrev:
Haha nu va ju det inte frågorna. Fine han får skylla sig själv men vilka straff väntar?

Han kan få komma hit så får han pisk på skinkorna..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 883 Inlägg
7 juni 2011
Han lär även åka på missbruk av urkund för att ha tillverkat kortet.
eftersom kortet inte går att köpa så kommer han sanorligt att åka på brukande av falsk urkund.

Det här är i högsta grad straffbart och inget som lär gå obemärkt förbi räkna med höga böter eller till och med fängelse.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

716 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Han har ju inte använt någons indentitet, namnet e påhittat och kortet på baksidan e en väldigt suddig bild på en människa vars kön inte kan kollas upp via bilden. Så nyttjande av urkund är det väl inte?

8 883 Inlägg
7 juni 2011
Krist skrev:
Han har ju inte använt någons indentitet, namnet e påhittat och kortet på baksidan e en väldigt suddig bild på en människa vars kön inte kan kollas upp via bilden. Så nyttjande av urkund är det väl inte?

Påhittat namn eller inte och suddig bild hjälper föga i det här fallet då det är avsikten som räknas.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

104 Inlägg
7 juni 2011
Haha vilken skön lirare. Att ens komma på tanken.

716 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Jahapp haha får väl hoppas på det bästa när vi hämtar den imorgon han e måttligt skakis kan tillläggas :-P

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 juni 2011
Hamilton skrev:
Han lär även åka på missbruk av urkund för att ha tillverkat kortet.
eftersom kortet inte går att köpa så kommer han sanorligt att åka på brukande av falsk urkund.

Det här är i högsta grad straffbart och inget som lär gå obemärkt förbi räkna med höga böter eller till och med fängelse.

Mvh
Hamilton

Tror nog det är rätt lugnt. För det första skulle det ligga helt och hållet på polisens bord och tveksam att en lapplisa kommer göra ett ärende av det hela.

Sen finns det väl inget som bevisar vem som gjort kortet, när det hamnade där och vem som parkerade bilen.

Men hur som helst så ska personen i fråga ge fan i att parkera fel på bekostnad av handikappade människor!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
7 juni 2011
Är själv rullstolsburen och har ett ÄKTA parkeringstillstånd smile.. Det som kan hända är att han troligtvis åker dit på urkundsförfalskning vilket kan leda till dryga böter eller till och med fängelse upp till 6 månader. Spelar nog ingen roll vilken som har tillverkat kortet utan vilken som nyttjar det..

Hellre Nürburgring än vigselring

5 198 Inlägg
7 juni 2011
enda bot som går till bilägaren är parkeringsbot,, allt annat är föraransvar.

772 Inlägg
7 juni 2011
Här är vad en tidning skrivit om handikappkort.

Ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade är inte kopplat till en bil utan till en person. Det spelar ingen roll vem som kör och parkerar, så länge den som har tillståndet är med i bilen.

Att ändra datum eller andra uppgifter på ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan innebära urkundsförfalskning. Det är ett brott, men de kommuner Realtid.se talat med har inte polisanmält sådana fall.
Kommunen kan dra in ett tillstånd som någon missbrukat. Parkeringvakterna kan kontrollera ett tillstånd och kan utfärda böter om det inte är giltigt.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 juni 2011
Har killen med kortet blanka skor, flottigt hår och pullover? Skämt åsido, jag blir lite trött på människor som parkerar hur fan som helst. En del tycker ju inte att handikapprutan är nära nog så dom står ända in i dörren på affären...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 062 Inlägg
7 juni 2011
Såg senast igår en individ körandes i sin nya BMW cab inne på Djurgården, som gick till och från en kiosk utan problem, med en sån dekal i framrutan.
Dem som håller på såhär skall utan tvekan åka dit hårt! MEN Sverige är ju som bekant landed du kan göra vad du vill i för ingen bryr sig och det blir inga straff, om du inte kör 10km för fort på motorvägen kl.0200 på natten wink

"You Go, we go!"

5 111 Inlägg
7 juni 2011
TLO skrev:
Såg senast igår en individ körandes i sin nya BMW cab inne på Djurgården, som gick till och från en kiosk utan problem, med en sån dekal i framrutan.

Det där säger absolut ingenting. Du får ursäkta om jag freakar ut lite nu, men min styvmor är ganska allvarligt skadad efter en svår trafikolycka och går runt med konstant värk, det finns väl ingenting som är som det ska i den kroppen längre om man säger det som så, och giltigt handikapptillstånd har hon, och därmed full rätt att utnyttja det.

Men visst, man kan ju få intrycket att hon någorlunda går som folk och så, och hon har på grund av fjädringskomforten kört Mercedes av större modeller de senaste åren då det frestar på för mycket att åka i små studsbollar till bilar för hennes del. Detta har gjort att hon fått bråka en hel del med parkeringsvakter som trots giltigt tillstånd lappat hennes bil. En gång var kommentaren till och med "jag tror då knappast du är handikappad, det ser då inte ut så, och inte skulle du ha en sån här bil om du var det". roll

Vissa krämpor är lite mindre synliga än andra men bara för att det är en rullstol på skylten så innebär det inte att man måste sitta i en sådan för att få parkera där.

Visst kan man med så mycket annat diskutera om det är rätt personer som får tillståndet alltid - men den som har det har självklart rätt att utnyttja det, och jag tror den som utfärdat det har betydligt bättre koll än den som står och glor och gissar. roll

Hade du reagerat likadant om killen du såg åkt runt i en Golf från 1984? Med tanke på att du var tvungen nämna att det var en ny BMW cab tänker jag.

Du får ursäkta om jag freakar ut lite, och jag kan ha missförstått dig, men hoppas du samtidigt har lite förståelse för min reaktion... roll

679 Inlägg
7 juni 2011
Volvo544special65 skrev:
TLO skrev:

Det där säger absolut ingenting. Du får ursäkta om jag freakar ut lite nu, men min styvmor är ganska allvarligt skadad efter en svår trafikolycka och går runt med konstant värk, det finns väl ingenting som är som det ska i den kroppen längre om man säger det som så, och giltigt handikapptillstånd har hon, och därmed full rätt att utnyttja det.

Men visst, man kan ju få intrycket att hon någorlunda går som folk och så, och hon har på grund av fjädringskomforten kört Mercedes av större modeller de senaste åren då det frestar på för mycket att åka i små studsbollar till bilar för hennes del. Detta har gjort att hon fått bråka en hel del med parkeringsvakter som trots giltigt tillstånd lappat hennes bil. En gång var kommentaren till och med "jag tror då knappast du är handikappad, det ser då inte ut så, och inte skulle du ha en sån här bil om du var det". roll

Vissa krämpor är lite mindre synliga än andra men bara för att det är en rullstol på skylten så innebär det inte att man måste sitta i en sådan för att få parkera där.

Visst kan man med så mycket annat diskutera om det är rätt personer som får tillståndet alltid - men den som har det har självklart rätt att utnyttja det, och jag tror den som utfärdat det har betydligt bättre koll än den som står och glor och gissar. roll

Hade du reagerat likadant om killen du såg åkt runt i en Golf från 1984? Med tanke på att du var tvungen nämna att det var en ny BMW cab tänker jag.

Du får ursäkta om jag freakar ut lite, och jag kan ha missförstått dig, men hoppas du samtidigt har lite förståelse för min reaktion... roll

Sen finns det la eller har iaf funnits personliga handikappsbevis som inte är knuten till just den bilen du kör..
Utan att du kan åka med vem som helst i vilken bil som helst och parkera på en handikapps ruta.

83 Inlägg
7 juni 2011
Det är märkligt att det ALLTID handlar om en "polare" eller någon på jobbet etc i dom här trådarna.... Är det möjligen så att alla som klantar sig och plötsligt upptäcker att det var ju inte så kul att fuska för man kan åka fast ber en kompis att ställa en fråga på Garaget vad som händer nu? Eller? smile

5 198 Inlägg
7 juni 2011
Alfzone skrev:
Volvo544special65 skrev:
TLO skrev:

Sen finns det la eller har iaf funnits personliga handikappsbevis som inte är knuten till just den bilen du kör..
Utan att du kan åka med vem som helst i vilken bil som helst och parkera på en handikapps ruta.

Dom är inte knutna till ETT fordon utan de är knutna till individen.

Sök