2626
Sök

Köpråd: R33 GTR/GTST, R34 GTT, CLK 430, Honda S2000 - Hur är driftsäkerheten?

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#41
Har nu hittat en riktigt fin R34 GT-T jag är intresserad av. Enligt säljaren är följande saker gjorda:
Blitz Air Filter
Blitz ssvq BOV
HKS Downpipe
De-cat
Blitz Nur Spec Cat Back
Japspeed Front Mount Intercooler
Nismo 3 Paddle Clutch (just fitted)
Ultra Speed meter
Tomei 2 way diff

Kamrem bytt för 480 mil sedan och tydligen ingen rost. Blev väldigt intresserad av den bilen, med tanke på att försäkringen var löjligt låg och skicket väldigt bra.

Provkörde dessutom CLK 430 idag igen och blev betydligt mer imponerad. Aktiverade sport-läget och växlade "manumatic" och fick nästan samma tryck som i min tidigare bil, fast med cab och ett mullrande V8-soundtrack. Blev dock avskräckt när jag hittade den här sidan: http://www.mercedes-benz-usa.com/clk_class.php?page=1 , där det nästan är 3 fulla sidor med missnöjda ägare som talar om samma problem. Förstår inte hur Teknikens värld kunde ge modellen (208) fantastisk kritik i sitt begagnattest 2009 om det finns så många problem?

Trim är inte så himla relevant för min del när jag letar bil. Jag vill gärna ha en bil jag är nöjd med som den är, precis som jag var med Fiaten. Ändrar jag någonting så skulle det vara det sedvanliga med förbättrat luftflöde, men inte mer. Det viktigaste är att slitdelarna är hyfsat billiga (raka motsatsen mot t.ex. en E36 M3 eller 350z), lätta att byta och att bilen håller bra. Det känns dock som att jag upprepar mig nu. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#42
Låter bra, hur mycket har R34an rullat?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#43
1EVOXIN1 skrev:
Låter bra, hur mycket har R34an rullat?
Osäker på den exakta siffran ännu, då jag blandar ihop ett flertal olika bilar. Tror det var runt 8000 mil, utöver den R34 jag nämner i rubriken så har jag bara kollat på bilar under 10 000 mil.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#44
Masquerade skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Låter bra, hur mycket har R34an rullat?
Osäker på den exakta siffran ännu, då jag blandar ihop ett flertal olika bilar. Tror det var runt 8000 mil, utöver den R34 jag nämner i rubriken så har jag bara kollat på bilar under 10 000 mil.
Bra! Var finns bilen? ett Hellaflush project kanske? big_smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#45
1EVOXIN1 skrev:
Masquerade skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Låter bra, hur mycket har R34an rullat?
Osäker på den exakta siffran ännu, då jag blandar ihop ett flertal olika bilar. Tror det var runt 8000 mil, utöver den R34 jag nämner i rubriken så har jag bara kollat på bilar under 10 000 mil.
Bra! Var finns bilen? ett Hellaflush project kanske? big_smile
Bilen står i Irland just nu, köper jag den så är det import som gäller (har kollat upp alla kostnader som tillkommer). Har dock ingen aning om vad Hellaflush är. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#46
Masquerade skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Masquerade skrev:

Osäker på den exakta siffran ännu, då jag blandar ihop ett flertal olika bilar. Tror det var runt 8000 mil, utöver den R34 jag nämner i rubriken så har jag bara kollat på bilar under 10 000 mil.
Bra! Var finns bilen? ett Hellaflush project kanske? big_smile
Bilen står i Irland just nu, köper jag den så är det import som gäller (har kollat upp alla kostnader som tillkommer). Har dock ingen aning om vad Hellaflush är. tongue
Haha, det är ovanligt att man gör det med R34or men det finns ett fåtal i Japan, vore ovanligt med Hellaflush/Driftstuk på en R34 GTT

Bort med vingen sen så fixar man hjulinställningen.

http://forumbilder.se/thumbs/f1201192603PM8c73.jpg

(Klicka på bilden)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#47
1EVOXIN1 skrev:
Masquerade skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Bra! Var finns bilen? ett Hellaflush project kanske? big_smile
Bilen står i Irland just nu, köper jag den så är det import som gäller (har kollat upp alla kostnader som tillkommer). Har dock ingen aning om vad Hellaflush är. tongue
Haha, det är ovanligt att man gör det med R34or men det finns ett fåtal i Japan, vore ovanligt med Hellaflush/Driftstuk på en R34 GTT

Bort med vingen sen så fixar man hjulinställningen.

http://forumbilder.se/thumbs/f1201192603PM8c73.jpg

(Klicka på bilden)
Hehe, nog skulle det vara ovanligt allt. Fårgan är hur praktiskt det är när all väg åt alla håll från mitt tillhåll består av vägarbeten, grus och decimeterdjupa hål. wink

Livet är för kort för att äga Volvo.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#48
Masquerade skrev:
Hehe, nog skulle det vara ovanligt allt. Fårgan är hur praktiskt det är när all väg åt alla håll från mitt tillhåll består av vägarbeten, grus och decimeterdjupa hål. wink
Jag skulle säga inte alls, kommer att vara nog jobbigt att köra med originalhöjden på bilen då.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

7 120 Inlägg
8 juni 2011
#49
Rinnegan skrev:
Går att få A-body jänkare att gå äckligt bra i kurvor dessutom, jag skulle hellre satsa på en jänkare isåfall.
Det är alltid prat om hur enkelt och billigt det är att få dessa gamla bilar att gå "äckligt bra" på bana men man ser aldrig någon, varför? smile

Jag skulle tycka det var sjukt mycket ballare med någon gammal camaro(till ex.) byggd för bana/gata än alla dessa gung-bilar med en stor kompressor och slicks.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#50
Vem väljer en tung jänkare som banbil när det finns Evo, Supra och Skyline GTR?

Vilken tror ni får bäst tid på banan? En Time Attack R34 GTR med single turbo och 750hk eller en A-Body jänkare med sug V8 och 600hk?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#51
Aerodynamik skrev:
Det är alltid prat om hur enkelt och billigt det är att få dessa gamla bilar att gå "äckligt bra" på bana men man ser aldrig någon, varför? smile

Jag skulle tycka det var sjukt mycket ballare med någon gammal camaro(till ex.) byggd för bana/gata än alla dessa gung-bilar med en stor kompressor och slicks.
Världen är inte begränsad bara till Sverige. Det där är dessutom som att säga att det sägs att japanare går fort, men man ser det aldrig, varför? smile

http://www.detroitspeed.com/images/speednews/motorstate2010/motorstate2010-main.jpg

http://ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/Mike%20Garrett/Nashville/orangecamaro.jpg

http://ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/Mike%20Garrett/01May/Goodguys/ac6.jpg

http://www.chevyhardcore.com/wp-content/blogs.dir/28/files/2011/05/b.jpg


http://image.automotive.com/f/features/camaro/sucp_1004_speed_tech_1969_chevy_camaro_ss396/26942804+pheader/sucp_1004_09+1969_chevy_camaro_ss+autocross.jpg

http://ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/Mike%20Garrett/01May/weekend/pre5.jpg

http://image.carcraft.com/f/eventcoverage/car_shows/ccrp_1008_2010_run_to_the_coast_pro_touring_shootout/29797243+pheader_460x1000/ccrp_1008_01_o+pro_touring_camaro+at_the_run_to_the_coast_event.jpg

http://www.myrideisme.com/Blog/wp-content/uploads/2009/05/dsc_6112.jpg

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

7 120 Inlägg
8 juni 2011
#52
1EVOXIN1 skrev:
Vem väljer en tung jänkare som banbil när det finns Evo, Supra och Skyline GTR?

Vilken tror ni får bäst tid på banan? En Time Attack R34 GTR med single turbo och 750hk eller en A-Body jänkare med sug V8 och 600hk?
Asså det där är ju så luddigt, omöjligt att säga något. Dessutom är väl inte direkt Supra något man tar ut på banan och är så kaxig med om den inte är lite modifierad tongue

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#53
Tror fortfarande att en Time Attack Skyline går bättre även om jag gillar de bilder du la upp!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#54
1EVOXIN1 skrev:
Vem väljer en tung jänkare som banbil när det finns Evo, Supra och Skyline GTR?

Vilken tror ni får bäst tid på banan? En Time Attack R34 GTR med single turbo och 750hk eller en A-Body jänkare med sug V8 och 600hk?
Ursäkta men, tung jänkare?

Vad går du efter?

1966 Mustang Fastback, 1202kilo.
1965 Chevrolet Chevelle, 1405kilo.
1968 Chevrolet Camaro, 1308kilo.

Bara ett par exempel. Sen så är sugmotorer i överlag bättre än singelturbo när det gäller bankörning pga bättre powerband helt enkelt.

Notera att detta är även originalvikt, byt ut huv, framskärmar, tak, bagage och dörrar till kolfiber som de så ofta gör med japanare så är det en "bit" under 1202kilo för en Mustang t.ex. Jag förstår att alla är skeptiska, men hur ofta håller ni på med äldre jänkare?
Senast redigerat av Rinnegan (8 juni 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#55
Aerodynamik skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Vem väljer en tung jänkare som banbil när det finns Evo, Supra och Skyline GTR?

Vilken tror ni får bäst tid på banan? En Time Attack R34 GTR med single turbo och 750hk eller en A-Body jänkare med sug V8 och 600hk?
Asså det där är ju så luddigt, omöjligt att säga något. Dessutom är väl inte direkt Supra något man tar ut på banan och är så kaxig med om den inte är lite modifierad tongue
Tänkte också på det med Supran men skrev det iaf för att MajoR/Phantom Supran går riktigt bra på bana tongue
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (8 juni 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#56
Snälla, undvik att gå in på en japs vs jänk-diskussion.

Livet är för kort för att äga Volvo.

7 120 Inlägg
8 juni 2011
#57
Rinnegan skrev:
Världen är inte begränsad bara till Sverige. Det där är dessutom som att säga att det sägs att japanare går fort, men man ser det aldrig, varför? smile
Jovisst, det fanns visst ett par i USA. Men här i Sverige är det ju inte alls många, om det är så lätt och billigt så tycker iaf jag att någon borde göra det, varför satsar inte du på det lite istället? Blir det inte rätt långtråkigt att bara åka rakt fram, med automat dessutom hmm

Påstod aldrig att jänkare skulle vara slöa på något sätt, och jag tycker det finns gott om japanare som går rätt bra i de flesta städer i vårt land smile


Edit: lägger ner detta nu på TS begäran smile
Senast redigerat av Aerodynamik (8 juni 2011)

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#58
Masquerade skrev:
Snälla, undvik att gå in på en japs vs jänk-diskussion.
Självklart!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#59
Aerodynamik skrev:
Rinnegan skrev:
Världen är inte begränsad bara till Sverige. Det där är dessutom som att säga att det sägs att japanare går fort, men man ser det aldrig, varför? smile
Jovisst, det fanns visst ett par i USA. Men här i Sverige är det ju inte alls många, om det är så lätt och billigt så tycker iaf jag att någon borde göra det, varför satsar inte du på det lite istället? Blir det inte rätt långtråkigt att bara åka rakt fram, med automat dessutom hmm

Påstod aldrig att jänkare skulle vara slöa på något sätt, och jag tycker det finns gott om japanare som går rätt bra i de flesta städer i vårt land smile
Därför min bil används aldrig förutom att cruisa eller att köra race, och då man kör race, hur ofta involverar det en kurva förutom på bana?
Sen så ser jag dessutom inget nöje i kurvor, blir inte ens måttligt underhållen, så då är det väl nästan naturligt att jag inte skulle göra min Buick till en autocross bil?


EDIT- Men fan, hann alla skriva nu innan jag tryckte enter. Givetvis lägger jag ner på trådskapares begäran.
Senast redigerat av Rinnegan (8 juni 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
8 juni 2011
#60
Min är till salu för rätt pris wink

Peder DailyFresh


Sök