xlm skrev:
Hej!
Jag undrar om bilfirmor kan prioritera en nybyggd bil att bli byggd snabbare och få den levererad tidigare än utlovat datum?
Har för mig att jag har läst något om detta tidigare någonstans men vet i fasiken var.
Eller om man blivit lovad ett leverans datum och sen ett nytt strax efter och denna gång ett senare datum som exempelvis några månader senare än som först utlovats?
Mvh.
Jobbat som bilförsäljare av nya bilar.
Försäljaren kan göra följande:
- Boka en helt ny bil som först ska byggas. Mycket osäkert lev.datum då. Saab ska via inte prata om...
- Boka en bil som redan är på linan och under byggnation. Lite bättre
- Boka en bil som dtår som "Kommissionsbil" Dvs den står i någon handlares bilhall som visningsex fast handlaren i fråga äger den inte. Vanligt. Har det då varit ett gäng och provsuttit och repat lacken så måste den på omlack först. Osäkert!
Man kan i vissa fall kryssa i "Bråttom" i datorn eller ringa generalagenten och tjata men klent resultat
Nya bilar transporteras på båt och ska köras på och av denna. Sedan gäller det samma för en eller oftast flera biltransporter. Givetvis skadas de! Då är det omlack! Detta är mycket vanligt och många i detta rike åker omkring i helt nya bilar som både varit omlackade eller i värsta fall krockade eller ett stort antal personer redan provsuttit den.
När jag köpte min nya 300C fanns den redan i bilhallen. Det fanns dock ingen demobil (Testbil) inne så säljaren tog helt enkelt ut den nya osålda bilen så jag fick prova! "Kör för helvete lungt nu" var hans ord... Inte så konstigt! Hade det hänt nåt hade han suttit riktigt illa till! Jag har själv gjort likadant nån gång. Inte tillåtet!
Fråga säljaren om bilen ska byggas, är under byggnad eller är en kommissionsbil. Han lär nog undra över dina kunskaper i ämnet...