Ska man sänka en bil samma i fram som bak eller skall fram alltid vara lägre?

MasterCar
8 juni 2011 · 390 Inlägg

Hej!
Jag har en S80 2005. Väghållningen på den är inte den bästa. Tänkte sänka den men vet inte hur mycket jag ska sänka den med.
Vilka av dessa alternativ är bäst att köra på? :

30mm fram och bak?
40mm fram och bak?
Eller 40mm fram och 30mm bak?


Behöver era åsikter...


Mvh Mastercar

shogun
8 juni 2011 · 2 117 Inlägg

Ska du göra det seriöst så är det våg under vardera hjulet som gäller.
För styling så är det tycke och smak.
Kör 40mm runtom.
Eller varför inte coilovers och testa dig fram. 100mm kan bli jättebra om det inte skrapar i för mycket.
Fast vid så kraftig sänkning lär du inte kunna justera hjulvinklarna utan extra åtgärder.

Senast redigerat av shogun (8 juni 2011)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Jonas_Kapli Glidare
8 juni 2011 · 18 Inlägg

eftersom du letar väghållning ska du nog faktiskt kika på paket som är gjorda för bil. Det är en tung rackare det där. Men en god sänking av bilen kommer se snyggt ut med. Coilovers och väga bilen är nog det bästa skulle jag rent generellt säga. Men du kan ju alltid kolla med andra som kört S80. Brossan körde sin 09 40/30mm om jag inte minns. Den funkade bra med 19". Men väghållning. Nja, det är en tung best.

Jonas_Kapli Glidare
8 juni 2011 · 18 Inlägg

Till huvudfrågan då. Alla bilar, nästan, har motorn fram. Det är mer vikt där. Ett Sportigare ställning av fjädrar och dämpare ger en hård front. Men du måste ha balans mellan fram och bak hur som helst. Men när man kör så känner man bak mest i komforten på bilen. Och det är superviktigt att ha en balans i bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang