3310
Sök

Bilfärg på båt fungear inge bra... Vad göra?

4 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Jag har för en tid sedan köpt en båt av en person som målat och lackat den med 1K färg och klarlack.
Problemet är nu att solens strålar (tror jag i alla fall) har fått klarlacken att flagna och färgen där under att bli matt, tråkig och missfärgad.

Jag har ändå alltid velat måla om båten, för jag gillar inte färgen, därför har jag testat Interstrip, som är ett färgborttagningsmedel. Det fungerade utmärkt eftersom det var 1K-produkter som använts. Gelcoaten är kvar, precis som utlovat.

Men nu till frågan:
Hur ska jag se till att det inte blir samma sak igen om några år, med flagnande lack och pissig finish?
Vilken färg ska jag använda? 1K el 2K?
Klarlack eller inte klarlack?

Då det är en gammal amerikansk "muskelbåt" som kommer renoveras så vill jag även få dit något konstnärligt på sidorna akteröver, vilket innebär att ett proffs måste anlitas (i alla fall för just den delen). Hur resonerar proffslackerare när de ställs inför ett sånt här dilemma? Det kanske inte ens är ett dilemma för dem? Vad vill de ha för förutsättningar? Om jag gör nåt själv så är det ju bra om proffset inte måste göra om jobbet för att jag använde fel produkter, eller gjorde nåt på fel sätt...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 juni 2011
du vet att detta är ett bilforum va ???
ett båt forum hade vart bättre för dig

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 498 Inlägg
9 juni 2011
Här är en fin tråd om biltemas topcote 2k lack som funkar fint tydligen och är för marint bruk.

http://skogenracing.editboard.com/t6913 … ht=biltema

4 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
Turboforssen:
Varför skriver jag på ett bilforum?
Därför att det är på bilforumen kunskapen om sprutmålning finns. Har ni någonsin hört talas om ett båtforum där man diskuterar målning på ett seriöst sett utan att bil hänvisad till roller och planstrykare?
Sen undrar ju jag vad det är för skillnad på att måla på en glasfiberkaross och ett galsfiberskrov... Plast som plast och det ska överleva solens strålar... Tack för ett konstruktivt svar, turboforssen.

Ascona-tic:
Tack för ett bra tips! Ska söka vidare där...
(Och det bästa av allt är att det handlar om båtfärg på en bil... hihihi...)

Sök