3748
Sök

Knakar i framvagn vid sväng (s60 -01)

467 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Hej.

bilen har börjat knaka när man står still eller kör sakta och svänger.
Det låter som knaket från en gammal dörr typ. Det är inte vid fullt rattutslag utan hela tiden när man vrider på ratten.
Svårt o lokalisera vart det sitter exakt, men in framför ratten någonstans på vänstra sidan låter det som.

Någon som har en aning?

Mvh Johan
Senast redigerat av Hoffmeister2 (11 juni 2011)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

killercow
11 juni 2011
drivknuten är väl det troligaste

Möller mekaniker
141 Inlägg
11 juni 2011
Det är rättså vanlig på volvo att fjäderbenslagringen blir dålig. De märkar man oftast när man står still och svänger precis som du skrev.

MvH Sjöman

467 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Ok.

Påverkas den när man svänger.. kanske den gör.

Finns inget annat det kan vara? Nåt på rattstången typ?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

925 Inlägg
11 juni 2011
Bakom ratten`? eller utanför bilen?

Feel The Difference

1 867 Inlägg
11 juni 2011
Det lär vara fjäderbenslagringensom sagt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

467 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Legwind.

Det hörs typ bakom ratten, fast in bakom en bit.

En annan kille jag prata med sa något om nån plastgrej som behövde smörjas på rattstången....

Smålänning
7 887 Inlägg
11 juni 2011
Knakstagen, eller krängningshämmarstagen som det så fint heter. Sjuka på nästan alla bilar som har kulleder i dom, att det knakar och har sig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

925 Inlägg
13 juni 2011
kan vara plastbiten vid klockspringen som kanske måste smörjas:)

Feel The Difference

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 juni 2011
Testa att gunga framvagnen för hand så hör du enkelt vilken sida och oftast brukar det höras om ljudet kommer från fjäderbenslagringen genom att fjädern ger ifrån sig ett typiskt "doing"-ljud, hehe big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Elektriker
718 Inlägg
13 juni 2011
Drivknuten är det nog itne då det ju är då du står still?

Som skrivet så öppna huven å gunga bilen upp å ner som en tok så hör du kanske:)

Saaben min knackade ungefär som du säger, trodde de va lagringen, men visade sig vara muttern som håller dämparen som gängat upp sig en bit=)

Men när du säger att de låter som det är i ratten så tycker jag mig vara rätt säker att det finns en tråd där de va några som hade det problemet, å jag har för mig de va nån volvo som hade det, tydligen rätt vanligt?
Testa sök på knakar i ratten eller nått liknande:)

Som att kasta vatten i sjön.

Of World
3 371 Inlägg
13 juni 2011
En polares bil håller på samma fast det är en Saab, det är bussning,länkarm fram ! så kan va de?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

467 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Tror fan det sitter i rattstången, haha.. aldrig haft nåt liknande ljud i nån annan bil. Tidigare hade jag en 850 där både länkarmar och spindelleder och fjäderbenslagringar pajjat, men inte har det låtit såhär inte...

Plastbit vid klockspringen? Vad är det?

Elektriker
718 Inlägg
15 juni 2011
Hoffmeister2 skrev:
Tror fan det sitter i rattstången, haha.. aldrig haft nåt liknande ljud i nån annan bil. Tidigare hade jag en 850 där både länkarmar och spindelleder och fjäderbenslagringar pajjat, men inte har det låtit såhär inte...

Plastbit vid klockspringen? Vad är det?

Jag är fortfarande till 99% säker på att jag läst nån tråd där iaf två stycken hade nå missljud i ratten!!tongue

Är dock inte jätte vän med sökfunktionen.. så du får söka själv:P

Som att kasta vatten i sjön.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
16 juni 2011
I motorutrymmet 'bakom motorn' där rattstången kommer ut finns det ett kors kolla hur det ser ut.. blir den helt plötsligt tungstyrd ibland?

~Andy~

467 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
Nej aldrig tungstyrd... Ok när jag kör bilen efter att den stått på natten så hörs det inget. Det e precis som att det kommer efterhand när man kört bilen en stund... Alltså, det låter sällan direkt när man börjar köra..

Märkligt som faeen

Sök