Antagligen en kombination av lathet/bekvämlighet och ett trängande behov av att använda bilen. Dock finns det väl inte någon som jobbar precis varje dag i en hel månad och därför inte har möjlighet att rota i bilen ett par dagar eller låna/hyra en bil när den åker in på verkstaden.
De vill väl köpa sig tid att fixa bilen tills nästa år, men med risk för att verka dryg, personer som resonerar på det sättet är enligt min erfarenhet i allmänhet sådana personer som inte kommer att ha fixat det tills nästa år heller. De har helt enkelt "aldrig någon tid" (inte lust). Brukar vara samma sorts människor som har en massa halvfärdiga renoveringsprojekt hemma i huset.
Gällande ABS-lampan är jag lite kluven. Bilens bromsar fungerar ju faktiskt utan ABS, och när det gäller 80 och 90-talare finns ju ofta modellen även utan ABS. Det känns ju lite konstigt att min granne med en saab 9000 utan ABS får köra oantastat medan jag med ABS måste hålla den fungerande för att inte få körförbud, även om min bil bromsar precis lika bra som grannens om jag är utan ABS.
Men ABS-system har räddat mig några gånger och gjort tillbud av potentiella mindre olyckor, senast i vintras. Ibland blir man överraskad, och då är det bra att ha. Själv har jag naturligtvis inte en suck att bromsa lika optimalt hårt på isunderlag som ett ABS-system utan får en längre bromssträcka utan ABS: Dessutom kan jag styra undan.
Mitt intryck är att många på Garaget är sura på besiktningen eftersom de inte får köra runt med 500 hk i sin 940 eller ha en osthyvel på luckan på sim Mitsu. Vissa saker är lite smått löjliga. JAg vet folk som kuggat besiktningen på vassa kanter på bakskärmarna (rost). Man får ju inte skada fotgängare i onödan om man kör på dom. Fan, kommer en fotgängare under bilen ända bak till bakskärmarna är ett par skärsår dennes minsta problem