2724
Sök

Varför fuska med bes?

4 637 Inlägg
11 juni 2011
#21
killercow skrev:
Dyker upp lite trådar titt som tätt om folk som vill ha tips på hur man tar sig igenom bes med olika typer av fel.

Vanligaste brukar va att abs-lampan lyser. Men har även läst trådar om andra fel som man vill ha tips på hur man kommer undan utan anmärkning.

Varför vill man köra runt med fel på bilen å genom bilprovningen? Varför inte åtgärda felen å sen använda/bes bilen?

Jag håller med. Bilprovningen går för övrigt bara igenom sådant som kan påverka säkerheten och miljön. Anmärker de på sådant de inte ska bry sig om kan man överklaga.

Dessutom borde dessa trådar låsas då det enligt Garagets regler inte är tillåtet att uppmuntra till brott på detta forum.

1 938 Inlägg
11 juni 2011
#22
Haha dedär har ju inte jag skrivit ens. tongue

killercow
11 juni 2011
Trådstartare
#23
Glesmark skrev:
Haha dedär har ju inte jag skrivit ens. tongue

haha blev lite dumt när jag skulle citera inlägget som var citerat innan sorry lol

Muttley
11 juni 2011
Trådstartare
#24
Jag anser Och då menar jag allvar att alla som måste fuska igenom bilarna pga diverse saker. De är riktiga fattiglappar som inte ens borde få framföra sitt fordon, för tänk så dyr skatt och bensin och försäkring är idag.
Har man inte råd att fixa 2or så kan man sälja och gå på den lata linjen att köpa sprillans ny varje gång de är dags för besiktning. Men de har väl inte fattiglapparna råd med.
Varje gång jag besiktar och kontrollanten kanske missar något så påpekar jag hans jobb om han inte igentligen borde sätta anmärkning för jag irriterar mig på folk som inte kan sitt jobb.

Anledning är med att jag påpekar dem är att de lät en kompis bil komma igenom med plåt mot plåt på bakbromsar och jag fick en 2a på ett bromsok vars handbroms inte fungera. Jag undrar vilket som var värst.

killercow
11 juni 2011
Trådstartare
#25
Jag är lite så att ja är skit nervös innan bes ifall dom skulle hitta nått dyrt fel jag inte märkt av samtidigt som jag ser fram emot att få reda på fel som jag inte själv märker som kan vara farliga.

Men alltid en lättnad när det är klart å ett år till nästa gång

2 656 Inlägg
11 juni 2011
#26
att fuska sig igenom bes ttjänar man inget på det är bara ren idioti


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 juni 2011
#27
killercow skrev:
bryr sig coola gangsters om å bes sina bilar. kan dom inte skrämma bes.mannen istället för att ta bort toningen eller köra in på bes med rutorna nere wink

Ärligt talat hade ja jobbat på bes å nån ungdom kom in med båda rutorna nere så hade iallafall jag fattat varför dom var nere

Frågan du bör ställa dig är istället: Har min dase råd att inte tona framrutorna? Läs denna sammanfattade studie från PubMed:

Biol Chem. 2010 October 1; 285(40): 30759–30766.

Vaginal secretion in adolescent women visually exposed to a Volvo 740 with light appearence enhancing
modifications

John Holmes et al

From the Howard Hughes Medical Institute and the Department of Physiology, University of Wisconsin, Madison, Wisconsin 53706
1 A Howard Hughes Medical Institute Investigator. To whom correspondence should be addressed: 1300 University Ave., 129 Service Memorial Institute, Madison, WI 53706., Tel.: Phone: 608-263-1762; Fax: 608-265-5512; E-mail: chapman@physiology.wisc.edu.
Received April 27, 2010; Revised August 3, 2010

Result:
Our findings conclude that vaginal secretion in 15 healthy adolescent women increased by 45% (+-13%) when visually exposed to a Volvo 740 with tainted driver and passenger windows. We also found that combining the tainted front, rear and back windows with removing the rear muffler or add a so called "Japs-damper" further increased vaginal secretion with 56% (+- 22%) versus a control group visually exposed to 18-year old boys driving the same Volvo 740 in unmodified state.
We did however not see any significant difference in vaginal secretion upon exposure to a Volvo 740 equiped with a 1000 W amplifier and base cabinet playing E-type on 110 db.
We recommend further reasearch to be conducted, expanding the focus to also include the effect of "one-wheel gravel burn outs" and driving with a baseball cap pointing sideways on vaginal secreation in adolescent women.

Articles from The Journal of Biological Chemistry are provided here courtesy of
American Society for Biochemistry and Molecular Biology

Bilen i studien, Fuck Yeah!

http://i34.tinypic.com/2802udf.jpg
Senast redigerat av Andromeda (11 juni 2011)


One Man Clan
4 287 Inlägg
11 juni 2011
#28
Andromeda skrev:
killercow skrev:
bryr sig coola gangsters om å bes sina bilar. kan dom inte skrämma bes.mannen istället för att ta bort toningen eller köra in på bes med rutorna nere wink

Ärligt talat hade ja jobbat på bes å nån ungdom kom in med båda rutorna nere så hade iallafall jag fattat varför dom var nere

Frågan du bör ställa dig är istället: Har min dase råd att inte tona framrutorna? Läs denna sammanfattade studie från PubMed:

Biol Chem. 2010 October 1; 285(40): 30759–30766.

Vaginal secretion in adolescent women visually exposed to a Volvo 740 with light appearence enhancing
modifications

John Holmes et al

From the Howard Hughes Medical Institute and the Department of Physiology, University of Wisconsin, Madison, Wisconsin 53706
1 A Howard Hughes Medical Institute Investigator. To whom correspondence should be addressed: 1300 University Ave., 129 Service Memorial Institute, Madison, WI 53706., Tel.: Phone: 608-263-1762; Fax: 608-265-5512; E-mail: chapman@physiology.wisc.edu.
Received April 27, 2010; Revised August 3, 2010

Result:
Our findings conclude that vaginal secretion in 15 healthy adolescent women increased by 45% (+-13%) when visually exposed to a Volvo 740 with tainted driver and passenger windows. We also found that combining the tainted front, rear and back windows with removing the rear muffler or add a so called "Japs-damper" further increased vaginal secretion with 56% (+- 22%) versus a control group visually exposed to 18-year old boys driving the same Volvo 740 in unmodified state.
We did however not see any significant difference in vaginal secretion upon exposure to a Volvo 740 equiped with a 1000 W amplifier and base cabinet playing E-type on 110 db.
We recommend further reasearch to be conducted, expanding the focus to also include the effect of "one-wheel gravel burn outs" and driving with a baseball cap pointing sideways on vaginal secreation in adolescent women.

Articles from The Journal of Biological Chemistry are provided here courtesy of
American Society for Biochemistry and Molecular Biology

Bilen i studien, Fuck Yeah!

http://i34.tinypic.com/2802udf.jpg

haha den bästa på länge big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
11 juni 2011
#29
killercow skrev:
Jag är lite så att ja är skit nervös innan bes ifall dom skulle hitta nått dyrt fel jag inte märkt av samtidigt som jag ser fram emot att få reda på fel som jag inte själv märker som kan vara farliga.

Men alltid en lättnad när det är klart å ett år till nästa gång

jag oxå..är nervös som f-n

i torsdags fick jag skämmas livet ur mig när besiktningsgubben inser att jag har 3st blanka däck på bilen =/ är verkligen inte roligt att åka in med sånna där fel som man inte ska ha

men köpte bilen kort innan så hade inte riktigt tid att gå igenom bilen och den hade körförbud så jag var tvungen att bes för att kunna köra till garaget med den

men det var ruskigt jobbigt det var faktist mest antal 2:or jag haft när jag bes

3st smile
dock dom mest lättlösta byta fjädrar fram tar högst 2timmar inkl byta 4 hjul

Kör fort så hinner inget hända...

1 271 Inlägg
11 juni 2011
#30
Koop skrev:
Jo det kan stämma som du säger med årsmodellerna. Du vill _inte_ bromsa i en kurva med 50/50 iaf, skitlurigt.

skit kul med 50/50 vänster bromsa FTW

Smålänning
7 883 Inlägg
11 juni 2011
#31
Jag älskar att besikta bilen, man vet aldrig vad dom hittar smile Man tycker man har hyfsad koll, men ofta finns det nått som man missat smile

Ang. ABS-lampan är ju den sällan jättedyr att fixa, en givare eller krans så är trasig bara.
Jag vet inte om jag är ensam, men jag hatar när inte ALLA finesser och ALL utrustning i bilen fungerar som den ska. Och gör den det går bilen igenom smile

Ang. ABS i Saab 900/9000 är det framföraltl OG900 och jämngamla 9000 som det blir stor skillnad på om ABS pajar, då dessa inte riktigt har regelrätt servo, utan även assistans av ABS-pumpen, så går något sönder blir pedalen stenhård, som i bilar utan bromsservo, så man får trycka som en idiot för att få nån bromsverkan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Aldrig nöjd
804 Inlägg
11 juni 2011
#32
Skulle nog säga att det finns ett par skäl att vilja fuska sig genom besiktningen.
1. Man vill ha ett fläckfritt besiktningsprotokoll, vilket höjer andrahandsvärdet på bilen.
2. Man vill kunna ta sin tid att leta upp och åtgärda felet till bästa pris utan att stressa pga besiktningsdatum.

Det sistnämnda förutsätter såklart att felet uppkommer strax innan besiktningen, vilket verkar vara fallet i många av dessa trådar du talar om. Känns liksom onödigt att åka dit på någon liten skitgrej och betala avgiften igen.

För egen del kan jag tycka att man bör avboka besiktningstiden och åtgärda felet istället för att fuska sig igenom den först, men jag kan förstå om man vill få det överstökat.
Senast redigerat av Masquerade (11 juni 2011)

Livet är för kort för att äga Volvo.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
11 juni 2011
#33
Jag resonerar som så, att det som är valfritt att använda, ska inte vara krav från besiktningen att det ska fungera.

Exempel:

Handbroms: Finns det en lag som säger att du måste använda den när du parkerar, eller?
Vindrutetorkare: Finns det någon lag som säger att du MÅSTE använda dem om din ruta blir blöt eller smutsig?
Vindrutespolare: se ovan.
Helljus: Finns det någon lag som säger att du måste använda helljus när du åker på natten?


Motexempel:
Bilbälte: Det finns en lag som säger att du måste använda bilbälte, därför ska det naturligtvis kontrolleras och vara godkänt.


naturligtvis fungerar mitt helljuse, vindrutetorkare och handbroms. men jag använder bara vindrutetorkarna och spolarna. helljuset har jag inte haft på på ett par månader och handbromsen använde jag i vintras när jag sladdade lite big_smile

bara några tankar av mig... jag vet att folk kommer tycka jag är löjlig eller barnslig, i dont give a föök wink


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 juni 2011
#34
SoL skrev:
Jag resonerar som så, att det som är valfritt att använda, ska inte vara krav från besiktningen att det ska fungera.

Exempel:

Handbroms: Finns det en lag som säger att du måste använda den när du parkerar, eller?
Vindrutetorkare: Finns det någon lag som säger att du MÅSTE använda dem om din ruta blir blöt eller smutsig?
Vindrutespolare: se ovan.
Helljus: Finns det någon lag som säger att du måste använda helljus när du åker på natten?


Motexempel:
Bilbälte: Det finns en lag som säger att du måste använda bilbälte, därför ska det naturligtvis kontrolleras och vara godkänt.


naturligtvis fungerar mitt helljuse, vindrutetorkare och handbroms. men jag använder bara vindrutetorkarna och spolarna. helljuset har jag inte haft på på ett par månader och handbromsen använde jag i vintras när jag sladdade lite big_smile

bara några tankar av mig... jag vet att folk kommer tycka jag är löjlig eller barnslig, i dont give a föök wink

Om jag tycker att du är dum då?

Vindrutetorkare behövs definitivt om det är lite sämre väder ute. Om du på fullt allvar menar att du ser bra utan torkare och spolare efter att ha mött en lastbil på landsvägen en saltblöt vinterdag tror jag inte att du har något körkort.

Jag ser i alla fall inte mer än på sin höjd 50 m utan helljus när de tar nermörkt, och i 0 km/h innebär det 2 sek från älgen. 1 sek att reagera och en sekund att få stopp på bilen. Jaja, det är ju självsanerande i alla fall...


killercow
11 juni 2011
Trådstartare
#35
SoL skrev:
Jag resonerar som så, att det som är valfritt att använda, ska inte vara krav från besiktningen att det ska fungera.

Exempel:

Handbroms: Finns det en lag som säger att du måste använda den när du parkerar, eller?
Vindrutetorkare: Finns det någon lag som säger att du MÅSTE använda dem om din ruta blir blöt eller smutsig?
Vindrutespolare: se ovan.
Helljus: Finns det någon lag som säger att du måste använda helljus när du åker på natten?


Motexempel:
Bilbälte: Det finns en lag som säger att du måste använda bilbälte, därför ska det naturligtvis kontrolleras och vara godkänt.


naturligtvis fungerar mitt helljuse, vindrutetorkare och handbroms. men jag använder bara vindrutetorkarna och spolarna. helljuset har jag inte haft på på ett par månader och handbromsen använde jag i vintras när jag sladdade lite big_smile

bara några tankar av mig... jag vet att folk kommer tycka jag är löjlig eller barnslig, i dont give a föök wink

Finns ingen lag på att du måste använda sakerna du skriver om.

MEN det är lag på att dom ska finnas på bilen. Bilprovningen bestämmer inte över lagen. deras jobb är att kontrollera att vi följer dom regler som finns för fordon.

2 656 Inlägg
11 juni 2011
#36
Masquerade skrev:
Skulle nog säga att det finns ett par skäl att vilja fuska sig genom besiktningen.
1. Man vill ha ett fläckfritt besiktningsprotokoll, vilket höjer andrahandsvärdet på bilen.
2. Man vill kunna ta sin tid att leta upp och åtgärda felet till bästa pris utan att stressa pga besiktningsdatum.

Det sistnämnda förutsätter såklart att felet uppkommer strax innan besiktningen, vilket verkar vara fallet i många av dessa trådar du talar om. Känns liksom onödigt att åka dit på någon liten skitgrej och betala avgiften igen.

För egen del kan jag tycka att man bör avboka besiktningstiden och åtgärda felet istället för att fuska sig igenom den först, men jag kan förstå om man vill få det överstökat.

hållerju inte riktigt att man ska fuska sig igenom och köra runt md en bil som är iickegodkänd av sbp/trafikfarli för mn ska hitta lite billigare pris på reservdelarna


killercow
11 juni 2011
Trådstartare
#37
Masquerade skrev:
Skulle nog säga att det finns ett par skäl att vilja fuska sig genom besiktningen.

1. Man vill ha ett fläckfritt besiktningsprotokoll, vilket höjer andrahandsvärdet på bilen.

För att fuska så måste man ju känna till felet. å är man rädd för att andravärdet ska sjunka så fixar man ju felet ordentligt innan. Troligare att andrahandsvärdet blir högre om man lagat felet än att om felet finns men gått igenom.

Masquerade skrev:
2. Man vill kunna ta sin tid att leta upp och åtgärda felet till bästa pris utan att stressa pga besiktningsdatum.

Bästa är ju som du säger att avboka. å fixa. tar inte för många minuter ringa runt å hitta billigaste.
Sen finns det ju dom som väntar med å bes till sista veckan på bes.perioden. vilket enligt mej är rätt korkat.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juni 2011
#38
Jag kan förstå det trängande behovet av att man behöver ha bilen, men man har ju ett antal månader på sig när man får sin besiktningstid. Hellre då besiktiga bilen med ett känt fel och få en tvåa som man sedan åtgärdar när man har tid.

Ekonomin är såklart en stor del. Att få just abs-givare fixat kan kosta 10.000kr på fel bil/fel verkstad vilket är horribla pengar.

Jag personligen skulle föredra en bil där det finns besiktningsprotokoll med nedslag på saker, då vet jag ju att det är fixat. Då pratar vi äldre bil med många mil/många år på nacken. En gammal bil utan några fel är ju mer eller mindre en tickande bomb.
Senast redigerat av caromania (11 juni 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jag kom på att pizza e nytigt
51 Inlägg
11 juni 2011
#39
Jag anser att det är ens skyldighet att kunna kolla hur bilen mår och att hålla den i ordning. Skulle man ha ihjäl någon för att bilen var sunkig och bromsade dåligt eller kassa bussningar så bilen åker av vägen så har man nog rätt bra ångest att man kanske visste om felen eller fusklagat dom.
Att ha bil är att ha ansvar!
Alla funktioner som är på bilen ska fungera

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes

5 111 Inlägg
11 juni 2011
#40
Det finns ingen lag på att man måste använda bromsarna när man är ute och kör bil heller men jag vill fan inte möta någon med dem ur funktion efter vägarna.....



Sök