Någon som kan hjälpa mig tolka denna och även kanske ha en lösning på problemet? Ska tilläggas att lampan för ETS (Electronik throttle system) tänds i bland. men det är oberoende av hur Motorelektronik lampan lyser. Dvs ETS lampan kan lysa till och från även om inte mororelektronik lampan lyser.
Någon som kan ha en lösning på problemet? Är inte sugen på att åka till volvo å få en monster räkning därifrån.
Tack på förhand!
// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
Men du är 100% säker på att ett byte av gasspjäll skulle räcka?. så de inte är någon annan givare eller så?? har för mig jag läste någonstans att de kan bero på någon mappgivare eller liknande?..
Om det är så att det bara är gaspjället det är fel på lämnar jag naturligtvis in på volvo. Ville bara inte lämna in den för något jag inte har lite koll på^^.
Tack
// Wille
// Wille
tolkar oxå koden som gasspjället. Plocka ner det och gör rent grundligt. hjälper det inte så blir det byte utav gasspjället.
Annars prova släcka koden, och se om samma kod kommer tillbaka.
Släckt felkoden ett flertal gånger.. hjälper inte.. får antagligen bli ett byte av gasspjäll då det sitter svåråtkommligt iom att insuget sitter ovanför..
Tackar för all hjälp
// Wille
Det kommer ej hjälpa med att rengöra. Det är bara ett byte som gäller, och då är det ett nytt. För du gifter in den nya med din bil, med programvara. Och då din är en 99;a, så kan detta kosta mellan 7 till 15 tusen kr, beroende på verkstad du väljer, och om dom har programvaran som behövs.
Det kommer ej hjälpa med att rengöra. Det är bara ett byte som gäller, och då är det ett nytt. För du gifter in den nya med din bil, med programvara. Och då din är en 99;a, så kan detta kosta mellan 7 till 15 tusen kr, beroende på verkstad du väljer, och om dom har programvaran som behövs.
Låter otroligt då jag sj pratat med volvo och dom ville ha 6k för nytt gasspjäll ink arbete.. Men är inställd på ett nytt så får väl bli så. kan man på något sätt se om det är bytt tidigare?
// Wille
Låter otroligt då jag sj pratat med volvo och dom ville ha 6k för nytt gasspjäll ink arbete.. Men är inställd på ett nytt så får väl bli så. kan man på något sätt se om det är bytt tidigare?
Aha, där ser man, priserna sjunker i väldig takt.
Men det är bra att du är inställd på det, för detta är visst en liten sjukdom på volvo med elektroniskt gasspjäll.
jag köpte ett härifrån -> http://www.atech2.com/ för cirka 3500:- åkte in till Volvo och gjorde en ETM-omladdning för drygt 400:-. Fungerade klockrent. Bytte spjällhus på halva lunchrasten. Inga problem att ta lös det utan att ta lös insuget! Kan tillägga att jag körde från jobbet till Volvo med nya spjällhuset utan problem. Kunde rycka till någon gång, dock max 2-3 ggr på 5km, men inget allvarligt med gången på motorn eller så.
Kan tillägga att det var mycket bra service där. Ringde in och beställde, dock lite svårt att förstå vad han sa ibland. Han som jag iallafall pratade med bröt på danska. Sen var det riktigt snabb leverans, och så följer det med ett blad med allt du ska tänka på vid byte och anvisning
Kan tillägga att det var mycket bra service där. Ringde in och beställde, dock lite svårt att förstå vad han sa ibland. Han som jag iallafall pratade med bröt på danska. Sen var det riktigt snabb leverans, och så följer det med ett blad med allt du ska tänka på vid byte och anvisning
Kanon. måste bara kolla upp med volvo så de inte blir några problem där m,ed omprogramering å sådant..
Tack för hjälpen:)
// Wille
Kanon. måste bara kolla upp med volvo så de inte blir några problem där m,ed omprogramering å sådant..
så seriösa dom verkar vara så tror jag att du får all info från företaget om hurvida du behöver eller inte behöver programera..garanterat klarar volvo det om företaget säger det
så seriösa dom verkar vara så tror jag att du får all info från företaget om hurvida du behöver eller inte behöver programera..garanterat klarar volvo det om företaget säger det
volvo säger säkert att det inte går
Volvo sa till mig att det är riskabelt.. Men det står ju klart och tydligt till och med på Atech2:s hemsida exakt hur man går till väga. Så ser inte vad som kan gå fel annat än att den KAN gå ojämnt tills man fått ETM-omladdning på Volvo. Står till och med i deras papper man får med att man SKALL in och göra en ETM-omladdning för att få full funktion på spjället!
Volvo sa till mig att det är riskabelt.. Men det står ju klart och tydligt till och med på Atech2:s hemsida exakt hur man går till väga. Så ser inte vad som kan gå fel annat än att den KAN gå ojämnt tills man fått ETM-omladdning på Volvo. Står till och med i deras papper man får med att man SKALL in och göra en ETM-omladdning för att få full funktion på spjället!
exakt dom känns väldigt seriösa offrade en bra stund på deras hemsida och kollade och dom verkar ge väldigt bra och komplett info hur dom går tillväga med det dom gör
exakt dom känns väldigt seriösa offrade en bra stund på deras hemsida och kollade och dom verkar ge väldigt bra och komplett info hur dom går tillväga med det dom gör
känns väldigt seröst
Jo precis, man får ett gott intryck. Likaså över telefonen, mycket trevligt personal. Och som sagt så vart jag jättenöjd över köpet. Sparade cirka 3000:- på att köpa därifrån och göra arbetet själv.