2439
Sök

Videobevis vid fortkörning?

1 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1
Har en teoretisk fråga om videobevis från allmänheten

Jag är inte ute efter någon moralisk diskussion eller gissningar som helt saknar grund, men i övrigt är diskussionen öppen för Fakta och gissningar som delvis har rättsliga grunder.

Om jag regelbundet kör en sträcka som är angiven till 50-70km/h, jag kör denna mellan 100-220km/h, vägen är krokig och har skarpa kurvor etc. med enstaka hus intill vägen.

Om vi nu förmodar att någon av grannarna filmar detta där de får med registreringsnummer och eventuellt mig själv på bild, kan Enbart detta användas som bevis för fortkörning?

Vilka straff är i så fall troliga för en sådan hastighetsöverträdelse?
Senast redigerat av ValdigtAnonym (14 juni 2011)

8 876 Inlägg
14 juni 2011
#2
Självklart kan filmen tas med som bevisning. Vad ett evt straff vid en fällande dom skulle bli kan man ju bara gissa sig till.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 758 Inlägg
14 juni 2011
#3
Absolut, om någon är ute och filmar i sin trädgård och av en händelse får med ett lagbrott på film så kan det användas som bevis. Finns ju flera fall där folk filmat/fotograferat t.ex. misshandlar och stölder med sina mobiltelefoner där detta sedan använts som bevis vid rättegång.
Angående straffet kan det eventuellt bli lite knivigare, eftersom det kan vara svårt att fastställa exakt hastighet. Men om du kör 220 på en 70-sträcka är det knappast något snack om att det syns tydligt att du är över den gräns där du förlorar körkortet.
Eventuellt analyserar polisen filmen och mäter på plats för att räkna ut hastigheten.

Muttley
14 juni 2011
#4
Sen måste de synas att de är du som kör. De kan inte bara gå på ett regnr. Men om du blir tagen av polis och de har även filmer från allmänheten kan de användas som bevis.

Har för mig att de var en som körde som en idiot och filmade sig själv i bilen och så. La ut på tuben och sen blev dömd för de ?

fotointresserad
2 307 Inlägg
15 juni 2011
#5
tkd_rille skrev:
Har för mig att de var en som körde som en idiot och filmade sig själv i bilen och så. La ut på tuben och sen blev dömd för de ?
Kan det vara det här du tänker på?
http://www.expressen.se/motor/1.1402150 … r-i-timmen


Rumpmas
3 860 Inlägg
15 juni 2011
#6
Absolut, förutsatt att man tydligt ser två saker samtidigt:

* Att du helt uppenbart kör för fort.
* Att det helt uppenbart är du.

Båda sakerna måste ses samtidigt på samma bild. Zommar man in på ditt ansikte kanske det inte syns att bilen rör sig i hög hastighet. Jag menar, det går ju inte att filma dig när du åker förbi och sedan filma din bil i hög hastighet, då behöver det ju inte vara just du som sitter bakom ratten.

Angående att bara filma sina fortkörningar så har ju många det bland sina videos och foton på Garaget.


Muttley
15 juni 2011
#7
Norde skrev:
tkd_rille skrev:
Har för mig att de var en som körde som en idiot och filmade sig själv i bilen och så. La ut på tuben och sen blev dömd för de ?
Kan det vara det här du tänker på?
http://www.expressen.se/motor/1.1402150 … r-i-timmen
De var en av dem.
Sen var de den fjabben som satte sig i passagerarsätet och körde på farthållaren med. De var ju nån på garaget som anmälde honom så åkte han dit smile

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
15 juni 2011
#8
Andromeda skrev:
Absolut, förutsatt att man tydligt ser två saker samtidigt:

* Att du helt uppenbart kör för fort.
* Att det helt uppenbart är du.

Båda sakerna måste ses samtidigt på samma bild. Zommar man in på ditt ansikte kanske det inte syns att bilen rör sig i hög hastighet. Jag menar, det går ju inte att filma dig när du åker förbi och sedan filma din bil i hög hastighet, då behöver det ju inte vara just du som sitter bakom ratten.

Angående att bara filma sina fortkörningar så har ju många det bland sina videos och foton på Garaget.
men film på fortkörning hjälper inte ifall dom inte ser vem som kört eller vart man kört osv osv mycket som ska bevisas..idioterna som blir dömda har antingen filmat sitt eget fejs medan dom kör fort
eller så erkänner idioterna

annars kan man aldrig bli dömd

Kör fort så hinner inget hända...

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 juni 2011
#9
Growe skrev:
Andromeda skrev:
Absolut, förutsatt att man tydligt ser två saker samtidigt:

* Att du helt uppenbart kör för fort.
* Att det helt uppenbart är du.

Båda sakerna måste ses samtidigt på samma bild. Zommar man in på ditt ansikte kanske det inte syns att bilen rör sig i hög hastighet. Jag menar, det går ju inte att filma dig när du åker förbi och sedan filma din bil i hög hastighet, då behöver det ju inte vara just du som sitter bakom ratten.

Angående att bara filma sina fortkörningar så har ju många det bland sina videos och foton på Garaget.
men film på fortkörning hjälper inte ifall dom inte ser vem som kört eller vart man kört osv osv mycket som ska bevisas..idioterna som blir dömda har antingen filmat sitt eget fejs medan dom kör fort
eller så erkänner idioterna

annars kan man aldrig bli dömd
Vad har jag skrivit då? hmm


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juni 2011
#10
Growe skrev:
men film på fortkörning hjälper inte ifall dom inte ser vem som kört eller vart man kört osv osv mycket som ska bevisas..

annars kan man aldrig bli dömd
Jodå, det kan man visst bli hände en kamrat i byn som också kör en effektstark S40. En välputsad blå S40 stannade inte på polismans tecken varvid min kamrat blev dömd under minst sagt osäkra förhållanden där kort sagt allt baserades på att lokala polisen gav sig fan på att det var han som kört.

Enl regelboken stämmer det som Growe säger och rent praktiskt så är det i det närmaste omöjligt att filma någon som kör förbi i 220km/h ens om både fotografen och föraren gör sitt bästa... men en egagerad polis kan väva ihop vad som.  exempelvis en suddig film på en blond kille och en granne som går i god på att det var du.

tyvärr har man inget facit förrens efter rättegången är avklarad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök