940RDALLE skrev:
Och det spelar ingen roll vilken effekt man har ?
Mvh
Jo, ALLT spelar roll.
Först och främst bränslet. Några nämner 14.7 som det värdet att sikta på... ja, det må stämma med en AFR mätare kalibrerad för 95oktan och bilen är tankad med 95oktan. Varje bränsle har ett specifikt AFR och det räknas om till lambda genom att dela avläst AFR med stökometriska blandningsförhållandet.
dvs 14.7/14.7 = 1 = lambda 1
läser du av 12.0 blir det 12/14.7= 0.81
tankar du E85 med AFR 10.0 och justerar mot AFR 10.0 så blir det jätteknäppt. du justerar mot 10 medans mätaren räknar med 14.7... 10/14.7= 0.68 när du tror det är lambda 1.
Så till en början, varför läsa av AFR på en bradbandsLAMBDA? justera ställskruven tills du läser av lambda. så blir det mycket enklare. Då visar mätaren alltid rätt oavsett bränsle.
Vilket lambda man siktar på hänger ihop med om motorn spikar, hur varma avgaserna är vilket tändläge du har, vilka miljökriterier du ämnar följa etc. En hel vetenskap minst sagt.
Ofta förkortar man bort miljötänk och allt för djupa teorier och siktar mot 0.8x under last och 1.00 vid låg last och mappar tändningen mot spikning.
Så i extremt grova drag beskrivet (medans jag sköljer ned kaffet) så mappa mot 1.00 på låg last och 0.81 vid hög last och interpolera där imellan.
läs på tills du förstår hur det hänger ihop, behöver du bombadera med frågor så har du inte läst på tills du förstår hur det hänger ihop. Nu är det ju alltid bättre att fråga än att chansa, men ett intresse att lära sig och själv söka information är nödvändig för att nå framgång.