3999
Sök

Volvo V70 -07. Klickande ljud vid motorbroms eller då koppling släpps upp,

1 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Då jag från stilla stående med växel i, släpper uppkopplingen normalt och däcken just börjat driva hörs ett "klickande " ljud  från framvagnen. exakt samma ljud uppstår då jag under körning släpper efter på gasen och bilen börjar motorbromsa. Dock tydligast på de lägre växlarna. Det klicka bara till en gång. Inga andra missljud.

Ljudet är mer ett klick än ett klonk ( hur tusan man nu skall kunna beskriva det på ett tydligt sätt :-).När jag nyligen hade bilen upp på en lift, 1:a växel i, och jag stod under bilen och försiktigt utan större kraft snurrade framhjulen framåt och bakåt bakåt så hördes ljudet tydligt. Det kom från växellådan. Uppfattade som om det kom från det ställe axlarna går in i lådan. Bilen helt torr och ren under till, inget läckage. Den har gått 11.600 mil. Välskött och servade och jag har haft den sedan den var ny. 5-växlad manuell .

Jag har svårt att tro att det skulle vara ett motorfäste som låter just med tanke på den ringa kraft jag använde för att får fram ljudet. Ej heller hörs ljudet ute från hjulen så det bör ej heller vara drivknutar eller någon form av stag.

Jag såg att när jag snurrade julen så var det tydligt att det fanns ett visst spel i axeln innan den fick motstånd från växellådan. Mao så kunde den vridas några grader, både framåt och bakåt innan växellådan berördes. I just det läget när växellådan tog emot så uppkom ljudet.

Någon som kan ge mig tips om vad detta kan vara?
För utom ljudet, skall det finna denna typ av spel då axeln vrids?

Stort tack på förhand.

LeJo.
Senast redigerat av LeJo (19 juni 2011)

270 Inlägg
30 juni 2011
Jag vet precis vad det är för fel.. det är dina knän som klickar. Nej men att det klickar när du snurrar hjulen är fullt normalt och det ska vara spel. Kanske är nåt med vajern eller själva pedalen.

1 878 Inlägg
30 juni 2011
Det kan inte vara skapningar du hör/Känner. så det inte är någon synkring som har gett med sig?

Edit: stavfel
Senast redigerat av Frozen1985 (30 juni 2011)

1 Inlägg
7 juli 2011
Dags att blåsa liv i denna tråd, jag är nämligen ganska säker på att jag har samma missljud på min v70 -06 manuell. Tydligast när man lägger i 1:an eller backen och därefter släpper upp koplingen. I samband med att motorn börjar ge driv till övrig transmission kommer ETT "klick", vill verkligen få det till att det är när något går i ingrepp (typ glappande drivknut?). På högre växlar kan jag också tvinga fram ljudet, enklast genom att bara dippa kopplingen under färd, då kommer det klickande ljudet när kopplingen nästan släppts upp helt...

Så vad tror ni?

3 860 Inlägg
7 juli 2011
Ta av hjulet.. mitt i navet sitter en bult, tror att den heter typ drivaxel bult eller något, denna brukar lossna lite och då får man "klick" ljud
Har haft det själv.
Bulten spänner man enkelt och blir av med klicket, man kan ju limma den lite före man spänner så går den inte upp lika lätt igen. Men har nämligen nyss gjort det.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

151 Inlägg
7 juli 2011
Jag har detta ljud på min V40 och enligt volvoverkstaden är det ett litet spel i växellådan. Det är tydligen summan av alla små delar som bildar detta. tydligen vanligt fel då nästan alla jag känner har det. Även en del bakhjulsdrivan bil har detta ljud.

1 Inlägg
24 september 2012
Har samma problem på min V70 -07.
Upplever ett klickljud på 1:an, 2:an och back.

Kollade efter en bult att dra, men den gick inte dra mer. 

Någon mer reflektion? Löste sig problemet?

262 Inlägg
24 september 2012
Väldigt vanligt att de är drivaxlarna som klickar, man kan limma dom i naven lite sen spänna dom, nackdel är att det är ett h-vete att få av de igen tongue

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Sök