3150
Sök

Hur löser man den ekonomiska biten i drifting?

86 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#1
Hellu Garagare.

Vi är tre stycken killar som är mycket villiga att storsatsa på drifting. Vi alla tre är duktiga mekaniker, lägger mycket tid och pengar på våra fordon, vi kan ratta en bil brett utan problem, har kört bana tidigare, och har drivit större bilprojekt genom åren. Vi har tillgång till alla verktyg och hjälpmedel vi behöver.

Vi har nu efter helgens bankörning på Gatebil Mantorp bestämt oss för att sattsa lite hårdare och börja tävla lite seriösare. Vi kom överrens om att vi skall köpa varsin ny bil att bygga på till nästa år, förmodligen s13 med 2jz, rb25-26-30 eller sr20 motor. Vi har inga begränsningar när det gäller byggandet men vårat problem är att vi är rädda att det kommer knipa rent ekonomiskt då vi tre bara är 20, 21 och 22 år gamla har vi inte världens bästa löner.

Vi har en hel del sponsorer på delar sedan tidigare som rabatterar mellan 15-25% på priset. Hemsida och sånt är under produktion och kommer snart upp. Så det finns ingen tvekan om att vi är seriösa och "driftiga" personer (mouaha).

Hur gör dom som tävlar inom detta? Är det bara vrålrika som håller på med sånt här eller kan man typ söka investerare eller dylikt till sitt team så man kan komma igång med det?

Har ni några ideér på hur man kan göra? Brainstorma tråden med ideér. Jag vill höra allt utom (Spara ihop en budget), för det är självklart att vi kommer göra det oxå, så gott vi kan.

MVH
Senast redigerat av Sandklef (22 juni 2011)

Team Staywide
Nissan 200sx s13,5 Drifting
Mitt projekt
www.staywide.se

342 Inlägg
22 juni 2011
#2
Känns som att ni är på rätt spår, men om det nu är ert team som är det viktiga och er gemensamma ambition är att göra ert team känt så är det nog mest vettigt att använda era befintliga resurser och samla det i en bil. Inte tre.
En ruskigt bra bil speglar ert team bättre än tre halvdana (vilket det lätt blir när alla ska dela på kakan).
Och det är trots allt ni som personer som utgör teamet. Inte det faktum att ni eventuellt har fler bilar.

Dock är jag den förste att hålla med om att det lätt kan bli knepigt att dela bil med någon, när det kommer till kostnader, vem som står för vad, vem som ytterst förvaltar bilen osv osv.

Men det är en variant som öppnar upp för att satsa mer seriöst som ett team med redan befintliga resurser.
Bygger ni en grym bil, väcker tillräcklig uppmärksamhet och sköter pr-arbetet rätt så bör det vara en utmärkt plattform för att öka kontaktnätet, sponsorerna och inkomsterna, vilket i förlängningen bör öppna upp för ytterligare en teambil.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

86 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#3
9Femma skrev:
Känns som att ni är på rätt spår, men om det nu är ert team som är det viktiga och er gemensamma ambition är att göra ert team känt så är det nog mest vettigt att använda era befintliga resurser och samla det i en bil. Inte tre.
En ruskigt bra bil speglar ert team bättre än tre halvdana (vilket det lätt blir när alla ska dela på kakan).
Och det är trots allt ni som personer som utgör teamet. Inte det faktum att ni eventuellt har fler bilar.

Dock är jag den förste att hålla med om att det lätt kan bli knepigt att dela bil med någon, när det kommer till kostnader, vem som står för vad, vem som ytterst förvaltar bilen osv osv.

Men det är en variant som öppnar upp för att satsa mer seriöst som ett team med redan befintliga resurser.
Bygger ni en grym bil, väcker tillräcklig uppmärksamhet och sköter pr-arbetet rätt så bör det vara en utmärkt plattform för att öka kontaktnätet, sponsorerna och inkomsterna, vilket i förlängningen bör öppna upp för ytterligare en teambil.

Tack för detta. Ja vi har själva funderat på detta med att börja bygga en bil. Dock så vill alla 3 köra den och eftersom våran inkomst är varierande kan det skapa irritation inom teamet för att någon tycker kanske att han har betalat mest men får köra minst osv. Men det hade egentligen varit det bästa alternativet rent ekonomiskt. smile men tyvärr tror jag inte det skulle fungera. sad

MVH smile
Senast redigerat av Sandklef (22 juni 2011)

Team Staywide
Nissan 200sx s13,5 Drifting
Mitt projekt
www.staywide.se

86 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#4
Sen är det ju även ifall någon av oss skulle köra av banan och volta eller kanske motorras pga körstilen. Vem skulle då stå för reparationen. roll

Team Staywide
Nissan 200sx s13,5 Drifting
Mitt projekt
www.staywide.se

342 Inlägg
22 juni 2011
#5
Även om jag förstår frågeställningarna och tveksamheterna kring att samla alla kostnader i en bil så kan man också vända på frågan.

Ponera att ni jobbar gemensamt att dra ihop pengar. Bara det att vissa av er arbetar hårdare att få in pengar till ert gemensamma team än andra. Och allt detta ska sedan delas lika på tre bilar.
Det kan ju också leda till dålig stämning och tråkigheter.

Samtidigt kanske någon gynnas av systemet genom att inte köra lika hårt och bjuda på lika bra show under uppvisningar som teamets övriga deltagare. På så vis sparar han däck, kapar sina kostnader och samlar sin andel av pengarna mer eller mindre på hög medan övriga i teamet bokstavligt talat bränner allt för teamets bästa.
Samtidigt är snåljåp nummer ett ändå berättigad 1/3-del av alla inkomster, trots att han inte bjuder på lika mycket show som övriga 2/3-delar i teamet gör.

I tävlingssammanhang så betyder solidaritet och vad som är bäst för teamet (inte individen) allt.
Där finns inte utrymme om att bitcha om vem som gjort mest, vem som förtjänar dittan och dattan och vem som ska ha eventuella förmåner.
Att hålla på med sådant för omedelbart tankarna tillbaka till när man hällde upp saft i glas som barn. Vem fick mest?
Funkar kanske om man är ett team hemma på gatan. Men knappast om man tänker profilera sig som ett seriöst tävlingsteam.

Fixar man inte det, då är man (i min mening) inget riktigt team, utan kan nöja sig med en dekal i vindrutan.
För om man inte klarar att arbeta solidariskt och sätta teamets bästa före sig själv, då är det ju every man for himself.
Med andra ord: Inte så mycket team att tala om längre.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

80 Inlägg
22 juni 2011
#6
Först får jag ju säga att det är j***igt kul med lite lokalt folk som vill satsa på driftingen.
Nästan så man blir lite sugen på att göra ett garage besök sen, åker ju förbi varje dag.

Men nog om det, åter till "problemet". Som 9Femma skriver så hade ju en bil i teamet kunnat bli hur grym som helst men det mesta handlar om att få så mycke "seat time" som möjligt och det får man ju inte tyvärr om man blir 3 på en bil. Sen en annan fundering, ska ni satsa bara inom sverige eller även rikta in er på utländska tävlingar? (gatebil räknas ej). Tufft å finansera utlands satsning själv.

Vet inte hur mycke ni tänkt satsa i pengar men man kanske ska sänka nivån lite för verkligen få ihop allt och kunna komma ut å få köra. Ingen sponsor vill att bilen ska stå kvar i garaget och aldrig bli färdig. Är man duktig förare så ska man inte behöva lägga 150k på en s13 för att vara konkurrens kraftig här i sverige. Mycke handlar om rätt prioriteringar och få till en balanserad bil. För en sponsor är det väl inte heller första prio att bilen är värst utan är representabel och syns mycke ute på olika körningar m.m, ju fler man får in så öppnas ju ögonen på andra intresserade. Sen blir det ju ett ganska schysst paket att erbjuda med reklam på 3st bilar med gemensamt tema kanske, hemsida m.m. Har man 3st liknande bilar så är det ju även perfekt vid uppvisningar, börjar bli lite efterfrågan på sådant oxå.

Har ni haft några funderingar på att köpa färdig bil? Finns många väldigt vettiga bilar i england för en "billig" peng, då får ni ju mycke gratis. Tänk på alla små grejer som tillkommer jämt som man inte tänkt på och som kostar lika mycke tillsammans som dom större bitarna. Nackdelen med en sånt alternativ är att det förmodligen inte går å regga en sån bil pga moddsen och det blir en större klumpsumma på en gång, anledningen till att jag inte köpt en sad

Lite tankar från mig, ber om ursäkt för all text men jag blev så exalterad över att ni vill satsa på det bästa jag vet. smile


86 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#7
Asså vi vill köra alla tre. Och vi tänkte isåfall bygga tre stycken likadana s13 förutom att jag börjar om på min s13,5 och gör den lite mer seriös för drifting och kör med den istället. Självklart kommer vi använda samma tema på bilen likadana fälgar, färger, dekaler på samma ställen osv.
Det ända vi tänkte ändra på från person till person är färgen på buren och möjligtvis någonting mer för att folk skall kunna se vem som är vem på banan.

Reggningen är inte det viktiga då vi ändå inte kommer köra dom på väg.

Vi har även en buss som vi börjat renovera för detta som snart skall målas och sättas stooooora dekaler på. I  bussen har vi redan bestämt att vi ska ha däckkrängningsmaskin och balanserare. Efter bussen skall vi dra stort släp med bil/bilar på. Så vi kommer ju synas även i depån.

Angående sattsa även utomlands så kommer det inte vara omöjligt då vi iaf planerade ta bussen till tex norge, tyskland, holland för att köra/kolla på lite tävlingar.

Vi kom på igår att det är ju kanske relativt lätt att fixa bra priser på tex fälgar, coilovers osv.
Tänk er själva om vi ringer till tex rotanordic och beställer 24 fälgar. Dom borde ju kunna sätta bra pris på detta.

Men vi kommer inte att dela ekonomin utan var och en har sin egna budget det enda vi delar är sponsorer, garage, tema på bilen, bussen och alla 3 står under samma tält på tävlingar. Vi kommer alla tre hjälpas åt i verkstaden.
Skulle man få någon investerare eller dylikt så delar vi det lika på alla tre bilar. Och det skulle det aldrig bli något bråk om eftersom alla tre vet att vi ger fullt ut på banan och gör så gott vi kan wink

Team Staywide
Nissan 200sx s13,5 Drifting
Mitt projekt
www.staywide.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2011
#8
Sandklef skrev:
Sen är det ju även ifall någon av oss skulle köra av banan och volta eller kanske motorras pga körstilen. Vem skulle då stå för reparationen. roll

Med begränsad ekonomi och tre förare så går det inte att erövra världen, däremot går det att komma olika långt.

Måste man ha 3st av den ballaste S13 med skylinemotor? Är det inte i ekonomisk aspekt smartare att bygga 3st 740tic där alla bilar är byggda efter samma recept så alla delar passar mellan bilarna.  Att ersätta en skjuten motor kostar helt plötsligt bara 500kr från skroten, en voltning kostar 1500kr för en ny kaross där dessutom både bakaxel motor växellåda etc följer med(hel bil från blocket).

3st likadana bilar ökar ju även möjligheten för bra placeringar, en av er kommer ju vara bäst på att ratta och skjuter han sin motor kan han kliva in i nästa bil utan problem och kämpa för placeringarna. Även om "stallorder" inte är så kul så handlar det ju om att placera sig för att få sponsorerna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

86 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#9
torpis skrev:
Sandklef skrev:
Sen är det ju även ifall någon av oss skulle köra av banan och volta eller kanske motorras pga körstilen. Vem skulle då stå för reparationen. roll

Med begränsad ekonomi och tre förare så går det inte att erövra världen, däremot går det att komma olika långt.

Måste man ha 3st av den ballaste S13 med skylinemotor? Är det inte i ekonomisk aspekt smartare att bygga 3st 740tic där alla bilar är byggda efter samma recept så alla delar passar mellan bilarna.  Att ersätta en skjuten motor kostar helt plötsligt bara 500kr från skroten, en voltning kostar 1500kr för en ny kaross där dessutom både bakaxel motor växellåda etc följer med(hel bil från blocket).

3st likadana bilar ökar ju även möjligheten för bra placeringar, en av er kommer ju vara bäst på att ratta och skjuter han sin motor kan han kliva in i nästa bil utan problem och kämpa för placeringarna. Även om "stallorder" inte är så kul så handlar det ju om att placera sig för att få sponsorerna.

Jojo, Självklart. Men det måste ju vara riktigt byggt och jag har två st s13 och kan dom innan och utan. Dom andra två har skyline r33 som dom kan innan och utan så vi är mer utav nissan mekare. En s13 utan motor ligger på blocket för ca 1000kr och det ser lite seriösare ut som team bilar än 3st 740's. Sen alla stag under bilen för väghållning, camber, styrvinkel, coilovers osv är lätt att få tag på till s13. finns oändligt många som säljer.

Team Staywide
Nissan 200sx s13,5 Drifting
Mitt projekt
www.staywide.se

252 Inlägg
23 juni 2011
#10
Visst kanske det är seriösare med just s13, synd bara att när man är på mantorp är det alltid dom flashiga nybyggda skyline/s13/14 osv osv som är så sjukt dåliga. Nu säger jag inte att du är dålig men du har säkert sett samma fenomen.
Senast redigerat av RiNka (23 juni 2011)


86 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#11
RiNka skrev:
Visst kanske det är seriösare med just s13, synd bara att när man är på mantorp är det alltid dom flashiga nybyggda skyline/s13/14 osv osv som är så sjukt dåliga. Nu säger jag inte att du är dålig men du har säkert sett samma fenomen.

Där har du nog lite fel.
Visst det man ser när det är "friåkning" på tex mantorp är ju bönder som dagligen kör sina 740's brett så in i he***te på skogsvägarna när dom ska ta sig till macken för att köpa sig en stock lös snus med eddie meduza på full volym i ett par sprängda orginalhögtalare från 1800-frost, volvo kepsen och en rödrutig skjorta.
Sen har du nissan folket som precis köpt ny pioneer stereo och en färdig baslåda på mekonomen, har lagt mycket pengar för att de ska "se bra" ut så tjejjerna kollar när han gasar till så dumpen pyser.

Om man jämför de här två olika personerna så har killen i nissan sin bil som brukis o vill inte köra sönder det för en repa på bilen skulle vara katastrof. Det kanske farsan ser som har betalat lacken?! Volvo killen har däremot 6st till 740's hemma i ladan och en helvetes massa överblivna delar. Och en repa spelar ingen roll för den är rollad. Han skrattar snarare lite när han ser att lacken fortfarande sitter kvar på skärmkanterna.

Okej nu var det lite överdrivet.tongue Men jag tror faktiskt att det är lite åt det hållet. Och det betyder inte att alla som har s13 är sådana (Jag är INTE). Och bygger man en bil för att köra brett och för att den skall klara det så tro f*n att man kör brett. Det har inte med bilen att göra.

Det är vad jag tror iaf tonguelol

Team Staywide
Nissan 200sx s13,5 Drifting
Mitt projekt
www.staywide.se

87 Inlägg
23 juni 2011
#12
Känns att ni är väldigt seriösa och det hela köret. Tycker ni ska visa upp er lite mera. Gör upp ett youtubekonto. Be någon filma er och släng in lite videos. Sprid videon på facebook till nära & kära, be dem dela med sig utav länken.

Kolla med era lokala fotografers om dem är villiga och komma och ta kort på era bilar, filma när ni driftar osv..allt det kostnadsfritt då. Så att de kan utöka sin portfölj. smile

Sen när ni väl har gjort det kommer se sprida bilder/videos, fler kommer att se, vilket innebär fler sponsorer om allt går till väga smile

Markandsför er lite mer..jag vet att ni är duktiga & vågar & kan...Hoppas allt går bra smile Lycka till

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

86 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#13
bamw skrev:
Känns att ni är väldigt seriösa och det hela köret. Tycker ni ska visa upp er lite mera. Gör upp ett youtubekonto. Be någon filma er och släng in lite videos. Sprid videon på facebook till nära & kära, be dem dela med sig utav länken.

Kolla med era lokala fotografers om dem är villiga och komma och ta kort på era bilar, filma när ni driftar osv..allt det kostnadsfritt då. Så att de kan utöka sin portfölj. smile

Sen när ni väl har gjort det kommer se sprida bilder/videos, fler kommer att se, vilket innebär fler sponsorer om allt går till väga smile

Markandsför er lite mer..jag vet att ni är duktiga & vågar & kan...Hoppas allt går bra smile Lycka till

Tackar. Det lät som en bra ideé. Jag håller på mycket med foto och film på fritiden och vi har tänkt göra en lite seriösare film och ta lite snygga bilder snart på våra nuvarande bilar. Så fort alla tre är körklara.

Så fort hemsidan är färdig så skall jag sprida så mycket som möjligt både på youtube och facebook för att vi skall synas lite fler ställen.

Tackar tackar smile

Team Staywide
Nissan 200sx s13,5 Drifting
Mitt projekt
www.staywide.se

87 Inlägg
29 juni 2011
#14
Sandklef skrev:
bamw skrev:
Känns att ni är väldigt seriösa och det hela köret. Tycker ni ska visa upp er lite mera. Gör upp ett youtubekonto. Be någon filma er och släng in lite videos. Sprid videon på facebook till nära & kära, be dem dela med sig utav länken.

Kolla med era lokala fotografers om dem är villiga och komma och ta kort på era bilar, filma när ni driftar osv..allt det kostnadsfritt då. Så att de kan utöka sin portfölj. smile

Sen när ni väl har gjort det kommer se sprida bilder/videos, fler kommer att se, vilket innebär fler sponsorer om allt går till väga smile

Markandsför er lite mer..jag vet att ni är duktiga & vågar & kan...Hoppas allt går bra smile Lycka till

Tackar. Det lät som en bra ideé. Jag håller på mycket med foto och film på fritiden och vi har tänkt göra en lite seriösare film och ta lite snygga bilder snart på våra nuvarande bilar. Så fort alla tre är körklara.

Så fort hemsidan är färdig så skall jag sprida så mycket som möjligt både på youtube och facebook för att vi skall synas lite fler ställen.

Tackar tackar smile

Skönt att höra, då kan du ju din bit iallfall. En seriösare film är alltid att föredra än många mindre oseriösa som är filmade med en mobilakemra på en ikea parkering ifall du förstår mig. smile

Som sagt, hoppas det går vägen för er. Kan jag hjälpa till på fler sätt så tveka inte att PM:a mig.

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland


Sök