3375
Sök

Läckage styrväxel, åtgärda med mirakelmedel?

854 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
Min styrväxel har börjat läcka, får fylla på servoolja en gång i veckan ungefär. Det är vid ena utgående kolv som det läcker. Eftersom jag inte hittar några begagnade styrväxlar till en 3,0:a och en utbytes kostar multum så har jag börjat undersöka alternativen att laga min befintliga. Sellholm tar 3500 + frakter för att renovera och jag hade gärna kommit billigare undan.

Var inne på autoexpertan här om dagen och då visade expiditen ett medel som man blandade i servooljan som tätade läckage. Han ville inte garantera något men sa att han erfarit att det fungerat. Jag är mycket skeptisk men kommer jag undan för 300 är jag supernöjd, men vill samtidigt inte slänga ut 300 på ingenting.

Så är det någon som har erfarenhet av denna typ av servotätning? Medlet i fråga kom från Redline, även oljan jag kör med är från Redline.

Mvh Marcus Källstrand

326 Inlägg
24 juni 2011
Jag har hällt i Omega 917 i min gamla Xantia. Den började läcka i styrväxeln där rattaxeln går ner. Det försvann över 2 liter hydraulolja på en vecka innan jag fattade var läckan var. I med en flaska 917 och efter några dagar så upphörde läckaget helt. Det höll i sig så länge jag hade bilen kvar, ett drygt halvår.
Mirakelmedel i mina ögon...även om du ändå åker på att göra en riktig renovering förr eller senare. Men som nödlösning tror jag på det.
Senast redigerat av Peter_5565 (24 juni 2011)

854 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Tryck_o_pys skrev:
om jag har fattat rätt så är det packningen i styrstaget?

Precis.

Låter som att det kan fungera alltså. Fler erfarenheter?

Adder
972 Inlägg
26 juni 2011
En vinterbil jag hade, hade ett litet litet oljeläckage (motorolja) där jag köpte en liten flaska på mekonomen som gjorde att alla gummipackningar svällde. Funka kalas, vill minnas att de även fanns för servo. De borde ju vara samma princip bara att de är olika oljor/medel i de då de är olika oljor. wink Lite rörigt men du kanske förstår mitt resonemang smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Sök