killercow skrev:
En av anledningarna är ju det som nämns med försäkring. försäkringsbolagen kollar alltid upp detta när nått händer pga att många sätter lägre miltal pga lägre premie. dock så gäller fortfarande trafikförsäkringsbiten men inte säkert du får full ersättning på hel och halv.
I nyare bilar så sitter inte miltalen i instrumenthuset utan i data-boxen. så då spelar de ingen roll om du byter instrumenthuset.
På vissa äldre bilar så går mätaren bara till 9999mil så där blir de dumt med bes. min gamla opel från 87 frågade dom hur många ggr den gått runt. en gång fråga dom inte å helt plötsligt hade den gått rätt lite.
Det är olagligt att ändra mätarställningen på en bil å sen sälja den utan att säga detta, kallas bedrägeri.
Kan även räknas som försäkringsbedrägeri. ex du betalar försäkring för 1000mil/år. bilens mätare står på 10000mil vid bes. du skruvar tillbaks till 6000mil. du krockar å mätaren visar 8000mil. då kommer du behöva bevisa att bilen inte gått mer än 1000mil. hur gör man det? försäkringsbolagen är stenhårda för att slippa betala ut. å dom är duktiga på att hitta anledningar
Ska även sägas att dom gånger jag krockat så har dom antecknat miltal på verkstaden till försäkringsbolaget
Finns ju fler sätt att lägga fram en uppskattning av körsträckan på, som även försäkringsbolagen använder sig av. Min kusin tankade med Volvia-kort för ett par år sedan, och hade också bilen försäkrad i Volvia på tja, vi säger 1500 mil. Han åkte sin fars bil en del, och brukade naturligtvis tanka upp den igen innan han lämnade tillbaka den, och på sommarhalvåret och han i princip bara motorcykel, som naturligtvis också tankas på Volviakortet.
Hursom fick han ett brev från Volvia försäkring där de hade sett att han tankat alldeles för mycket på sitt Volvia-kort i förhållande till hur långt han fick köra med sin försäkrade bil enligt försäkringsbrevet.
Kan ju säga att han bytte försäkringsbolag och mack ganska omgående
Ont: Min poäng är att du kan ju visa med tankkortet att bilen i allafall inte kan ha gått över en viss sträcka, eller tankningar med bankomatkortet, transaktionerna sparas väl 18månader eller så. Problemet blir ju om man tankar flera fordon.
Du kanske har ett kvitto på instrumenthuset från skroten där miltalet står. Skulle jag se till att få i alla fall eftersom det kan vara mycket bra att ha om bilen ska säljas, så att köparen vet precis hur långt bilen gått egentligen.
Du kanske haft bilen på verkstad några månader innan olyckan där de nedtecknat mätarställningen etc.