3371
Sök

Saab 9-3 04 Problem går dåligt när man trycker på fullt vid högt laddtryck

87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#1
hej jag är inte så bil kunnig och skulle behöva hjälp . ska försöka beskriva så bra som möjligt.. jag har köpt en bil som är saab 9-3 turbo 04 med bsr steg. och den gick jätte bra i ca 50 mil. sen började den vid högt laddtryck typ när man trycker fullt på gasen vid omkörning/acceleration så rycker det kraftigt. vet inte vad det kan vara. provade byta stift och den gick bra i ca 3 mil sen började det igen. mågon som har en aning om vad jag ska kolla eller byta? tackar i förhand

2 271 Inlägg
25 juni 2011
#2
Myrberg89 skrev:
hej jag är inte så bil kunnig och skulle behöva hjälp . ska försöka beskriva så bra som möjligt.. jag har köpt en bil som är saab 9-3 turbo 04 med bsr steg. och den gick jätte bra i ca 50 mil. sen började den vid högt laddtryck typ när man trycker fullt på gasen vid omkörning/acceleration så rycker det kraftigt. vet inte vad det kan vara. provade byta stift och den gick bra i ca 3 mil sen började det igen. mågon som har en aning om vad jag ska kolla eller byta? tackar i förhand

Snabbkoll:
1. Kolla felkoder
2. om du har möjlighet? ladda original programvara och se om problemet kvarstår.
Senast redigerat av lingua (25 juni 2011)


89 Inlägg
25 juni 2011
#3
Vad har du i tanken 95 eller 98 oktan.

De flesta chip är anpassade för 98, har bilen tidigare rullat på 98 och helt plötsligt får 95 kommer det ta några mil innan den ställt om sig för 95.

Annars bör du kolla så alla slangar sitter som de ska.
Om motorn mer eller mindre stänger av sig en kort stund har laddtrycket blivit för högt och styrboxen stänger av tändingen en kort stund för att sänka laddtycket.

Troligen sitter någon slang lös eller igensatt av något, dessa slangar går till och från turbon via en magnetventil, lossa den som går ner till wastegaten och prova att blåsa i den, det ska ta tyvärstopp annars är det något fel, men försäkra dig om att det är rätt slang, den andra går att blåsa i utan något större problem.

Känn gärna så staget mellan wastegateklockan och vipparmen sitter ihop, de kan ibland lossa och blir lite liknande fel.
Men känn endast när motorn är kall. då det är trång bakom turbon och stor risk för brännskador annars.

87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#4
tankat 98 så det är inte de.. bmotorn slår inte av heller vad dett känns som bara skakar/vibrerar. ska försöka få ner mjukvaran och testa

54 Inlägg
25 juni 2011
#5
Det låter som tändkassetten, hade ett liknade problem som du förklarade med min 9000, prova låna en fungerande sådan för att se om det hjälper

89 Inlägg
25 juni 2011
#6
Vad satte du i för stift, var det NGK ?
Om inte byt till NGK och den modell som anges i instruktionsboken, saabarna är extremt känsliga på stiften.

87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#7
hade ngk innan saab original. men verkstan rekomenderade bosch super. men blev ingen skillnad. inget av stiften gör skillnad. nu har de konstigt nog på trippmätaren börja visa att bilen drar minst 2 liter milen fast de inte gör det.. känns som mjukvaran som strular då?

87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#8
okej.. finns det något sätt att veta vilken kasset man har innen man börjar öppna och titta?

89 Inlägg
25 juni 2011
#9
Är bilen trögstartad ?

Låter lite som bränslepumpen börjar tacka för sig, om bränsletrycket blir för lågt kommer motorn att hacka vid fullt pådrag samt att mätaren kommer att visa fel då den baseras på spridartider.
Om trycket blir för lågt kommer spridarna stå öppna under längre tider för att kompensera trycket, fungerar så länge det inte går åt mycket bränsle.
Sedan när det behövs mycket bränsle funkar det inte längre och motorn går för snålt vilket resulterar i dålig motorgång.

Du kan även prova med en norsk reset dvs. lossa minus polen på batteriet i ca 5-10 minuter för att "nollställa" boxen så gott det går.

87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#10
bilen startar fint all lägen smile

2 271 Inlägg
25 juni 2011
#11
Swarten1 skrev:
Det låter som tändkassetten, hade ett liknade problem som du förklarade med min 9000, prova låna en fungerande sådan för att se om det hjälper

Sitter ingen tändkassett i SS, däremot 4 st tändspolar som kan vara värt att kolla upp!
Likaså cdm.

I denna tråd verkar TS haft liknande problem.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=200053


87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#12
hur ser man om en spole är dålig? är verkligen amatör XD

2 271 Inlägg
25 juni 2011
#13
Myrberg89 skrev:
hur ser man om en spole är dålig? är verkligen amatör XD

Bara hört, inte säker så ta detta med en nypa salt.smile
Hel tändspole blir bara ljummen under normal körning, medans en trasig ofta blir väldigt varm.
Men som sagt, nån med mer kött på benen får fylla i.tongue


87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#14
lingua: okej får kolla tongue vert sutter spolen? någon som har bild? har inte mkt tid att leta. då jag fixar mycket annat undertiden tongue tänkte ta lite bilder på bilen och lägga upp oxå smile

562 Inlägg
25 juni 2011
#15
Angående tändspolar: Kanske går att gå in och kolla misständningar på respektive cylinder med en Tech 2 eller liknande diagnosverktyg, vet att det går på 9-5 iaf.

9-5 Aero Sedan -05

87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#16
så de jag borde göra på måndag är att kolla med verkstan om felsökning? vad kan det kosta?

87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#17
tänkte mig inte riktigt för när jag frågade vart tändspolen sitter XD men hur ser man om någon är dålig? skulle uppskattas att veta

562 Inlägg
25 juni 2011
#18
Myrberg89 skrev:
tänkte mig inte riktigt för när jag frågade vart tändspolen sitter XD men hur ser man om någon är dålig? skulle uppskattas att veta

I mitten på motorn (där tändkassetten brukar sitta) sitter det en aliminiumkåpa, fäst med 4 torx 30 skruvar, skruva bort den kåpan så sitter tändspolarna över stiften därunder, fastrkskruvade med m6 skruvar (10 hylsa).

Finns det något stift som ser annorlunda ut än något annat? I annat fall är det bäst att kolla misständningar med diagnosinstrument.

Kan ju även vara bränsleproblem/luftproblem.

9-5 Aero Sedan -05

87 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#19
okej får kolla på de.. vill bara få den att fungera nu tongue

87 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#20
rovade "norsk reset" ingen skillnad. lite bättre värden på bensin förbrukningen men förtfarande fel. säger 1.7 L/M i 60/70 km/h


Sök